شناسهٔ خبر: 42387207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت برداشتن موانع اعتباری سدهای شهید مدنی، شهریار و قردیان

استاندار آذربایجان‌شرقی، تکمیل سدهای مهم استان را از مهم‌ترین مطالبات عمومی مردم دانست و از رئیس جمهور درخواست کرد که دستورات لازم برای تخصیص اعتبار و تکمیل سه سد مهم شهریار، شهید مدنی و گردیان را صادر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی در مراسم افتتاح سد کلقان چای که در ارتباط تصویری با رئیس جمهور برگزار شد با اشاره به اینکه سال گذشته در همین ایام سد حاجیلار چای به دست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: امروز هم با دستور رئیس جمهور محترم، سد جدیدی در بستان‌آباد افتتاح شد.

 وی با تقدیر از خدمات دولت در استان آذربایجان‌شرقی، گفت: دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته هر سال 11 هزار میلیارد تومان طرح در آذربایجان‌شرقی افتتاح کرده که عدد بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه 5 هزار و  600 طرح و پروژه مهم استان در سال گذشته تمام و افتتاح شده است، خاطر نشان کرد: 2 هزار و 400 طرح فقط در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
پورمحمدی سدهای شهریار، مدنی و گردیان در آذربایجان‌شرقی را دارای 95 تا 97 درصد پیشرفت فیزیکی عنوان کرد و افزود: این سه سد موانع و کمبود اعتباراتی دارد که امیدوارم ریاست محترم جمهور این طرح‌ها را برای آذربایجان‌شرقی مورد توجه قرار دهند.
 
وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با دستور رئیس جمهور و همراهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر نیرو، این سه سد تا پایان این دولت به بهره‌برداری برسد.

سد کلقان چای که توسط موسسه عاشورای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) احداث شده است، در قالب هفته هجدهم طرح "الف-ب-ایران" ساز و کارها و ساخت‌ و سازهای وزارت نیرو همزمان با واحد دوم نیروگاه دالاها و کرمانشاه، نیروگاه خورشیدی آرتا اردبیل و تامین پایدار آب فضای سبز  شهر تهران، مجموعا با  3 هزار و 245 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.
 
سد مخزنی کلقان چای بستان‌آباد در حوضه آبریز دریای خزر و  در فاصله 23 کیلومتری شهرستان بستان‌آباد و روستای کلقان قرار دارد که برای تامین آب شرب شهرهای بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق و توسعه صنایع این شهرستان کاربرد دارد.

تامین آب خام تصفیه خانه شهرستان هشترود به حجم 10.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مصرفی صنایع شهرستان‌های تبریز و بستان‌آباد به حجم 3.4 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی بهنگام یک‌هزار و 100 هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم 7.2 میلیون مترمکعب در سال، تنظیم حق‌آبه زیست‌محیطی رودخانه‌ها به حجم 3.2 میلیون مترمکعب در سال و کنترل سیلاب‌های فصلی از جمله اهداف افتتاح این سد است.
 
عملیات اجرایی این سد که از سال 84 آغاز شده و امسال افتتاح شد بیش از 5 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
 
نوع سد از جنس خاکی با هسته رسی با طول تاج 520 متر و ارتفاع 65 متر، 21 میلیون متر مکعب حجم مفید مخزن است که حجم خاکریزی 1.1 میلیون مترمکعب داشته و 202 کیلومتر مربع حوضه آبریز دارد.
 
آثار اقتصادی و اجتماعی بهره‌برداری از این سد، ایجاد اشتغال و افزایش تولید، جلوگیری از مهاجرت روستائیان، افزایش سطح بهداشت عمومی، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری، گسترش پرورش آبزیان و تامین آب کارخانجات و واحدهای صنعتی است.

انتهای پیام/60002/س

نظر شما