شناسهٔ خبر: 42421008 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جشنواره‌ای که با کرونا به‌روز شد/ دریافت ۱۲۰۰ فیلم، مستند و پویانمایی کرونایی

کارگردان مستند «تراژدی کرونا» گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اختصاص بخش ویژه به موضوع کرونا، خود را به‌روز کرده است.

صاحب‌خبر -

آرمان قلی‌پور کارگردان مستند «تراژدی کرونا» که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است، در این باره به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: تمرکز روی موضوع ایل بختیاری و اثرات کرونا بر مناسبات این قشر از جامعه، مهمترین محور این فیلم است. 

وی افزود: ما در حال ساخت مستندی دیگر در منطقه بختیاری بودیم که بیماری کرونا شایع شد و همین موضوع سبب شد جاده کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق بسته شود؛ این در حالی بود که کوچ باید حداکثر تا اردیبهشت‌ماه انجام شود وگرنه زندگی ایل را به مخاطره می‌اندازد و با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. 

قلی‌پور‌ ادامه داد: خلل در حرکت و کوچ ایل و اثراتی که کرونا بر زندگی عادی مردم ایل بختیاری داشت، یک واقعه تاریخی مهم است که باید به بهترین‌شکل منعکس می‌شد؛ این بود که با کمترین امکانات و بالاترین کیفیت ممکن تولید «تراژدی کرونا» آغاز شد. 

کارگردان مستند «تراژدی کرونا» در ادامه با اشاره به اثرگذاری بالای مستند در آگاهی‌بخشی به جامعه، اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تولیدات حوزه مستند کیفیت بالایی داشته‌ و به لحاظ فنی هم رشد خوبی کرده‌اند؛ علاوه بر آن با راه‌اندازی شبکه مستند ذائقه عمومی نیز به این حوزه گرایش پیدا کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: حمایت از مستند و آزادی‌عمل بیشتر مستندساز سبب می‌شود آثار تولیدی با کیفیت بهتری به جامعه عرضه شود. از سوی دیگر، برگزاری جشنواره‌های باکیفیتی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت زمینه را برای دیده‌شدن و ارائه بهتر مستند فراهم می‌کند که این خود عامل مهمی در آگاهی‌بخشی به جامعه و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و البته ارتقاء تولیدات است. 

قلی‌پور تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اختصاص بخش ویژه به موضوع کرونا، خود را به‌روز کرده است و توانسته به خوبی در این جنگ پنهان نیز مانند موضوع دفاع‌‎مقدس و انقلاب عملکرد مطلوب داشته باشد.

 

 

وی در پایان، امیدبخشی را یا یکی از ارکان مستندسازی دانست و یادآور شد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید همه ابعاد بیماری کرونا را مدنظر بگیرد؛ از سوی دیگر، مستندسازان نیز باید جنبه‌های مختلف این بیماری و اثراتی که بر بخش‌های مختلف جامعه به جا می‌گذارد را تصویر کنند. 

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

تاکنون بیش از ۱۲۰۰ اثر به بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رسیده است. در بخش داخلی ۱۳۰ فیلم مستند کوتاه، ۱۴ مستند بلند، کوتاه داستانی ۱۰۰ فیلم، پویانمایی ۴۱ اثر، نماهنگ ۳۹ و موشن گرافیک ۱۳ اثر به جشنواره ارسال شده است.

همچنین در بخش بین‌الملل نیز، فیلم بلند داستانی (سینمایی/تله فیلم) ۷ اثر، فیلم کوتاه داستانی ۵۶۴ اثر، مستند بلند ۳۷ اثر، مستند کوتاه ۱۵۴، پویانمایی ۷۸ اثر، نماهنگ ۵۶ و فیلمنامه ۲۶ اثر متقاضی حضور در بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم مقاومت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما