شناسهٔ خبر: 42507541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

خضریان: نمی‌شود تولید را زمین‌گیر کرد

خبرگزاری میزان-نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات و پردیس» در جریان سوال از وزیر جهادکشاورزی در مجلس گفت: گندم از محصولات اساسی کشاورزی است و آمریکا، روسیه، چین، هند و بسیاری کشور‌های دیگر برای صادرات این محصول برنامه‌های راهبردی دارند. اگر می‌خواهید کشور را با الگو‌های آمریکایی اداره کنید حداقل اینجا از آن‌ها یاد بگیرید. نمی‌شود همه چیز را به غرب واگذار کنیم و تولید را زمین‌گیر کنیم. شوهر نمی‌تواند همسر خود را از شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن نیست، منع کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره شرایط و نحوه منع زن از اشتغال بوسیله شوهر توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - سوال از وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

در شرح این سوال آمده است؛ علت حذف ردیف خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و انحصار گندم برای برخی از افراد خاص چیست؟

کاظم خاوازی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: این سوال مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۴ است و مطلع هستید که بنده از اردیبهشت سال چاری وارد جهادکشاورزی شدم.

وی افزود: درباره این سوال سعی کردم به احترما آقای خضریان همه اسناد را بسیار عادلانه مورد بررسی قرار دهم.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرحی است که در یک زمان مشخص آغاز و در یک زمان مشخص اتمام می‌یابد؛ طرح خودکفایی گندم از سال ۸۲ در کشور آغاز شده و در سال ۹۳ به پایان رسیده است و طرح دیگری با عنوان ضریب خود اتکایی توسط سازمان برنامه وبودجه به تصویب می‌رسد.

خاوازی افزود: در پنج سال منتهی به خاتمه طرح خودکفایی گندم، ۱۹ میلیون تُن واردات داشتیم، اما در پنج سال بعد میزان واردات گندم ۵.۴ میلیون تُن بوده است و نمایندگان نگران نباشند و بدانید که طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از طریق اعتبارات دیگری مورد حمایت قرار گرفته است.پ
 
خاوازی بیان داشت: بنده فاصله پنج سال بعد و قبل از این طرح را بررسی کردم که نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پنج سال منتهی به خاتمه طرح خودکفایی گندم، ۹۲ میلیون تُن گندم خریداری شده و در پنج سال بعدی که طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی جایگزین آن شد، ۴۵ میلیون تُن گندم خریداری شد.

علی خضریان در این جلسه گفت: کشاورزی یکی از محور‌های اساسی توسعه کشور است. یکی از مهمترین مسئولیت‌های ما در مجلس حمایت از کشاورزی و تولید کنندگان است.

وی افزود: در کلام امام (ره) مجلس و کشاورزان در رأس امور دانسته شده‌اند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اهمیت خودکفایی در تمام کشور‌ها به خصوص کشور‌های توسعه یافته و کشور‌هایی که میل به استقلال دارند، گفت: گندم از محصولات اساسی کشاورزی است و آمریکا، روسیه، چین، هند و بسیاری کشور‌های دیگر برای صادرات این محصول برنامه‌های راهبردی دارند. اگر می‌خواهید کشور را با الگو‌های آمریکایی اداره کنید حداقل اینجا از آن‌ها یاد بگیرید. نمی‌شود همه چیز را به غرب واگذار کنیم و تولید را زمین‌گیر کنیم.
 
اقناع مشروط خضریان از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاوزی
علی خضریان در نشست علنی امروز و پس از استماع سخنان کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره سوال ملی علت «حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و انحصار واردات گندم برای افراد خاص چیست؟»  به صورت مشروط قانع شد.
 
وی افزود: اگر وزیر جهاد کشاورزی و معاونان پاسخگوی وضع نابسامان بازار تا دو هفته دیگر نباشند، استیضاح وی را در آینده نزدیک رقم خواهیم زد.

ادامه دارد ...

نظر شما