شناسهٔ خبر: 42412983 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

راه اندازی سامانه شفافیت برای توسعه بهتر تعاونی‌ها/ کاهش زمان صدور مجوز فعالیت تعاونی‌‌ها از ۷۰ به ۱۰ روز

کبیری گفت: برای توسعه شفافیت در بخش تعاونی‌ها، سامانه هوشمند و جامع تعاون را راه اندازی کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد کبیری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود به مناسبت هفته تعاون، اظهار کرد: اقتصاد تعاون و فعالیت تعاونی‌ها فقط مختص ایران نیست و ۳ میلیون تعاونی در دنیا وجود دارد که ۲۸۰ میلیون نفر در این تعاونی‌ها مشغول به کار هستند.

وی گفت: ۹۴ هزار تعاونی در سراسر کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون عضو در این تعاونی‌های مشغول هستند که در واقع ۱.۷ میلیون نفر در بخش تعاون ایران فعالیت می‌کنند.

کبیری افزود: ما خود را متعهد می‌دانیم به ارتقای سطح تعاونی‌ها بپردازیم که برنامه‌هایی نیز در این خصوص داریم، چرا که یکی از بهترین راه‌های مبارزه با آثار منفی رکود اقتصادی، توسعه تعاونی‌هاست و بهترین مسیر برای تجمیع سرمایه‌های خرد مردم است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید اذعان کنیم که در این روز‌ها منابع حاصل از منابع بانکی که به صورت عمومی در اختیار ما هستند در جایی مانند بازار ارز و طلا هدایت می‌شوند که باعث وارد شدن آسیب به اقتصاد کشور است و اگر مشوق‌هایی برای توسعه تعاونی‌ها و حمایت از سرمایه گذاری مردم صورت گیرد، وضعیت اقتصاد ما خوب خواهد شد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد خوب باید چند اتفاق مانند توسعه شفافیت، نوآوری و حمایت‌های هدفمند از تعاونی‌ها رخ دهد و توسعه اقدامات نوین در بخش تعاون موثر است.

کبیری گفت: ۲۵ هزار تعاونی از مجموع ۹۴ هزار تعاونی کشور که در ۳ حوزه تولیدی، توزیعی و خدمات فعال هستند در دولت تدبیر و امید شکل گرفته‌اند و در همین راستا بودجه ما در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ برای توانمندسازی تعاونی‌ها ۱۲ برابر افزایش یافت و افزایش ۲۵ درصدی سقف ضمانت نامه‌ها نیز انجام شده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از کار‌های ما در توسعه تعاونی‌ها، توسعه شفافیت است، بر همین اساس توانستیم برای توسعه شفافیت در بخش تعاون، سامانه هوشمند و جامع تعاون را راه اندازی کنیم و این یک دستاورد خوب است. یکی از اهداف ما در ایجاد این سامانه تبدیل بخش تعاون به یک اتاق شیشه‌ای است تا تمامی مردم خیالشان راحت باشد و وقتی در حوزه تعاون سرمایه گذاری می‌کنند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: افزایش ۱۲ برابری اهداف نظارتی و انتشار سند‌های حوزه تعاون از جمله اقداماتی بود که در این سامانه انجام دادیم. اگر در گذشته افراد برای تشکیل یک تعاونی ساده به طور حضوری به ادارات مراجعه می‌کردند، اکنون دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست و اگر در گذشته ۷۰ روز طول می‌کشید تا مجوز راه اندازی یک تعاونی صادر شود، امروز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: در توسعه نوآوری تعاونی‌ها عمل گرایانه وارد شدیم و همین طور به صورت ویژه سعی کرده‌ایم از تشکیل و توسعه تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان حمایت کنیم و خط اعتباری با نرخ ترجیحی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به عاملیت بانک توسعه تعاون در اختیار این دسته از تعاونی‌ها قرار داده ایم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور کلی از چند ماه گذشته این خط اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی در اختیار تعاونی‌های دانش بنیان است.

کبیری افزود: این خط اعتباری برای اینکه تعاونی‌ها بخواهند در حوزه دانش بنیان و نوبنیان فعالیت کنند با نرخ ۸ تا ۱۲ درصد نامحدود است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شرکت‌های تعاونی برای دریافت این وام می‌توانند درخواست خود را به صورت غیر حضوری به بانک توسعه تعاون ارائه دهند.

وی ادامه داد: در کنار این مرکز نوآوری و توسعه تعاون را در ۱۱ استان کشور تشکیل دادیم که این مراکز با دو هدف کلی تشکیل شده‌اند، هدف نخست حمایت از تشکیل و توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان و هدف دوم حمایت از توسعه، راه‌اندازی و نوسازی تعاونی‌ها و همچنین بهسازی فرآیند‌های داخل تعاونی‌ها از طریق ارائه مشاوره‌های کسب و کار به آن‌ها است که به شدت در شرایط اقتصادی موجود تعاونی‌ها مثل بنگاه‌های دیگر نیازمند آن هستند.

کبیری گفت: نخستین صندوق خطر پذیر بخش تعاون را با همکاری صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تشکیل داده‌ایم.

کبیری گفت: صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای تعاونی‌های زنان تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان و برای شرکت‌های تعاونی شهرستانی تا ۱۲ میلیارد تومان و برای تعاونی‌های مسکن تا ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: امسال در هفته تعاون، ۳۸۳ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۲۶ هزار نفری به صورت همزمان در کشور به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همه تعاونگران دعوت کرد که اگر تمایل به تشکیل صندوق خطرپذیر مشترک با بخش دولتی دارند، وزارت تعاون این امکان را فراهم کرده که صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با سهم ۴۹ درصدی این صندوق‌ها را با مشارکت بخش غیردولتی و تعاونی تشکیل دهد.

کبیری افزود: با توجه به شرایط اقتصادی پیش روی دولت و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه می‌توان از توانایی و ظرفیت تعاونی‌ها و تعاون گران برای گذر از پیچ اقتصادی پیش رو استفاده کرد، تصریح کرد: شبکه سازی و توانمندسازی تعاونی‌ها با توسعه نوآوری و شفافیت و تقویت بخش تعاون محقق می‌شود.

وی ویژگی‌های توسعه تعاون را باز توزیع عادلانه ثروت و اشتغال پایدار عنوان کرد و افزود: تعاونی‌ها بستری را برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی و ایجاد و تثبیت اشتغال فراهم می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بازار فروش محصولات زنان سرپرست خانوار، گفت: ما در دولت‌های مختلف، تلاش‌های بسیاری در زمینه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار داشتیم، اما پاشنه آشیل همه این طرح‌ها عدم توجه به بازار فروش محصولات بوده است. ما با شرکت دیجی کالا و چند فروشگاه آنلاین دیگر قرار گذاشتیم که محصولات مشاغل را بر دیوار خود قرار دهند، اما باید توجه کرد که نوع تولیدات آن‌ها نیز مهم است و تولیدی که مبتنی بر نیاز بازار نباشد، محکوم به شکست است.

وی افزود: همه دستگاه‌ها باید توجه کنند که پرداخت تسهیلات برای ایجاد یک بنگاه به تنهایی کار درستی نیست. ما نباید افرادی که بیکار هستند را به بیکاران بدهکار تبدیل کنیم. خیلی از افراد این تسهیلات را می‌گیرند و پس از مدتی نمی‌توانند محصولاتشان را بفروشند و ورشکستگی ایجاد می‌شود.

معاون امور تعاون، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دیجی کالا قبول کرده است که محصول هزار تعاونی را بر سکوی فروش خود قرار دهد.

رشد ۷۷ درصدی تحویل مسکن مهر تعاونی‌ها

کبیری گفت: کمتر از ۱۰ درصد تعاونی‌های مسکن در کشور مشکل دارند و بسیاری از افراد در شرایط تورمی از طریق این تعاونی‌ها صاحب خانه شدند.

وی افزود: ۷۴۰ هزار پرونده مسکن مهر در کشور داشتیم که این رقم به ۱۴ هزار هزار پرونده کاهش یافته است.

معاون امور تعاون، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اقتصاد تعاون و فعالیت تعاونی منحصر به جغرافیای کشور نیست و سه میلیون تعاونی با ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و در کشور ما ۹۴ هزار تعاونی با ۱۰ میلیون عضو و یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل فعالیت می‌کنند.

کبیری تاکید کرد: یکی از بهترین راه‌های مبارزه با آثار منفی رکود تورمی، توسعه تعاونی‌ها و تجمیع سرمایه‌های خرد است و در روز‌هایی که سرمایه مردم در بازار ارز، طلا و سرمایه که ریسک بالایی دارند هزینه می‌شود با اعمال مشوق‌ها می‌توان آن‌ها را به بخش تعاون رهنمون کرد.

وی در خصوص توسعه کمی تعاونی‌ها گفت: ۹۴ هزار تعاونی تولید، توزیع و خدمات در کشور فعالیت می‌کنند که ۲۵ هزار تا از این تعاونی‌ها در دولت تدبیر و امید تشکیل شده است.

معاون امور تعاون، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در راستای توسعه کیفی و توانمندی تعاونگران، بودجه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ در این بخش ۱۲ برابر افزایش یافت و میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ دو برابر شد و سقف صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه‌گذاری در تعاون ۷۵ درصد افزایش یافت و از ۱۲ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان رسید.

کبیری درباره اقدامات معاونت متبوع خود در بخش شفافیت گفت: سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون در راستای شفاف‌سازی و دولت الکترونیک راه‌اندازی شد تا تعاونی‌ها به اتاق شیشه‌ای تبدیل شوند و اعضا آن‌ها بر فعالیت مدیران نظارت داشته باشند و در این راستا اهداف نظارتی بر بخش تعاون ۱۲ برابر افزایش یافت.

معاون امور تعاون، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پیش از این برای صدور مجوز شرکت تعاونی نیاز به مراجعات مکرر حضور بود، اما اکنون بدون نیاز به مراجعه حضوری، زمان صدور مجوز از ۷۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

وی درباره نوآوری در بخش تعاون نیز گفت: ۱۰ مرکز نوآوری برای حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که خروجی تعاونی دارند فعالیت دارند و مهرماه امسال مرکز ملی نوآوری ایران (منتا) افتتاح می‌شود.

کبیری درباره اقدامات معاونت تعاون وزارت تعاون گفت: صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه با سهم ۴۹ درصد دولت و ۵۱ درصد تعاونی‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود و طرح‌های تعاونی قابل انجام ظرف ۲ تا پنج سال را در اولویت ضمانت قرار می‌دهیم.

معاون امور تعاون، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: خط اعتبار برای تعاونی‌های زنان و گروه‌های توان‌یاب با ۸ تا ۱۲ درصد درنظر گرفته شده است. همچنین صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای تعاونی‌های زنان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و برای شرکت‌های تعاونی شهرستانی تا ۱۲ میلیارد تومان و برای تعاونی‌های مسکن تا ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود.

کبیری از بهره‌برداری ۳۸۳ طرح تعاونی در هفته تعاون با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۲۶ هزار اشتغال به صورت همزمان در کشور خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما