شناسهٔ خبر: 42431666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ساختمان‌های فدراسیون، پرسپولیس و استقلال در آستانه مصادره قرار گرفت

دردسر جدید در پرونده شستا؛ چک بلامحل

صاحب‌خبر -

[شهروند] پرونده استقراض فدراسیون فوتبال از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی روزبه‌روز شکل حقوقی پیچیده‌تری به خود می‌‌گیرد. شواهد و قرائن نشان می‌دهد در روزهای آینده فجایعی تاریخی ناشی از تبعات این استقراض دو‌میلیون یورویی آتشی بزرگ بر فوتبال ایران می‌اندازد و به مصادره دارایی‌های فدراسیون ختم خواهد شد. چرا؟ چون علاوه بر تسویه نشدن حساب با شستا یک پرونده دیگر هم در این بحران باز شده است. صدور چک بلامحل از سوی فدراسیون فوتبال در وجه شستا!

اقدامات شستا برای بازپس‌گیری طلبش
در ماه‌های اخیر اخبار و اطلاعات زیادی درباره پرونده شستا در رسانه‌ها منتشر شده است و تقریبا همه اهالی فوتبال می‌دانند که عمق این بحران تا چه حد زیاد شده است. مسئولان فدراسیون در آستانه بازی با عراق با مساعدت و همکاری ستاد مبارزه با تحریم از پتروشیمی فن‌آوران دو‌میلیون یورو پول گرفتند و این شرکت از حساب ارزی خود در دوبی،‌ دو‌میلیون یورو به حساب بانکی ویلموتس در زراعت بانک ترکیه واریز کرد تا این مربی قبول کند دوباره روی نیمکت تیم‌ملی بنشیند. در آن مقطع قراردادی برای این استقراض صورت گرفته بین طرفین امضا شد و فدراسیون یک چک ارزی دو‌میلیون یورویی این مجموعه را در اختیار مدیران شستا قرار داد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مدیران فدراسیون فوتبال در تاریخ مقرر نتوانستند پول شستا را پس بدهند و با اینکه به مساعدت برخی مسئولان دو مهلت دیگر هم برای پرداخت بدهی تعیین شد‌، باز هم این کار انجام نشد و این پرونده وارد فاز قضائی شد. مدیرعامل شرکت شستا با استخدام دو تیم حقوقی به آنها مأموریت داد که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای تسویه حساب با فدراسیون فوتبال و پس گرفتن پول را انجام بدهند. به همین ترتیب شکایتی علیه فدراسیون در مجتمع قضائی شهید صدر تهران طرح شد و چک مورد نظر هم برگشت خورد.

واگذاری سهام دردسرساز شد
مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی هم در شرایط کنونی به خاطر این پولی که به فدراسیون قرض داده‌اند، مشکلات بسیار زیادی دارند. نهادهای نظارتی،‌ نمایندگان مجلس و قوه‌قضائیه ایرادهای حقوقی بسیار مهمی به این پرونده گرفته‌اند و فشار زیادی برای تسویه حساب با فدراسیون روی آنها وجود دارد. به خاطر همین موضوع هم است که پرونده باز شده به صورت ویژه در دادگاه رسیدگی و حکم آن صادر شد. به هر صورت سهام این شرکت هم در بورس به مردم واگذار شده و به هیچ عنوان نمی‌توانند زمان بیشتری به فدراسیون بدهند، چراکه در غیر این صورت تبعات حقوقی سنگینی برای مدیران به وجود می‌آید.

تاج از مسئولیت شانه خالی کرد؛ چک بلامحلی که دردسرساز شد
به دنبال همین فشارها و محدودیت‌ها شرکت شستا توانست علیه فدراسیون فوتبال از دادگاه حکم توقیف اموال بگیرد. البته حساب مهدی تاج‌ رئیس سابق فدراسیون،‌ علی کفاشیان نایب‌رئیس اول فدراسیون و سلیمانی خزانه‌دار این مجموعه هم توقیف شده بود. کفاشیان هم که در مکاتبه با دادگاه تأکید کرد در زمان انعقاد قرارداد و استقراض از ویلموتس محروم بوده و هیچ دخالتی در پرونده نداشته است، قرار منع توقیف برای او صادر شد.  خزانه‌دار هم هفته گذشته با اتفاقی تلخ روبه‌رو شد و خودرو او در خیابان با حکم دادگاه توقیف شد و در اختیار شستا قرار گرفت. برای مهدی تاج هم حکم رفع توقیف صادر شده است، اما به نظر می‌رسد که پرونده دیگری علیه او در دادگاه باز خواهد شد. داستان از این قرار است که چک ارایه‌شده از سوی فدراسیون برخلاف قوانین معاملاتی فدراسیون به خاطر تعهدآور بودن و رقم سنگینی که داشت، بدون امضای مهدی تاج و تنها با امضای خزانه‌دار در اختیار شستا قرار گرفته و عملا فدراسیون فوتبال در ازای استقراض دو‌میلیون یورویی، چک بلامحل به شستا داده است و این موضوع قطعا تبعات حقوقی سنگینی به دنبال دارد. به هر حال رئیس سابق فدراسیون فوتبال باید به جامعه فوتبال‌، قوه‌قضائیه و تمام مردم ایران توضیح قانع‌کننده بدهد که چرا چک دو میلیوون یورویی که به شستا ارایه دادند، امضا نکرده و از این مسئولیت شانه خالی و کارمندان خود را با چنین بحران بزرگی روبه‌رو کرده است؟ آیا مهدی تاج حساب این روزهای سیاه و تلخ برای فوتبال ملی را کرده بود که شستا به دادگاه برای پس گرفتن پول خود شکایت می‌کند؟

ساختمان‌ها به تصرف شستا درمی‌آیند؟
تمام دارایی فدراسیون فوتبال در شرایط کنونی یک ساختمان در خیابان شیخ بهایی و دو ساختمان پرسپولیس و استقلال است. ساختمان باشگاه‌های مردمی که در زمان دادکان برای این دو باشگاه خریداری شد، اما سند آن هنوز به نام فدراسیون است. به این ترتیب کارشناسان حقوقی رسما در هفته‌های اخیر با حضور در ساختمان پرسپولیس و استقلال اسناد این ساختمان‌ها را بررسی و روی آن قیمت گذاری کرده‌اند. به این ترتیب در روزهای آینده قطعا هر سه ساختمان مصادره خواهد شد و معلوم نیست که با چنین اتفاقی چه فاجعه‌ای در فوتبال کشور رقم می‌خورد. اینکه به خاطر یک اشتباه از سوی مدیران فدراسیون به این شکل تمام دارایی‌های فدراسیون نابود شود‌، مسأله ناراحت‌کننده‌ای است که تا به امروز هیچ‌کدام از مدیرانی که نقشی در این افتضاح ایفا کرده‌اند، از مردم عذرخواهی نکرده‌اند. اگر این دارایی‌ها از بین برود و به شستا برسد،‌ آن وقت مدیران چه جوابی به جامعه فوتبال خواهند داد؟

 

نظر شما