شناسهٔ خبر: 4246441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

آخرین تحولات یمن؛

ورود نیروهای انصارالله به «عدن»/ آزادسازی بزرگترین پایگاه هوایی یمن/ فرار منصور هادی و خانواده‌اش به عمان

ابنا

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آخرین عملیات خود توانستند دو شهر الضالع و الحبیلین و یک منطقه نظامی در استان لحج را از چنگال گروه‌های تروریستی ـ تکفیری درآورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ یکی از اعضای شورای رهبری جنبش انصارالله یمن در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین اظهار داشت: هیچ توجیهی وجود ندارد که مذاکرات گروه‌های یمنی در صنعا برگزار نشود و این که هربار از انتخاب ریاض یا دوحه به عنوان محل برگزاری این مذاکرات سخن گفته می شود عجیب است.

«حزام الاسد» این سخنان را پس از آن مطرح کرد که «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن محل مذاکرات گروه‌های این کشور برای رفع اختلافات را در دوحه پایتخت قطر اعلام کرده بود.

وی با اشاره به آخرین تحولات تعز و الضالع گفت: برخی گروه‌هایی همچون القاعده و اخوان در این شهرها هرازگاهی وارد عمل می‌شوند. گروه‌های از اواخر دهه 1980 تاکنون در شهرهای مختلف یمن به این اقدامات پرداخته اند.

عضو شورای رهبری جنبش انصارالله یمن با انتقاد جدی از عملکرد حزب الاصلاح تصریح کرد: این حزب برای القاعده پوشش سیاسی و رسانه‌ای فراهم کرده است و احتمال دارد که این امر علنی شود و اکنون نیز شاهدیم که آنها به بهانه مقابله با انصارالله، با ارتش یمن وارد جنگ شده‌اند.

استعفای استاندار تعز

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در خبری اعلام کرد که استاندار تعز از سِمَت خود استعفا کرده است.

سخنان مداخله جویانه سفیر آمریکا در یمن

همچنین سفیر آمریکا در یمن با سخنانی مداخله جویان اعلام کرد که واشنگتن و هم پیمانانش باید فوراً تصمیماتی را برای یمن و خروج این کشور از بحران بگیرند(!).

سخنان این مقام آمریکایی موج اعتراضات انقلابیون یمن را در پی داشت و آنان خواستار عذرخواهی هرچه سریع‌تر سفیر آمریکا شدند.

آزادسازی دو شهر الضالع و الحبیلین و یک منطقه نظامی در استان لحج

گزارشگر شبکه تلویزیونی المنار از آزادسازی یک منطقه نظامی در استان لحج که پیش‌تر در سیطره گروه‌های تکفیری ـ تروریستی بود خبر داد.

وی اعلام کرد که نیروهای حوثی با تمام قوا بر تمامیت ارضی کشور به نفع ملت یمن تاکید دارند.

همچنین نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی، شهر "الضالع" را به کنترل خود درآوردند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شهر "الحبیلین" در شمال عدن را به کنترل خود در آوردند.

خشم حوثی‌ها از سخنان آمریکایی ـ سعودی علیه ایران

سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار ضمن رد ادعاها و اتهامات عربستان و «عبدربه منصور» هادی رئیس جمهور فراری این کشور، علیه ایران اظهار داشت: آمریکا، عربستان و قطر با حمایت شورای امنیت سازمان ملل در مسیر انقلاب یمنی‌ها مانع تراشی و از شبکه القاعده برای ضربه زدن به انقلاب ملت یمن حمایت می‌کنند.

«محمد احمد عبد السلام» با بیان اینکه عربستان زمانی که اسم ایران به میان می آید دچار نگرانی می‌شود، افزود: برخی نیروهای سیاسی از عربستان به بهانه ایران باج خواهی می‌کنند این به خاطر آن است که پول سعودی‌ها را به دست آورند.

وی تصریح کرد: ما خواستار شراکت و اجرای نتایج گفتگوهای ملی و اجرای پیش نویس قانون اساسی مورد توافق هستیم. ما خواستار کشوری عاری از فساد هستیم. ما خواستار حقوق ملی هستیم. ایران با این مسائل کاری ندارد.

سخنگوی رسمی جنبش انصارالله با تاکید بر اینکه یمنی‌ها همگی از انقلاب حمایت کردند، خاطرنشان ساخت: ایران و هیچ طرف دیگری به ما برنامه ای نداده اند که اجرا کنیم.

عبد السلام گفت: ما پس از انقلاب بیست و یکم سپتامبر گذشته از منصور هادی خواستیم با ایران روابط مثبتی برقرار کند و نباید روابط خارجی ما تحت تأثیر القائات عربستان باشد.

وی تاکید کرد: اینکه سفارت بگشاییم یا نگشاییم، فردا عید فطر است یا نیست و یا در نشست سران شرکت کنیم یا نکنیم، ربطی به عربستان ندارد.

سخنگوی رسمی جنبش انصارالله با اشاره به اینکه ایران یک کشور اسلامی است، اظهار داشت: این کشور در مقابله با استکبار جهانی که آمریکا و اسرائیل نماد آن هستند نقش مهمی ایفا می‌کند. صحبت برخی نیروهای سیاسی یمنی از ایران برای فرار از مزدوری برای عربستان و آمریکاست.

فرار منصور هادی و خانواده‌اش به عمان

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که خانواده «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، شهر عدن را به مقصد حضر موت و از آنجا به سمت کشور عمان ترک کرده‌اند.

این منبع آورده است: گارد ریاست جمهوری یمن فرار عبدربه منصور هادی از یمن را تایید کرد.

ورود نیروهای انصارالله به عدن

شبکه تلویزیونی المنار در گزارشی تحلیلی از ورود ارتش یمن با پشتیبانی کمیته های مردمی به عدن در جنوب این کشور خبر داد.

از سوی دیگر، هیئت‌های نمایندگی دیپلماتیک عربستان،‌ امارات و کویت مقرهای دیپلماتیک خود را در عدن تخلیه کردند.

همچنین سفیر مصر در یمن و اعضای کنسولگری این کشور، شهر عدن را ترک کردند.

دستگیری وزیر دفاع یمن

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: نیروهای ارتش یمن (که اکنون گوش به فرمان جنبش انصارالله است) توانستند «محمود الصبیحی» از فرماندهان بلندپایه طرفدار منصور هادی و وزیر دفاع دولت خودخوانده وی را در شهر "الحوطه" استان عدن دستگیر کنند.

آزادسازی بزرگترین پایگاه هوایی یمن

منابع نظامی یمن اعلام کردند که نیروهای ارتش این کشور و کمیته‌های مردمی حوثی پایگاه هوایی «العند» واقع در نزدیکی شهر عدن را به تصرف خود درآوردند.

گفتنی است که پایگاه العند بزرگ‌ترین پایگاه هوایی این کشور است.

*** این خبر به روز رسانی می‌شود...

........................
پایان پیام/ 226

نظر شما