شناسهٔ خبر: 42374486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلاتکلیفی والدین مازندرانی در مورد نحوه فعالیت مدارس

ساری - ایرنا - در حالی که تنها سه روز تا آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی رسمی مدارس باقی مانده است ، هنوز بسیاری از والدین مازندرانی میان برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های درس فرزندانشان بلاتکلیف هستند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، ادامه همه گیری کرونا که از ماه های پایانی سال گذشته شروع شد و اولین ترکشش را به مدارس و مراکز آموزشی زد، اکنون در آستانه سال تحصیلی جدید نیز موجی از بلاتکیفی و ابهام را در بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس ها به صورت حضوری یا آموزش مجازی ایجاد کرده است.

بازگشایی امسال مدارس و آغاز سال تحصیلی برای کودکان و نوجوانان تفاوتی بسیار فاحش با سال های تحصیلی پیشین دارد و به دلیل بی سابقه بودن این وضعیت شرایط مبهمی نیز ایجاد کرده است. با وجود زمان سه روزه باقی مانده تا آغاز سال تحصیلی ۹۹-۱۳۴۰ اما هنوز از چگونگی بازگشایی مدارس در استان مازندران خبری نیست .

هرچند بازگشایی مدارس در نقاط مختلف به دلیل شرایط متفاوت شهرها در مورد تعداد مبتلایان و شیوع ویروس به نظر ستاد مقابله با کرونا و صلاحدید مسئولان منطقه ای منوط شده است ، اما ابهامات مختلف تصمیم گیری های قطعی در این مورد را سخت کرده و به دنبال آن فضایی مبهم آفریده است.

اگرچه آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در مازندران طی روزهای اخیر نسبت به یک سوم زمان پیک موج دوم کاهش یافته است ، اما این استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و همین موضوع  باعث شده تا به نگرانی های والدین در مورد تحصیل فرزندانشان و سلامت آنان و همچنین بلاتکلیفی درباره نحوه برگزاری کلاس ها به شکل حضوری یا غیر حضوری اضافه شود.

سحر خادمی مادر یک نوآموز پیش دبستانی در شهر ساری به خبرنگار ایرنا گفت: علیرغم اینکه رسانه ها بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی را از روز شنبه ۱۵ شهریور اعلام کرده اند و مسئولان آموزش و پرورش مازندران هم از پیش بینی سه سناریو برای وضعیت های قرمز ، زرد و سفید خبر داده اند ، ولی ما نمی دانیم مدرسه ای که فرزندمان را ثبت نام کرده ایم به چه شکلی سال تحصیلی را شروع خواهد کرد.

وی افزود: علاوه بر این چون معمولا دانش آموزان مقطع پیش دبستانی به خاطر ترس از مدرسه به توصیه مشاوران نخستین روز سال تحصیلی را با مادرانشان  به مدرسه می روند ، مرددم که با این شرایط و توصیه به خودداری از تجمع و لزوم فاصله گذاری اجتماعی آیا مسئولان مدرسه اجازه خواهند داد در آنجا و کنار فرزندانمان حضور داشته باشیم.

علی شهابی پدر یک دانش آموز سال نخست متوسطه اول نیز به خبرنگار ایرنا گفت : فرزندم اضطراب شدیدی در مورد کلاس درس و حضور در مدرسه اش دارد و فکر می کند اگر روز اول مدرسه کلاس برگزار شود و او غیبت داشته باشد در موردش سخت گیری شدید می شود به همین دلیل با وجود مطمئن نبودن از برگزاری کلاس حضوری ، ناچاریم او را شنبه به مدرسه ببریم.

وی افزود : بهتر بود رسانه ها و آموزش و پرورش زودتر از اینها نحوه برگزاری کلاس های درس و بازگشایی مدارس را اعلام می کردند.

معیارهای رنگ‌بندی کرونایی 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم به خبرنگار یارنا گفت: تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس مربوط به وارت آموزش و پرورش است اما پیش‌بینی ما این است که مازندران فعلا در شرایط قرمز به سر ببرد.

دکتر سیمین بابایی به مولفه قرمز ، زرد و سفید بودن شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: نوع رنگ و شرایط شیوع ویروس کرونا در هر استان بر اساس بیماران بستری شده نسبت به جمعیت سنجیده می‌شود.

وی توضیح داد : زمانی وضعیت یک منطقه جغرافیایی قرمز ارزیابی می شود که تعداد بیماران بستری روزانه در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از سه نفر باشد و شرایط سفید نیز به وضعیتی گفته می شود که تعداد بیماران کرونایی بستری شده در هر روز نسبت به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری کمتر از یک نفر باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شرایط زرد را را هم بین این دو ضعیت توصیف کرد و افزود : با وجود خروج برخی از شهرستان ها از وضعیت قرمز ، پیش بینی ما این است کل استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

در انتظار تصمیم ستاد مقابله با کرونا 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمادگی کامل استان را برای آغاز سال تحصیلی از روز ۱۵ شهریور اعلام کرد و گفت : تمامی سناریوهای بازگشایی مدارس بستگی به تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دارد.

علیرضا سعدی پور افزود : ملاک برای ما آموزش حضوری است و هیچگاه آموزشی مجازی نه تنها جای آموزشی حضوری را پر نمی کند، بلکه کیفیت آن را نیز ندارد ولی سلامتی دانش آموزان و مردم مازندران هم اولویت آموزش و پرورش است و قطعا هر تصمیمی با توجه به این دو مولفه اتخاذ خواهد شد.

وی با اعلام این که تا ۴۸ ساعت آینده نحوه فعالیت تمامی مدارس مازندران در سال تحصیلی جدید مشخص خواهد شد ، گفت : خانواده ها نباید برای آغاز سال تحصیلی حساسیت نشان دهند و مطمئن باشند که جزئیات بازگشایی از طریق رسانه ها و یا به صورت مستقیم به آنها اعلام می شود.

سعدی پور پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که مدارس با جمعیت زیر ۵۰ دانش‌آموز در مازندران به طور قطعی سال تحصلی را به صورت حضوری آغاز می کنند.

پیش‌بینی می شود مازندران برای سال تحصیلی جدید میزبان ۵۶۰ هزار دانش آموز باشد که در چهار هزار و ۴۸۰ مدرسه تحصیل خواهند کرد.

گزارش تازه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم نشان می دهد در حال حاضر دستکم ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

نظر شما