شناسهٔ خبر: 42516460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

بزرگ‌ترین طرح شیرین‌سازی آب کشور در هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد

تهران - ایرنا - معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: بزرگ‌ترین طرح شیرین‌سازی اب کشور در هرمزگان مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

«قاسم تقی زاده خامسی» روز چهارشنبه درحاشیه مراسم استقرار مدیریت بهم پیوسته حوضه‌های آبریز کشور در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون بخش خصوصی برای این طرح بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: طرح شیرین‌سازی آب قرار است آب را برای گل گهر تامین کند. 

معاون وزیر نیرو ادامه داد:  ظرفیت مرحله نخست طرح شیرین سازی آب 150 میلیون مترمکعب است که در مهر امسال وارد مرحله بهره برداری خواهد شد و مراحل بعدی این طرح تا پیش از پایان کار دولت تدبیر و امید تکمیل خواهد شد.

تقی زاده خامسی در ادامه به تشکیل مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز کشور پرداخت و ادامه داد: مشکل وجود 6 حوضه آصلی آبریز در کشور است که براساس مرزهای جغرافیایی نیستند بلکه براساس حوضه های آبریز هستند.

معاون وزیر نیرو گفت: سال های پیشتر وضعیت این گونه بود که شرکت های آب منطقه ای براساس حوضه های آبریز شکل گرفته بود که بعد استانی شد و در قانون های موجود تاکید بر اعمال مدیریت یکپارچه بود که تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: کاری که امروز صورت گرفت حاصل چند دهه تجربه است و کار بسیار جسورانه ای است که می تواند کمک کند به توزیع عادلانه کم آبی که امروز گرفتار کم آبی هستیم.

تقی زاده خامسی گفت: مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز در شرایط کم آبی فعلی می تواند کمک کند بتوان در جایی مانند فلات مرکزی ایران که دارای 20درصد منابع آبی است درحالی که 46 درصد جمعیت کشور را درخود جای داده بهتر آب رسانی کرد.

معاون وزیر نیرو افزود: فلات مرکزی ایران 20درصد آب کشور را د ارد و 46 درصد جمعیت را نیز در خود دارد و ما برای تامین آب این جمعیت باید انتقال آب صورت گیرد که اکنون درحال انجام است و این مدیریت کمک موثری در این زمینه است.

وی در باره وضعیت رودخانه ها گفت: لایروبی در آنها انجام شده است و وضع بارندگی مشابه سال گذشته است و ذخایرحدود 6درصد با سال قبل دارد.

تقی زاده خامسی ادامه داد: مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز بیشتر مسایل اجتماعی حوضه های آبریز کشور را حل خواهد کرد زیرا تصمیم گیرنده واحد خواهد بود و نگاه بخشی و استانی به آب مطرح نخواهد بود.

معاون وزیر نیرو افزود: مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز بدون همکاری، همراهی همه ذینفعان ممکن نخواهد بود و همه باید در این بخش مشارکت داشته باشندو در تشکیلاتی که برای این موضوع طراحی شده جایگاهی برای ذینفعان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اعتقادمان این است که در بخش صنایع آن صنایعی که آب بر هستند باید درکنار دریاها مستقر شوند و برای صنایع دورتر نیز باید از آب شیرین سازی شده استفاده کرد.

 راه نجات آب کشور تشکیل مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز است

تقی زاده خامسی گفت: همه معتقدند که راه نجات آب کشور، تشکیل مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز است.

وی ضمن یادآوری اقدام‌های که  صورت گرفته در این راستا از سال ۱۳۲۲ با شکل‌گیری بنگاه‌های آبیاری تا ۱۳۸۵ و شکل‌گیری شرکت‌های استانی در کشور اظهار داشت: از سال ۸۵، صنعت آب دچار افت و خیزهای زیادی شده و اتفاق‌های زیادی رخ داده است، اما اتفاقی که امروز رخ داده و ادامه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب شهری و روستایی است، اقدامی جسورانه و حاصل چند دهه تجربه و مورد نیاز و الزامی است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران افزود: در نبود این مدیریت اتفاق‌های دیگری نظیر تشکیل شوراها رخ داده است، اما همه این‌ها در مدیریت یکپارچه نهفته است. با اقدام امروز، تمام ایده‌های مطرح در کمیته‌ها و شوراهای پیش از این، در مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر، باید دنبال سازگاری با کمبود منابع آبی باشیم که با مشارکت دیگر وزارتخانه و سازمان‌ها انجام می‌شود و گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

تقی‌زاده خامسی گفت: بدون تفاهم این کار به نتیجه نخواهد رسید، سند سازگاری با کمبود منابع آبی مهم است، ممکن است نقص داشته باشد اما این که برنامه‌ای دادیم بهتر از نبود آن است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: برنامه سازگاری با کمبود منابع آبی در استان‌ها را باید جدی بگیریم، هماهنگی لازم وجود دارد و جلسات در حال شکل‌گیری است.

نظر شما