شناسهٔ خبر: 42389161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

مکرون در لبنان به دنبال چیست؟

مرتضی مکی: یکی از مهمترین رویکردهای فرانسه در ایفای نقش در تحولات سیاسی لبنان، به حاشیه راندن جریان مقاومت بوده است، منتها فضای سیاسی پیچیده لبنان، فرانسوی ها را در رسیدن به این خواسته ناکام گذاشته است، اما فرانسه به انحاء مختلف تلاش می کند تا از مسائل اقتصادی و ضعف های لبنان و از فضای پیچیده سیاسی این کشور حداکثر استفاده را به نفع خود به عمل آورد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرتضی مکی، کارشناس مسائل بين الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص اهداف پیدا و پنهان فرانسه در حمایت از لبنان گفت: فرانسه یکی از کشورهای اروپایی با سیاست های راهبردی خاص خود است. با توجه به سابقه استعماری فرانسه در لبنان، فرانسوي ها همواره بر آن هستند تا جایی که می توانند بر روند تحولات لبنان تاثیر بگذارند. از این رو درباب سخنان اخیر آقای مکرون در زمان سفر به بیروت بعد از انفجار شدید این شهر و روزهای اخیر می توان گفت فرانسه در راستای سیاست راهبردی خود تلاش می کند تا همچنان در تحولات لبنان تاثیر گذار باشد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای فرانسه در ایفای نقش در تحولات سیاسی لبنان، به حاشیه راندن جریان مقاومت بوده است، منتها فضای سیاسی پیچیده لبنان، فرانسوی ها را در رسیدن به این خواسته ناکام گذاشته است، اما فرانسه به انحاء مختلف تلاش می کند تا از مسائل اقتصادی و ضعف های لبنان و از فضای پیچیده سیاسی این کشور حداکثر استفاده را به نفع خود به عمل آورد.

 

کارشناس مسائل بین الملل تصریح نمود: روزنامه لوفیگارو گمانه زنی هایی درباره تحریم سخت چند شخصیت لبنانی، نه کشور لبنان!، توسط فرانسه مطالبی منتشر کرد. تحریم چهره هایی مثل دختران میشل عون که جزء تحریم شدگان بودند، همچنین از سعد حریری نام برده شده است. قرار دادن نام سعد حریری در فهرست تحریم شدگان بیشتر به دنبال ایجاد انحراف در فضای سیاسی لبنان است، لذا این موضوع نشان می دهد فرانسه صرفا به دنبال وارد کردن فشار به جریان مقاومت نیست، بلکه چهره های شاخص دیگر لبنان را هم تحریم می کند.

 

مرتضی مکی در این مورد تصریح نمود: به نظر نمی رسد تحریم آقای سعد حریری تحریمی جدی باشد، بلکه بیشتر یک جریان انحرافی است. وی با اشاره به مشکلات خاص اقتصادی لبنان و سوء استفاده فرانسه از این موضوع بیان داشت: لبنان در شرایط اقتصادی بسيار سختی به سر می برد. تقریباً تمام درآمدهای ارزی این کشور از بین رفته است. بخشی از درآمدهای لبنان از طریق جذب کمک های مالی تامین می شود، بنابراین فرانسه به عنوان یکی از با نفوذترین کشورها در لبنان که  نقش زیادی در ارائه کمک‌های مالی به این کشور دارد، به دنبال بهره برداری حداکثری از شرايط سخت اقتصادی لبنان است تا به اسم اصلاحات در لبنان و کمک های مالی به انجام اصلاحات، اهداف سیاسی و امنیتی خود را در لبنان و فراتر از آن در مناطق خاورمیانه و در منازعه لبنان و رژیم صهیونیستی پیش ببرد.

 

وی در خصوص چرایی تاکید فرانسه درباره انجام اصلاحات سیاسی در لبنان بیان داشت: درباره اصلاحات در لبنان هم فرانسه‌ همواره با ابهام گویی سخن می گوید، چرا که مشخص است چه گروه ها و جریاناتی مدنظر هستند، اما فرانسه با ابهام گویی به گونه ای رفتار می کند تا در ظاهر نشان دهد که به دنبال ثبات و امنیت سیاسی در لبنان می باشد، اما واقعیت متفاوت از این است.

 

کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به اینکه جریان مقاومت در لبنان یک جریان ریشه دار و قدرتمند است، فرانسه برآن است تا با موضوع موکول کردن کمک‌های مالی به لبنان جای پای خود را در این کشور محکم کنند تا در ارتباط با گروه های سیاسی مختلف و قطره چکانی کمک های مالی به لبنان مدیریت بحران سیاسی این کشور را در دست بگیرد و در این راه از حمایت امریکا نیز  برخوردار شود.

 

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها قصد اصلاحات جدی در لبنان ندارند، لذا حمایت امریکا و دولت فرانسه از لبنان می تواند در پیشبرد اهداف سیاسی فرانسه‌ در لبنان بسیار موثر باشد. مکی در خصوص اهداف روسای سیاسی لبنان در نوع ارتباط با فرانسه گفت‌: وضعیت اقتصادی لبنان به گونه ای است که هر چهره سیاسی در این کشور به قدرت برسد، تلاش می کند تا موضع ملایمی در قبال سیاست های فرانسه اتخاذ کند و می کوشد تا با ارتباط با فرانسه به نوعی مشکلات اقتصادی خود را حل کند. سیاست مداران لبنانی با توجه به شرایط اقتصادی و نیازهای فعلی به دنبال تنش با فرانسه یا آمریکا نیستند، هر جریان سیاسی که بخواهد باشد اعم از جریان سیاسی مقاومت یا جریان سیاسی ۱۴ مارس. بنابراین جریان های سیاسی به دنبال تنش زدایی در نوع مناسبات خود با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی هستند، اما دولت آمریکا و دولت های اروپایی بخصوص فرانسه، لبنان را از زاویه دیگری می نگرند و گرفتاری و مشکلات اقتصادی لبنان را فرصتی برای فشار بیشتر به مقاومت و اهداف سیاسی خود در لبنان می بینند.

 

نظر شما