شناسهٔ خبر: 42352762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترامپ: رئیس‌جمهور نبودم در امریکا شورش شده بود

روزنامه جوان

در شرایطی که اعتراضات ضد نژادپرستی و شکاف‌های اجتماعی در دوره دونالد ترامپ به شکل بی‌سابقه‌ای شدت گرفته، او دو ماه مانده به انتخابات نوامبر، بار دیگر در گفتگو با رسانه محبوب خود مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور نبود، امریکا درگیر شورش‌های بی‌سابقه می‌شد؛ ادعایی که هرچند با هدف جلب آرای عمومی در انتخابات انجام می‌شود، تلویحاً به این مسئله اشاره دارد که در صورت شکست در انتخابات پیش رو هم، شورش امریکا را فرا خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور همچنان به فضاسازی رسانه‌ای علیه دموکرات‌ها و قطبی‌سازی جامعه امریکا ادامه می‌دهد. رویکردی که برخی جمهوریخواهان معتقدند احتمال پیروزی او را بیشتر می‌کند. ترامپ دو شنبه شب در جدید‌ترین اظهارنظر خود در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز، اعتراضات هفته گذشته در مقابل کاخ سفید در شب پایانی مجمع ملی جمهوریخواهان در اعتراض به نژادپرستی و سیاست‌های دولت واشنگتن را سازماندهی شده توصیف کرد که از سوی اراذل و اوباشی انجام شد که از شهر‌های دیگر به واشنگتن آمده بودند. ترامپ با مطرح کردن این ادعا که یکسری افراد احمق ثروتمند قصد تخریب وجهه او را داشتند، گفت: «این فرد به مجمع ملی جمهوریخواهان آمد و هفت نفر همچون وی در هواپیما بودند و سپس تعداد زیادی در این هواپیما حضور داشتند تا خساراتی به بار آورند. این تمام چیزی بود که رخ داد». رئیس‌جمهور امریکا بدون آنکه سند و مدرکی برای ادعا‌های خود مطرح کند، ادامه داد که به زودی در این خصوص مطالبی را مطرح خواهد کرد و تنها به این جمله بسنده کرد: «افرادی که هرگز درباره آن‌ها نشنیده بودید، افرادی از پشت صحنه بودجه اکثر این خشونت را تأمین کرده‌اند». ترامپ که به خاطر خشونت‌های پلیس امریکا علیه سیاهان در ماه‌های اخیر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، بار دیگر از عملکرد خود در سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی تقدیر کرد و گفت: «اگر امریکای تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نبود، با شورش‌هایی مواجه بودید که تاکنون هرگز ندیده بودید. کنترل چپگرایان افراطی از دست دموکرات‌ها خارج شده است.» ترامپ که به‌رغم کاهش محبوبیت ماه‌های اخیر، روی دور افزایش محبوبیت افتاده، به فضا‌سازی علیه دموکرات‌ها روی آورده و بار‌ها مدعی شده که تنها با تقلب در انتخابات نوامبر، شکست خواهد خورد و تلاش می‌کند با اسم رمز تقلب، وجهه مخدوش خود را ترمیم کند.

اتهام زنی مجدد به بایدن

ترامپ که این روز‌ها اتهامات زیادی را روانه کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها کرده، در ادامه مصاحبه خود با فاکس‌نیوز، بار دیگر به انتقاد از جو بایدن، رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پرداخت و گفت: «فراموش نکنید که بایدن تا این انتخابات از زیرزمین خود بیرون نیامده بود». ترامپ در ادامه اتهام‌زنی به جو بایدن گفت: «او فردی ضعیف است و همانند یک عروسک کنترل می‌شود؛ بنابراین اوضاع [در امریکا]آرام نخواهد شد و با روی کار آمدن او، کشور شاهد یک انقلاب خواهد بود. مردم در برابر این موضع ایستادگی نخواهند کرد». رئیس‌جمهور امریکا در تداوم تئوری توهمی خود معتقد است که بایدن شخصیتی دست نشانده است که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر انقلابی در این کشور ایجاد خواهد کرد و در این صورت چینی‌ها صاحب امریکا خواهند شد. در نظرسنجی‌هایی که در هفته‌های اخیر انجام شده، ترامپ با فاصله زیادی از بایدن عقب است و به همین خاطر دموکرات‌ها با توجه به حاشیه‌آفرینی‌های ترامپ، از هم اکنون هشدار می‌دهند که احتمال اینکه او در صورت شکست، قدرت را واگذار نکند وجود دارد. ترامپ از زمان شروع دور جدید اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت‌های پلیس، نه تنها این جنایات را محکوم نکرده بلکه با تهدید معترضان به سرکوب‌های بیشتر، بر خشم معترضان افزوده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین راستا، ترامپ با دفاع از نوجوان ۱۷ ساله‌ای که یک شنبه شب در جریان اعتراض‌های شهر «کنوشا» در ایالت ویسکانسین با شلیک گلوله دو نفر از معترضان را کشت، گفت: «او تلاش داشت از صحنه دور شود و اگر اقدام به تیراندازی نمی‌کرد، خودش توسط معترضان کشته می‌شد.» ترامپ درباره سفر خود به کنوشا توضیح داد: «من به این دلیل به آنجا می‌روم که طرفدار اجرای قانون هستم و می‌خواهم از نیرو‌های امنیتی قدردانی کنم. آن‌ها کارشان را خوب انجام می‌دهند». ترامپ قرار است به بهانه برقراری نظم و امنیت به کنوشا برود، اما با توجه به موج گسترده اعتراضات، شهردار کنوشا از ترامپ خواسته به این شهر سفر نکند.

بایدن علیه ترامپ

در مقابل اتهام زنی‌های ترامپ، جو بایدن نیز در پیام‌های توئیتری، مدیریت ضعیف کاخ سفید در مقابله با بحران‌ها را زیر سؤال برد و نوشت: «ما تحت ریاست جمهوری ترامپ با بحران‌های زیادی مواجه هستیم. ویروس کرونا، فروپاشی اقتصادی، خشونت بی‌دلیل پلیس، جسور کردن ملی‌گرایان سفیدپوست و کاهش یافتن اعتقاد به آینده درخشان امریکا». به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بایدن در ادامه این پیام توئیتری نوشت که عامل مشترک تمامی این بحران‌ها رئیس‌جمهوری است که اوضاع را بدتر و نه بهتر می‌کند. نامزد دموکرات‌ها در پیام توئیتری دیگری نیز نوشت: «آیا در صورت انتخاب مجدد ترامپ، کسی اعتقاد دارد که خشونت‌ها در امریکا کمتر خواهد بود؟» بایدن و ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، به شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند و در این مسیر از هیچ اظهارنظری علیه همدیگر ابایی ندارند.

نظر شما