شناسهٔ خبر: 42490433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هادی وکیلی خبر داد؛

ارائه ۸۰ مقاله به همایش ملی «معنویت های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها»

دبیر علمی همایش ملی معنویت های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها گفت: حدود ۱۲۳ چکیده به دبیرخانه این همایش رسید که در این میان، حدود ۳۰ مقاله از مجموع ۸۰ مقاله رسیده، حائز امتیازات مورد نظر بوده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی وکیلی در همایش ملی «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دانشمندان می‌گوید که اگر جنبش‌های ژاپنی را هم به معنویت‌های نوظهور اضافه کنیم، بیش از ۲۰۰ هزار فرقه در جهان اکنون در حال فعالیت هستند.

وی گفت: این همایش برای برداشتن گامی هر چند کوچک طراحی و برگزار می‌شود که ان شاءالله این همایش روزی به شکل بین المللی با حضور پژوهشگران برجسته خارج از کشور و متخصصان داخلی برپا شود.

دبیر علمی همایش ملی «معنویت های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» تصریح کرد: کشور ما به دلیل موقعیت خاصی که دارد، می‌بایست یک مرکز بزرگی را به عنوان مرکز مطالعات و اطلاعات جنبش‌ها و فرقه‌ها داشته باشد و پیوسته به این کار بپردازد.

وی افزود: باید اکنون پایه گذاری کنیم تا برای ده‌ها و صدها سال آتی مرتب این جنبش‌ها و فرقه‌ها از طریق مطالعات کیفی و تجربی کمی ردیابی و رصد شوند و پژوهشگرانی به این منظور تربیت شوند و به صورت رشته دانشگاهی مورد تصویب قرار بگیرد و یک مطالعه آکادمیک علمی و پژوهشی شکل بگیرد و زمینه‌های آن فراهم است.

وکیلی اظهار داشت: برای طراحی این همایش فکر کردیم که می‌توان این معنویت‌های نوظهور را توصیف و یا مورد نقادی قرار دهیم و در این همایش هر دو انجام شد، البته نقدهای عالمانه و مبتنی بر پژوهش صورت گرفت، نه نقدهای تبلیغاتی.

وکیلی اظهار داشت: حدود ۱۲۳ چکیده به دبیرخانه این همایش رسید و در حدود ۱۴ مقاله به شکل سفارشی از متخصصان نامی این حوزه‌ها مقاله‌ای خواسته شد که این مقالات به صورت مجموعه مقالات رونمایی خواهد شد.

وی گفت: حدود ۳۰ مقاله از مجموع ۸۰ مقاله رسیده، حائز امتیازات مورد نظر ما بوده اند و در طی سه روز برگزاری این همایش، ۳۹ مقاله به شکل حضوری و مجازی ارائه خواهند شد؛ در هر پنل ارائه کننده پژوهش خود را مطرح خواهد کرد و سپس ناقد مقاله، نقد خود را بیان می‌کند.

وی گفت: در راستای برگزاری این همایش، ۱۴ پیش نشست برگزار کردیم که برخی از آن‌ها به دلیل شرایط شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

نظر شما