شناسهٔ خبر: 42412059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و تأکید حاضران به اینکه آمریکا عضو برجام محسوب نمی‌شود و همچنین گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعلام دسترسی به یکی از مکان‌های مورد نظر این سازمان از جمله تحولات هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر اخیرش به تهران از جمله تحولات سیاست خارجی در هفته‌ گذشته بود.

*نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ آمریکا را نمی‌توان یک دولت عضو برجام محسوب کرد

روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه شهر وین پایتخت اتریش میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

 

 

این نشست آنگونه که عراقچی گفت به خاطر همزمانی با وقایع اخیر در نیویورک و تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت از اهمیت خاصی برخوردار  بود.

در آستانه برگزاری این نشست هم وزرای خارجه چین و آلمان بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.

در پایان این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اعضای حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام مصمم به حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند.

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم این نشست را نشانه‌ای از تعهد کامل طرف‌های برجام به توافق هسته‌ای برشمرد و در توئیتر نوشت که اعضای برجام در نشست به صورت متفق‌القول اعلام کردند که آمریکا از برجام خارجه شده و نمی‌توان به عنوان مشارکت کننده در این توافق در نظر گرفته شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم در اظهاراتی بیان کرد که طرف‌های برجام به اتفاق آرا با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کردند.

اعضای حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام در پایان با اشاره به خروج یکجانبه و اعلام توقف مشارکت آمریکا در برجام و اینکه این کشور بعد از آن در هیچ یک از فعالیت‌های مرتبط با برجام مشارکت نداشته، مجددا تاکید کردند آمریکا را نمی‌توان یک دولت عضو این توافق محسوب کرد.(جزییات بیشتر)

عراقچی نیز در پایان این نشست با بیان اینکه هیچ حسابی روی اینستکس باز نکردیم و هیچ اتکا و اعتمادی به اروپایی‌ها و این سازوکار نداریم، گفت: اولین تبادل مالی از طریق اینستکس صورت گرفته و چند تبادل مالی دیگر در دستور کار قرار دارد، ولی بسیار کم‌تر از انتظارات ما بوده است.(اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت خارجه چین در هفته‌ای که گذشت طی اظهاراتی با تاکید مجدد بر حمایت از برجام، آمریکا را مسبب تنش‌های پیش آمده در مسیر اجرای این توافق هسته‌ای خواند.

*رایزنی عراقچی با گروسی در وین

رافائل گروسی که اخیرا سفری دو روزه به تهران داشت، در هفته‌ای که گذشت (سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه) میزبان سید عباس عراقچی بود.در این دیدار بر تداوم همکاری‌های متقابل تاکید شد.

 

 

عراقچی درباره این دیدار گفت:‌لازم می‌دانستم دیدار مجددی را با آقای گروسی داشته باشم. در تهران مذاکرات مفصلی را با ایشان داشتیم و دیدارهای خوبی را داشتند و بیانیه مشترکی که منتشر شد راهنمای عمل ما برای حل اختلافات موجود و بازگشت به یک رابطه عادی و معمولی مثل بقیه اعضای پیمان عدم اشاعه با آژانس است. امروز یک بار دیگر توافقاتی که با همدیگر در تهران داشتیم را مرور کردیم و هم آقای گروسی و مجموعه آژانس از این توافقات راضی هستند و هم ما راضی هستیم. خواسته‌های ما برآورده شده است. روی قدم‌های بعدی مرور کردیم.

وی بیان کرد: الحمدالله فهم جدیدی بین ایران و آژانس پدید آمده و در حال تقویت است و امیدوارم ما این دو سه موضوعی که پیش آمده و الان داریم درباره آن همکاری می‌کنیم را حل و فصل کنیم و یک رابطه کاملا عادی با آژانس مجدد برقرار شود.

*گزارش جدید آژانس 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۴ شهریور ماه در گزارش فصلی جدید خود اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۰ برابر محدوده مجاز در برجام رسیده است.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران با اشاره به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران، حسن نیت خود را در تعامل با مدیرکل جدید آژانس نشان داد و انتظار داریم بیانیه مشترک و گزارش مدیرکل، با حمایت اعضای شورای حکام و سایر اعضای این سازمان مواجه شود.

 

 

وی افزود:‌ برابر این گزارش، آژانس به یکی از دو مکان مورد نظر دسترسی یافت و دسترسی به مکان دوم نیز برای همین ماه برنامه ریزی شده است. مدیرکل همچنین در این گزارش با استقبال از توافق اخیر ایران و آژانس، بیانیه مشترک را نیز به گزارش پیوست کرد.(اینجا بخوانید)

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی نوشت همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کسانی را که به دنبال بحران ساختن از موضوع دسترسی به دو سایت مورد نظر در ایران بودند، ناامید کرد.

* نیجر: اقدامی برای فعال کرن ساز و کار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نمی‌کنیم

در هفته‌ای که گذشت، نیجر رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه سپتامبر نیز اعلام کرد به دلیل عدم اجماع اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره ابلاغیه آمریکا برای فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در این باره اقدامی اتخاذ نمی‌کند.

جرد کوشنر داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای عنوان کرد که واشنگتن، مجدانه تلاش برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران را پیگیری می‌کند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم در هفته‌ای که گذشت در دیدار با همتای رومانیایی خود با تکرار ادعاهایش علیه ایران گفت که محدودیت‌های تسلیحاتی علیه تهران باید دوباره برقرار شود.

قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا نیز در هفته گذشته در اظهاراتی عنوان کرد که کشورش باید با پیوستن دوباره به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند.

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم در اظهاراتی تصریح کرد: آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم‌های گذشته را ندارد.

 

 

یک دیپلمات اروپایی نیز در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که تروئیکای اروپایی مذاکراتی با واشنگتن درباره سناریوهای پس از بازگشت مفروض تحریم‌ها علیه ایران داشته‌اند.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل نیز گزارش داد مقام‌‌های اروپایی تصور نمی‌کنند جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا بدون ایجاد تغییر در برجام به آن بازخواهد گشت.

* روسیه: آماده‌ کمک به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا هستیم

در هفته‌ای که گذشت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، در صورت آمادگی ایران و آمریکا، مسکو آماده است به مذاکرات مستقیم بین دو طرف کمک و شرایط برگزاری آن را ایجاد کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین در اظهاراتی درخواست کشورهای اروپایی برای معاف شدن از تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا و داشتن اجازه تجارت با ایران را ذلیلانه توصیف کرد.

*سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران

در هفته‌ای که گذشت، وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه این کشور روز شنبه در سفری رسمی به ایران خواهد آمد.

از سوی دیگر در خبرها آمده بود که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در رایزنی با همتای سوئیسی خود از کمک‌های این کشور به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران تشکر کرده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم در این زمینه اعلام کرد که وزیر خارجه سوئیس روز دوشنبه با محمدجواد ظریف دیدار می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در اظهاراتی با تشریح اهداف سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران تصریح کرد که این سفر هیچ ارتباطی با مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد. (بیشتر بخوانید)

* ادعای معاون وزیر خارجه آمریکا

در هفته‌ای که گذشت، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک مدعی شد که از اختلاف بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کسی جز ایران بهره نمی‌برد.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه‌ای عنوان کرد که برخی کشورهای اروپایی خطر ایران را درک نمی‌کنند و آمریکا این حق را دارد که سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را فعال کند.

* توئیت‌های ظریف

در هفته‌ای که گذشت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه به اظهارات سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا برای سرکوب تظاهرات در پورتلند که گفته بود که همه گزینه‌ها برای مقابله با ناآرامی‌ها در شهر پورتلند روی میز است، در توئیتر نوشت: «[گزاره] "همه گزینه‌ها روی میز است" از دیرباز یکی از محورهای سیاست خارجی آمریکا بوده. معنای آن به عبارت ساده، قانون جنگل است، یعنی بی‌اعتنایی به یکی از اصول بنیادی قوانین بین‌المللی که عدم توسل به زور است. حالا، رژیم ترامپ دارد از همین تهدید علیه آمریکایی‌ها استفاده می‌کند. آیا این زنگ بیدارباش خواهد بود؟ انشا‌الله.»

 

 

وزیر خارجه در واکنش به زانو گذاشتن یک نظامی صهیونیست روی گردن معترض فلسطینی، با لحنی کنایه‌آمیز درباره توافق امارات با اسرائیل، گفت: تنها چیزی که عادی شده، فشار زانوی صهیونیست‌ها بر گردن فلسطینی‌هاست.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در واکنش به اقدام آمریکا در تحریم دادستان اصلی دیوان بین‌المللی کیفری گفت که تسلیم در برابر واشنگتن تنها ولع این کشور [برای زورگویی] را زیاد می‌کند.

*ظریف: شبانه‌روزی وقت خود را برای ناکام کردن فشارها گذاشته‌ایم

در هفته‌ای که گذشت اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ظریف مدتی است در جلسات هیأت دولت حضور نمی‌یابد و در همین خصوص وزیر امور خارجه در اظهاراتی واکنش به برخی اخبار مبنی بر عدم حضورش در جلسات هیأت دولت گفت: من و همکارانم شبانه روزی تمام وقت خود را برای‌ ناکام کردن فشارها علیه ایران گذاشته‌‌ایم.(اینجا بخوانید)

*عربستان به دنبال دور کردن عراق از ایران

یک روزنامه لبنانی هم در هفته گذشته در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در تلاش است که به بهانه تأمین برق عراق، در راستای اجرای طرح‌های واشنگتن، بغداد را از تهران دور کند.

وزیر دارایی عراق در دیدار با ایرج مسجدی سفیر ایران هم تاکید کرد که در آینده نزدیک برای اجرای توافقات نخست وزیر این کشور به تهران سفر خواهد کرد.

* آخرین تحولات درباره هواپیمای اوکراینی از زبان سفیر ایران در کی‌یف

منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی با بیان اینکه موضوع غرامت سقوط هواپیمای اوکراینی در دور دوم مذاکرات در تهران بحث خواهد شد، گفت: ایران ۱۸ تا ۲۱ اکتبر (۲۷ تا ۳۰ مهر) را برای دور بعدی مذاکرات به طرف اوکراینی پیشنهاد داده و منتظر پاسخ کی‌یف است.(جزییات بیشتر)

 

 

*دیگر تحولات حوزه سیاست خارجی

از دیگر تحولات در این حوزه سفر محمدابراهیم طاهریان‌فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان به کابل بود. در همین خصوص سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیأت ایرانی به ریاست طاهریان‌فرد در راستای پیگیری سیاست‌ اصولی بقای ساختار جمهوریت و قانون اساسی به منظور رایزنی با مقامات ارشد افغانستان، به کابل سفر و در همه دیدارها بر ضرورت وحدت کلمه نیروهای سیاسی این کشور تأکید شد.

 

 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۳ شهریور ماه انتشار تصاویر توهین آمیز به پیامبر اسلام توسط مجله شارلی ابدو را قویا محکوم کرد.

در دیدار عباس باقرپور اردکانی سفیر ایران با رئیس کمیسیون اروپایی و نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اتریش درباره روابط دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های پارلمان‌های دو کشور گفت‌و‌گو شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در دیدار با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اتریش راه‌های تقویت روابط اقتصادی دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

 

در گفت‌و‌گوی تلفنی ظریف و شاه محمود قریشی همتای پاکستانی در روز پنجشنبه موضوعات مربوط به روابط دوجانبه، کمیسیون مشترک همکاری‌ها، آخرین تحولات افغانستان و همچنین کشمیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی هم روز جمعه در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن این موضوع را برای روسیه، چین و ایران شفاف ساخته که مداخله در انتخابات آمریکا پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد تاریخ رسیدگی به اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران از این کشور بابت نقض عهد مودت را اعلام کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه اعلام کرد چند شرکت را به دلیل تسهیل فروش و انتقال محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در دیدار کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی با نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای ضمن بررسی روند همکاری‌ها‌، طرف روس به موضع مسکو مبنی بر حمایت از عضویت دائم ایران در این سازمان اشاره کرد.

علاوه بر این، در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر صنعت و تجارت روسیه راه‌های اجرای توافقات در حوزه صنعت و‌ تجارت و تسهیل ارتباط و همکاری شرکت‌های صنعتی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما