شناسهٔ خبر: 4245992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

آخرین تحولات یمن/ درگیری جنبش انصارالله با نیروهای منصور هادی/ اعزام ۵ هزار نیروی نظامی به جنوب یمن برای مقابله با القاعده و داعش

صاحب‌خبر -

تنش ها و نا آرامي ها در جنوب يمن همچنان ادامه دارد. پس از اعلام بسيج عمومي کميته هاي انقلاب و امنيت يمن براي مقابله با تروريست ها، امروز 5 هزار نيرو را به جنوب اين کشور منتقل کردند. همچنين روز گذشته با تسلط نيروهاي انصار الله بر 2 فرودگاه شهر تعز و درخواست کمک رئيس جمهور مستعفي يمن از نيروهاي سپر جزيره، عربستان سعودي براي اعزام نيرو اعلام آمادگي کرد.

مهمترين تحولات امنيتي يمن به شرح زير است:

تسلط انصارالله يمن بر ساختمان استانداري «ضالع»
کميته‌هاي مردمي وابسته به جنبش انصارالله يمن پس از درگيري شديد توانستند کنترل ساختمان استانداري «ضالع» را به دست بگيرند. به گزارش فارس به نقل از شبکه الميادين، در پي درگيري‌هاي شديد بين کميته‌هاي مردمي وابسته به جنبش انصارالله با گروه‌هاي مسلح در استان «ضالع» در جنوب يمن، ساختمان استانداري اين استان به دست کميته‌هاي مردمي افتاده است.


درگيري جنبش انصارالله با نيروهاي منصور هادي در جنوب يمن
منابع خبري گزارش دادند، درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي مردمي جنبش انصارالله با نيروهاي وابسته به رئيس جمهوري مستعفي يمن در منطقه مرزي ميان لحج و تعز در جريان است. ايسنا به نقل از شبکه اسکاي نيوز عربي گزارش داد که درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي انصارالله با نيروهاي حامي عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهوري مستعفي يمن در منطقه مرزي ميان لحج و تعز به وقوع پيوسته است. اين شبکه همچنين اعلام کرد، درگيري‌هايي ميان نيروهاي علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري پيشين يمن با جدايي‌طلبان در ورودي شمالي استان ضالع رخ داده است. شبکه روسيا اليوم نيز گزارش داد، درگيري‌ها ميان نيروهاي مردمي جنبش انصارالله با جدايي‌طلبان جنوب يمن در نزديکي ضالع در جنوب يمن چندين کشته و زخمي بر جاي گذاشته است.


دوحه ميزبان مذاکرات يمن
فرستاده سازمان ملل در امور يمن اعلام کرد، جلسات قريب‌الوقوع مذاکرات ميان طرف‌هاي يمني در پايتخت قطر برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي شبکه خبري الجزيره، جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل در امور يمن با بيان اينکه جلسات آتي مذاکرات ميان طرف‌هاي يمني در دوحه برگزار مي‌شود، گفت هرگونه توافقي که حاصل شود، در رياض پايتخت عربستان سعودي امضا خواهد شد. وي تصريح کرد که امروز (سه‌شنبه) دعوتنامه‌هايي به احزاب سياسي يمن براي آغاز مذاکرات در دوحه فرستاده مي‌شود. پيشتر شوراي امنيت اين اختيار را به جمال بن عمر داده بود تا مکان برگزاري مذاکرات پيرامون يمن را تعيين کند.

اعزام 5 هزار نيروي نظامي به جنوب يمن براي مقابله با القاعده و داعش
منابع نظامي يمن از انتقال ۵ هزار نيرو و ۸۰ دستگاه تانک به جنوب اين کشور براي مقابله با القاعده خبر دادند. به گزارش تسنيم به نقل از رسانه هاي يمني، جلسات گفت‌وگوها دوشنبه شب با حضور جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور يمن بعد از توقفي يک هفته اي از سرگرفته شد. اين درحالي است که همزمان اقدامات در راستاي بسيج عمومي اعلام شده براي مقابله با عناصر القاعده و گروه تروريستي داعش ادامه دارد و کميته هاي انقلاب و امنيت يمن نيز به اقدامات خود در اين زمينه ادامه مي دهد. در همين راستا، کميته هاي انقلاب و امنيت يمن نيروهاي تقويتي و پشتيباني جديدي براي مقابله با عناصر القاعده و داعش به جنوب اين کشور اعزام کردند. برخي منابع نظامي گفتند که حدود 5 هزار نيرو و 80 دستگاه تانک در همين راستا به استان إب در نزديک استان تعز منتقل شد.

فرانس 24: عربستان براي مقابله با پيشروي حوثي ها اعلام آمادگي کرده است
حوثي ها با پيشروي به جنوب يمن، شهر عدن را تهديد مي کنند. به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار، عبدربه منصور هادي، رئيس جمهور يمن براي مقابله با پيشروي حوثي ها، از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس تقاضاي کمک کرده است و عربستان براي مداخله اعلام آمادگي کرده است. در ادامه گزارشگر فرانس بيست و چهار گفت: بعد از تصرف شهر تعز، حوثي ها پيشروي به جنوب، به سمت شهر عدن که عبدربه منصور هادي در آنجا سنگر گرفته است، ادامه مي دهند. وي افزود: وزير امور امور خارجه يمن براي جلوگيري از پيشروي حوثي ها، مداخله نظامي کشورهاي عربي اطراف خليج فارس را خواستار شده است. رياض براي اتخاذ تدابير لازم اعلام آمادگي کرده است. سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودي در اين باره اعلام کرد در صورتي که حاکميت يمن نقض شود، ما اجراي ماده 51 منشور سازمان ملل متحد را خواستار خواهيم شد.گزارشگر خاطر نشان شد: بر اساس اين ماده هر کشور عضو سازمان ملل در واکنش به تهاجم مسلحانه مي تواند به شيوه اي مناسب به زور متوسل شود. اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل روز يکشنبه حمله حوثي ها را محکوم و بار ديگر پشتيباني خود را از رئيس جمهور يمن اعلام کردند. گزارشگر شبکه در پايان افزود: برغم درخواست هاي سازمان ملل براي حفظ وحدت کشور، شورشيان حوثي يمن را به خروج از وحدت سوق مي دهند. عبدالملک الحوثي، فرمانده حوثي ها، نيروهاي خود را به بسيج عمومي فرا خوانده است.

هشدار کميته عالي انقلاب يمن درباره توطئه داخلي و خارجي در ارتباط با "تعز"
کميته عالي انقلاب يمن تأکيد کرد برخي نيروهاي داخلي و خارجي برنامه ريزي کرده اند که منازعه را به بهانه هاي منطقه اي و مذهبي به شهر تعز بکشانند.به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از شبکه تلويزيوني المنار،‌ کميته عالي انقلاب يمن با اعلام اين مطلب از يمني ها خواست در مراسم تشييع جنازه عبد الکريم خيواني که امروز برگزار مي شود شرکت کنند.


ابراز خوشبيني سفير آمريکا در يمن درباره راه حل سياسي بحران اين کشور
سفير آمريکا در يمن روز دوشنبه گفت واشنگتن و متحدانش بايد براي حفظ يک راه حل سياسي به منظور پايان دادن به بحران يمن ، فورا تصميماتي را اتخاذ کنند.
به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از خبرگزاري رويترز از واشنگتن، ماتيو تالر افزود درمورد دستيابي گروه هاي يمني به يک موافقتنامه سياسي تقسيم قدرت در صورت نشست نمايندگان اين گروه ها در خارج از يمن و بدون نفوذ طرف هاي خارجي از جمله ايران ، خوش بين است. وي تصريح کرد :« ما بايد فورا تصميم گيري هايي را انجام دهيم. اگر عبد ربه منصور هادي هدف تاخت و تاز قرار گيرد و دستگير شود و عدن سقوط کند، گفتگوي سياسي ديگر موثر نخواهد بود.»

درخواست نماينده سازمان ملل از گروه‌هاي سياسي يمن براي برگزاري نشست
نماينده سازمان ملل در امور يمن از نماينده گروه‌هاي سياسي اين کشور خواست تا امروز نشستي را برگزار کنند. به گزارش تسنيم،"جمال بن عمر" نماينده سازمان ملل در امور يمن از نماينده گروه‌هاي سياسي اين کشور خواست تا امروز نشستي را برگزار کنند."جمال بن عمر" فرستاده سازمان ملل در امور يمن در سخنان خود از طريق ويدئو کنفرانس در جلسه اضطراري شوراي امنيت گفت: تنها گزينه براي جلوگيري از وقوع جنگي داخلي در يمن، گفت وگو است. وي گفت: حوادث هفته‌هاي اخير يمن را به جنگ داخلي نزديک کرده است و ما با همه طرف‌ها در يمن به اميد پرهيز از وقوع جنگي داخلي کار مي‌کنيم. بن عمر همچنين درخصوص بروز خشونت، آدم ربايي و بازداشت‌هاي خودسرانه در يمن ابراز نگراني کرد. فرستاده سازمان ملل در امور يمن همچنين از وجود تندروهايي از چند کشور سخن گفت که در تلاش براي برهم زدن گفت وگوها بين احزاب و نيروهاي سياسي در يمن هستند. بن عمر در جلسه شوراي امنيت درباره تهديد القاعده براي ثبات و امنيت يمن ابراز نگراني کرد و افزود: بسياري از خواسته‌هاي شوراي‌امنيت درباره يمن عملي نشده است.

سفير آمريکا در يمن: سقوط عدن به سرعت اتفاق خواهد افتاد
سفير آمريکا در عدن گفت که سرنگوني يا بازداشت"عبد ربه منصور هادي" رئيس جمهور مستعفي يمن که به عدن گريخته به زودي اتفاق خواهد افتاد و شهر عدن نيز به سرعت سقوط خواهد کرد.

نظر شما