شناسهٔ خبر: 42515837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس:

حماس به جبهه مقاومت اسلامي در منطقه متعهد است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس: جنبش حماس به گزینه مقاومت پایبند خواهد بود و بر این باور است که مقاومت در فلسطین به منزله بهترین گزینه راهبردی برای مقابله با رژیم صهیونیستی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت این جنبش حمایت گسترده جریان مقاومت را از برخی کشور‌ها و گروه‌ها و احزاب منطقه دریافت می‌کند، اما به دنبال درگیری با هیچ کشور یا گروهی در منطقه نیست و دشمن آن صرفا رژیم صهیونیستی است.
اسماعیل هنیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان گفت: «بدون تردید، آرمان فلسطین از زمان اشغال فلسطین با شرایط بسیار دشوار و پیچیده مواجه بود. اما از نظر من، می‌توان گفت این مرحله خطرناک‌ترین مرحله فراروی آرمان فلسطین است، زیرا با چالش‌های راهبردی و تهدید راهبردی علیه آرمان فلسطین مواجه هستیم. اکنون با مثلثی مواجه هستیم که دولت آمریکا با توطئه چینی کامل با رژیم صهیونیستی در آن عمل می‌کند. این مثلث همان معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری و همچنین عادی سازی روابط با برخی کشور‌های منطقه است. هدف از معامله قرن، آسیب وارد کردن به ارکان آرمان فلسطین از قدس گرفته تا از بین بردن حق بازگشت است، زیرا این معامله بر این موضوع متمرکز شده است که ملت فلسطین که در خارج از فلسطین زندگی می‌کنند باید به دور از هر نوع اقدامات سیاسی باشند و این موضوع به هیچ وجه روی میز مباحثات سیاسی قرار نگیرد.
سومین موضوع، خاک فلسطین است؛ به طوری که الحاق حدود 30 تا 40 درصد از کرانه باختری و احداث شهرک‌ها در کرانه باختری، کاملا به معنای از بین بردن به اصطلاح راه حل دو کشوری بر اساس پیمان اسلو است.
از سوی دیگر، تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی از طریق اجازه دادن به نفوذ اسرائیل در منطقه، برای ایجاد فضای ضد مقاومت فلسطین و ملت فلسطین بسیار خطرناک است. بدون تردید، ما در برابر چالش‌های خطرناکی برای آرمان فلسطین قرار گرفته ایم.»
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نگاه جنبش حماس به توافق عادی سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو و نمایش برای اعلام علنی این توافق گفت: «برخی از کشور‌ها همچنان بر مواضع حمایتی از حق و مقاومت فلسطین تاکید و بر مخالفت با همه اشکال عادی سازی روابط تاکید می‌کنند. برخی از کشور‌ها که با ایده همزیستی با رژیم اشغالگر همراهی دارند، مواضع خود را در توافق اسرائیل و امارات نشان دادند. ما بر این باوریم که این توافق به منزله وارد کردن خنجر به مقاومت و ملت فلسطین است. افزون بر آن، این توافق به منزله خروج از موضع گیری قدیمی کشور‌های عربی و طرح صلح عربی است. جنبش حماس در قبال این طرح موضع گیری کرد و از زمان مطرح شدن آن، گفتیم که کشور‌های عربی امکان به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را به رایگان به تل آویو ارائه می‌کنند. با این حال، این توافق طرح صلح عربی را هم زیر پا گذاشت. به طوری که به موجب طرح، صلح در وهله نخست صورت می‌گیرد. سپس امکان عادی سازی روابط وجود دارد. اما پیش از صلح، روند عادی سازی روابط انجام شد و روند عادی سازی روابط پیش از احیای حقوق ملت فلسطین و تشکیل کشور فلسطین حتی در مرز‌های طرح صلح عربی، انجام شد.
یکی از راهبرد‌های دولت آمریکا افزون بر از بین بردن آرمان فلسطین، تشکیل ائتلاف منطقه‌ای است که اسرائیل بخشی از آن باشد. در نتیجه، محور دوستان و دشمنان آمریکا در منطقه ایجاد خواهد شد و اسرائیل به منزله همسایه، دوست و متحد برخی از برادران عرب ما خواهد بود و ایران، جنبش‌های مقاومت در منطقه و همچنین مقاومت فلسطین به منزله دشمن محور مورد نظر آمریکا محسوب می‌شود. جنبش حماس به گزینه مقاومت پایبند خواهد بود و بر این باور است که مقاومت در فلسطین به منزله بهترین گزینه راهبردی برای مقابله با رژیم صهیونیستی است.
به همین سبب، بر این باوریم که این موضع گیری به منزله فروپاشی دیوار عربی است. هر چند این دیوار یعنی طرح صلح عربی شکننده بود.
هیچ توجیه و ضرورتی برای امارات به منظور رفتن به سمت توافق با اسرائیل وجود ندارد. بین امارات و رژیم صهیونیستی هیچ مرز، جنگ یا منافع مشترکی وجود ندارد. به همین سبب، توجیهی برای این توافق وجود ندارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با بحران داخلی مواجه است و نوعی نگرانی وجود دارد که وی بار دیگر انتخاب نشود. به نظر می‌رسد وی از این توافق برای کمک به خود در رقابت انتخاباتی و مقابله با چالش‌های دشوار داخلی آمریکا بهره برد.
وی افزود : بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم این گونه است. وی با اوضاع داخلی بی سابقه‌ای مواجه است. وی در مقابله با کرونا و تامین امنیت شکست خورد و در حوزه اقتصادی و تشکیل دولت با مشکلاتی مواجه است. از این رو، بر این باورم که این توافق در خدمت به ترامپ و نتانیاهو شکل گرفت و هیچ منفعتی برای ملت فلسطین و امارات نخواهد داشت. امارات از این توافق به شدت رنج خواهد برد، زیرا تجربه توافق‌های گذشته نشان می‌دهد اسرائیل همواره از طریق این توافق‌ها به دنبال برهم زدن امنیت، اقتصاد و سیاست داخلی است. اسرائیل برای استفاده از توافق‌ها به عنوان پلی برای توسعه طلبی در منطقه تلاش می‌کند. به همین سبب، ملت فلسطین و آزادگان این امت خواستار عقب نشینی از این توافق شدند. همچنین از کسانی که به رفتن به سمت عادی سازی روابط پیش می‌روند، می‌خواهد که توقف نکنند، زیرا تاریخ و ملت فلسطین این اقدام را نخواهد بخشید. در نتیجه، چنین توافقی به منزله برگه‌هایی خواهد بود که حوادث بزرگ آن‌ها را از بین خواهد برد.»
وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه جنبش حماس به موضع گیری عربستان درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: «اولا تاکید می‌کنم که به ملت‌های عربی و اسلامی کاملا اعتماد داریم. این ملت‌ها از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند و نمی‌خواهند رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند و عادی سازی با دشمن را نمی‌پذیرند. همه طرف‌هایی که به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش روند، به هیچ وجه برنده نخواهند بود و در سطح زیادی از جایگاه آن‌ها در سطح منطقه و امت کاسته خواهد شد. برنده عادی سازی روابط فقط رژیم صهیونیستی است که به اجرای طرح‌های خود برای هدف قرار دادن منطقه و آرمان فلسطین ادامه خواهد داد.
امیدواریم عربستان به این سمت نرود و از آن می‌خواهیم این کار را انجام ندهد. اما در صورت وقوع این رویداد، مواضع ملت فلسطین، جنبش حماس و آزادگان امت در قبال آن واضح و ثابت است و با هر نوع توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کنیم.»
اسماعیل هنیه در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ائتلاف امارات و اسرائیل برای مقابله با تهران تشکیل شده است، گفت: «بدون تردید، یکی از راهبرد‌های دولت آمریکا افزون بر از بین بردن آرمان فلسطین، تشکیل ائتلاف منطقه‌ای است که اسرائیل بخشی از آن باشد. در نتیجه، محور دوستان و دشمنان آمریکا در منطقه ایجاد خواهد شد و اسرائیل به منزله همسایه، دوست و متحد برخی از برادران عرب ما خواهد بود و ایران، جنبش‌های مقاومت در منطقه و همچنین مقاومت فلسطین به منزله دشمن محور مورد نظر آمریکا محسوب می‌شود. جنبش حماس به گزینه مقاومت پایبند خواهد بود و بر این باور است که مقاومت در فلسطین به منزله بهترین گزینه راهبردی برای مقابله با رژیم صهیونیستی است. در نتیجه ما خواستار پشتیبانی قدرتمندانه جریان گسترده منطقه از مقاومت در فلسطین و اجازه ندادن به رژیم صهیونیستی برای نفوذ در منطقه هستیم. ما به جریان گسترده مقاومت که از برخی کشورها، گروه‌ها و احزاب منطقه تشکیل شده است، وابسته هستیم. ما با رژیم صهیونیستی در نبرد هستیم. ما نمی‌خواهیم درگیری بین ملت فلسطین و جنبش مقاومت و دیگر جنبش‌های مقاومت با رژیم صهیونیستی، به درگیری با هیچ طرف، کشور یا گروه مخالفی منتقل کنیم. با سیاست‌های آن‌ها مقابله می‌کنیم. نمی‌پذیریم که عادی سازی روابط با اسرائیل در منطقه حاکم شود، اما نبرد ما با رژیم صهیونیستی خواهد بود.»

نظر شما