شناسهٔ خبر: 42346403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پا بر گلوی آذرآب/تیر خلاص بر پیکر نحیف آذرآب

در حالی که در موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سهامداران آذرآب بارها با مخالفت مسوولین مواجه شده و حتی شورای تامین استان مصوبه‌ای را در این زمینه به تصویب رسانده، سهامداران بدون اعتنا به این مصوبه اقدام به این کار کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ داستان این روزهای صنایع اراک مثنوی 70 منی است از منفعت‌طلبی‌ها، فرصت‌طلبی‌ها، رانت‌خواری‌ها،  از کارگران بیکارِ تشنه کار و متهم به سنگ‌اندازی.

داستان دیروز هپکوی اراک، قصه فردای آذرآب را خواهد ساخت، ابرصنعت‌هایی که یکی پس از دیگری قربانی امیال کسانی شده‌اند که به جای تولید، در اندیشه بورس و بورس‌بازی از کاه کوه می‌سازند و نداشته‌های خود را از قِبَل برند مدیریتی چندین برابر می‌کنند.

هنوز جوهر‌ قلم‌ها خشک نشده از نوشتن آنچه بر هپکو گذشت، اینبار باید روایت‌گر داستانی از جنس آذرآب باشند، آذرآبی که تا همین دیروز کارگرانش برای گرفتن حقوق در کف خیابان‌ها فریاد می‌زدند.

کمتر کسی است که این روزها با نام هپکو بیگانه باشد، آنچه چند سال اخیر بر این غول صنعت ایران گذشت چنان قدرتی داشت که به خوبی توانست هپکو را بیش از محصولات چند دهه‌اش، به کشورهای آن سوی مرزها بشناساند، این روزها همه هپکو را می‌شناسند آنهم به واسطه فریادهایی که کارگرانش برای زنده ماندن آن سر دادند، کتک خوردند، زندانی کشیدند، حرف‌ها شنیدند و تهمت‌ها تحمل کردند.

آنچه هپکو را بر زمین زد نه تحریم‌ و نه خصوصی‌سازی بود، بلکه منفعت‌طلبی‌ شوم داعشیان صنعت از بورس و بورس‌بازی بود که بلایی عظیم بر سر این صنعت بزرگ فرو آورد و شیرازه آن را از هم پاشید.

«بورس و بورس بازی»؛ بلایی که دیروز آفت جان هپکو شد، امروز شیرازه آذرآب را هدف قرار داده است، هرچند در هپکو روش بورس‌بازی فرق داشت و مدیرانش با جلو انداختن «نام و برند هپکو» میلیاردها تومان تسهیلات گرفتند و در بورس سرمایه‌گذاری کردند تا هپکو بدهکار و آنها سرمایه‌دار میلیاردی شوند، اما بورس بازی امروز مدیران آذرآب هم بلایی کمتر از آن به جان آذرآب نخواهد انداخت، بلایی که اگر امروز مانعش نشویم، فردا دیر خواهد بود.

 افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که اهداف پشت پرده آن چیزی جز افزایش چندین برابری سرمایه سهامداران نیست، سونامی ویرانگری است که اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود، فردای آذرآب را به هپکوی دیگری تبدیل خواهد شد.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تیرخلاصی است که بر پیکره نحیف آذرآب خواهد نشست و آن را از بیخ و بن نابود خواهد کرد، این در حالی است  که مسئولین استانی بارها سهامداران آذرآب را از تجدید ارزیابی داراییها منع کرده اند.  

این روزها در حالی خبر افزایش چندین برابری سرمایه آذرآب از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به گوش می‌رسد که مدیران شرکت بی‌توجه به مصوبات شورای تامین استان اقدام به این کار کرده و گفته می‌شود افزایش سرمایه ۷۶۰۰ درصدی شرکت آذرآب اراک مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته و گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 100 میلیارد تومان به 7700 میلیارد تومان به تصویب هیئت مدیره رسیده و مراحل خود را طی می کند.

یک منبع آگاه می‌گوید:  تجدید ارزیابی دارایی‌ها معمولا از طریق زمین صورت میگیرد زیرا هزینه استهلاک برای سالهای آتی ندارد  اما سهامداران آذرآب  در اقدامی کاملا نامتعارف و تعجب برانگیز  افزایش سرمایه از تمامی طبقات از جمله  ماشین‌آلات و تجهیزاتی با عمری بیش از  30 سال  و مستهلک شده را در دستور کار خود قرار دادند که تبعاتی بسیار سنگین بابت هزینه استهلاک در سال های آتی دارد. 

وی بیان می‌کند: طبق اطلاعات مندرج در گزارش توجیهی هزینه استهلاک سالیانه بالغ بر۵۵۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به درآمد حدود ۴۰۰ میلیاردی شرکت این امر مشکلات بسیار جدی برای آینده شرکت ایجاد کرده و در طی چند سال می‌تواند شرکت را مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت کرده و شرکت را در خطر ورشکستگی قرار دهد.

در حالی که در موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها  سهامداران آذرآب بارها با مخالفت مسوولین استان مواجه شده و از تجدید ارزیابی دارایی‌ها منع شدند و حتی شورای تامین استان مصوبه‌ای را در این زمینه به تصویب رسانده است و تاکید نموده است که هر گونه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صورت پذیرد (در حالی که مصوبات شورای تامین در حکم قانون و لازم الاجرا است)، سهامداران بدون اعتنا به این مصوبه و در اقدامی غیرقانونی اقدام به این کار کردند.

شرکت  آذرآب با توجه به بدهی بسیار سنگین ۱۴۰۰ میلیارد تومانی طبق اطلاعات کدال  و نداشتن کار شرایط بسیار سختی را سپری می‌کند که  به ناگهان سهامداران شرکت با افزایش سرمایه یاد شده بازار بورس  را در بهت و حیرت فرو برده و آینده ۱۵۰۰ کارگر و خانواده 6  هزار نفری  این شرکت را در معرض خطر و فروپاشی قرار دادند که ضروری است قبل از اینکه مجددا شاهد اتفاقات ناگواری در این شرکت باشیم از طریق مسئولین  مربوطه جلوی این اقدام غیر عقلانی گرفته شود.

انتهای پیام/

نظر شما