شناسهٔ خبر: 42501852 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر:

دانشگاه‌ها در دوران کرونا از امور پرورشی غافل شدند

تهران-ایرنا- مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دانشگاه‌ها با شیوع بیماری کرونا به بحث آموزش و پژوهش بیشتر پرداخته‌اند و امور تربیتی و پرورشی مورد غفلت قرار گرفته‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید جواد طباطبایی افزود: حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها  یک فضای گسترده، متنوع و متفاوت است که نیازهای اولیه دانشجو از جمله تغذیه، خوابگاه و بهداشت جسم، روح و روان و پرورش دانشجویان را از جنبه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی، صنفی و ورزشی بر عهده دارد که تامین همه این موارد نیازمند تلاش جدی و دلسوزی بی وفقه مسوولان است.

وی افزود: در این شرایط اگرچه به ظاهر مراجعات حضوری دانشجویان کمتر شده اما ارجاعات تلفنی به مراکز مشاوره و بهداشت به خاطر شرایط خاص جامعه و اضطراب و استرس افزایش یافته است.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: ترس از ویروس کرونا پدیده نوظهوری را برای دانشگاه ها رقم زده است و باید اذعان کرد براساس گزارش ها در ترمی که گذشت دانشگاه های کشور عملکرد خوب و قابل قبولی را در کارنامه خود ثبت کردند.

طباطبایی اظهار داشت: فعالیت های دانشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار دشوارتر و تخصصی تر است که باید این برنامه ها با کمک وزارت علوم و دستگاه های مربوطه و با استفاده از شیوه ای جدید برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که اکثر فعالیت های آموزشی و پرورشی جنبه مجازی دارد باید بدانیم که در فضای مجازی ابتکار، خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی واجتماعی دانشگاه ها سخن می گفت، اظهارداشت: تقاضای دانشگاه ها از وزیر علوم برای بهبود عملکرد دانشگاه ها در این شرایط خاص، این است که  کارگروه های تخصصی متشکل از جامعه شناسان، روان شناسان، کارشناسان فرهنگی و اجتماعی، طراح و برنامه نویس های اپلیکیشن، مهندسین مرتبط با موضوع تعیین شوند تا برای تولید محتوا و نحوه عرضه، اجرا و ارزیابی فعالیت ها کمک حال دانشگاه های کشور باشند.

طباطبایی اظهار داشت: در حال حاضرمساله مهم و اساسی پیش رو بحث دانشجویان جدید است که به نظر بنده اگر فرآیند تبدیل دانش آموز به دانشجو به خاطر شرایط خاص جامعه و ...به خوبی انجام نشود، سرریز پیامد و مشکلات آن را در کمیته انضباطی، مراکز مشاوره، کمیسیون موارد خاص و ... شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: لازم به توضیح است دانش آموزانی که به دانشگاه راه پیدا می کنند، ممکن است مهارت های لازم برای رویارویی با مشکلات را نداشته باشند بنابراین نیاز جدی به آموزش و مهارت افزایی با شیوه های جدید در این زمینه ها دارند.

در این نشست که وزیر علوم هم حضور داشت، مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دانشگاه ها با شرایط پیش آمده به بحث آموزش و پژوهش بیشتر پرداخته می شود و امور تربیتی و پرورشی مورد غفلت فراوان قرار گرفته است و در صورت نبود برنامه ریزی در این زمینه، لطمات جبران ناپذیری را به جامعه دانشگاهی و کشور وارد خواهد کرد.

طباطبایی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده بهترین فرصت برای پرورش حس همدلی و همکاری میان دانشجویان، اساتید و کارکنان است.

وی عنوان کرد: باوجود پیگیری های معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص بودجه فرهنگی دانشگاه ها که قرار بود هفت درصد بودجه کل دانشگاه باشد، این امر محقق نشد.

نظر شما