شناسهٔ خبر: 42339011 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پی‌گیری فارس‌ من برای کمپین 56 هزار امضایی «عدم لغو عرضه دارا دوم»

جمعی از سهامداران خرد بورسی با ثبت کمپینی در سامانه «فارس من»، از مسؤولان خواستار عدم لغو دارا دوم شدند که در نهایت با رفع ناهماهنگی‌ها برای عرضه صندوق پالایشی، پذیره‌نویسی این سهم در روز اول شهریورماه عرضه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، با گذشت بیش از ۳ ماه از عرضه سهام دولتی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ‌ETF، شاهد حاشیه‌هایی بوده‌ایم به گونه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی با خبر عرضه سهام ۴ شرکت پالایشگاه نفتی از جمله بندرعباس، تهران، تبریز و اصفهان اقدام به جلب‌نظر سرمایه‌گذاران کرد و مردم نیز سرمایه‌های خود را به سمت این سهام سوق دادند.

 

تا اینکه در نیمه‌های مرداد ماه بود که قبل از عرضه و ایجاد جو خرید، اخبار ضد و نقیضی از سوی وزارت نفت مبنی بر لغو عرضه دارادوم منتشر و اعلام شد که این سهام دولتی به صورت بلوکی عرضه خواهد شد که این امر سودجویی نوسان‌گیران، ایجاد جو منفی، صف فروش بازار و عدم اعتماد سهامداران را در پی داشت.

 

در ادامه نوسانات غیرعادی بازار بورس، مخاطبان «فارس من» با درج کمپین حمایت از عدم لغو دارادوم که به امضای بیش از 56 هزار حامی رسید خواستار پاسخگویی وزیر اقتصاد و شفافیت این موضوع که آیا لغو این سهام با نظر وزارت اقتصاد بوده یا وزارت نفت، شدند.

 

خبرنگاران فارس هم طبق مأموریتی که برای حل مشکلات مردم دارند این موضوع را از سوی مسؤولان پیگیری کردند که در زیر به مهمترین آنها می‌پردازیم.

 

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره عدم عرضه ETF دوم توسط سازمان خصوصی‌سازی، گفت: خبر عدم‌ عرضه ETF دوم توسط سازمان خصوصی‌سازی موجب افت نزولی در بازار بورس شد و سپس با اعلام این که خبر شایعه بوده است بار دیگر بازار تا حدودی به شرایط قبل بازگشت.

 

وی بیان داشت: با اعلام رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره عدم عرضه ETF دوم در ابتدای شهریور مجدداً بازار بورس ارزش نزولی پیدا کرد.

 

همچنین در ادامه علیزاده به فارس، گفت: اظهارنظرات متعدد و متناقض می‌تواند منجر به تبعات منفی در بازار باشد ولی من این موضوع را از مسؤولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس پیگیری خواهم کرد.

 

 

در همین زمینه فرهاد دژپسند در مورد عرضه سهام دولت در 4 پالایشگاه نفتی در قالب صندوق قابل معامله بورسی یا ETF (دارا دوم) گفت: با رفع ناهماهنگی‌ها برای عرضه صندوق پالایشی موسوم به دارادوم، این صندوق هفته اول شهریور ماه به همه آحاد ایرانی تا سقف 5 میلیون ارائه می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، امیر هامونی هم درباره نحوه و کشمکش‌های عرضه صندوق دارا دوم اظهار داشت: صندوق دارادوم در روز‌های آینده و به زودی عرضه خواهد شد. این در حالی است که نرخ پایانی سهام‌های پتروشیمی و پالایشی که در این صندوق وجود دارد سه‌شنبه مبنای پایه قیمت‌گذاری در صندوق دارا دوم قرار خواهد گرفت.

 

خواجه نصیری نایب رئیس هیأت مدیره بورس تهران نیز بیان داشت که بازار سرمایه نیاز به اقدام دارد، نباید بازار سرمایه را ضعیف و زمین خورده پنداشت، اگر کمکی لازم باشد حقوقی‌ها نقش آفرین خواهند بود.

 

وی افزود: نباید شرایط فعلی بازار را بحرانی نامید. مردم ۲ الی ۳ روز صبر کنند خواهند دید که بازار برخواهد گشت و دوباره عده زیادی به سمت خرید می‌آیند و در مجموع به نظر می‌رسد بعد از ریزش دو هفته‌ای شاخص، نگاه مردم به این بازار منطقی‌تر خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار فارس، تأیید و تکذیب بر عرضه «دارادوم» به نفع نوسان‌گیران خواهد بود و جالب است که سرگردانی دولت در تصمیم‌گیری، اعتماد مردم را نشانه گرفت. این تصمیمات خلق‌الساعه و تأیید و تکذیب‌های پی‌در پی سبب شده است که اعتماد مردم به تصمیمات دولت کمرنگ شود.

 

تا اینکه حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس در حاشیه نشست شورای عالی بورس خبر از سقف پذیره نویسی در صندوق دارا دوم پالایشی برای هر کد ۵ میلیون تومان خبر داد و گفت که پذیره نویسی از طریق درگاه‌های بانکی و با کد ملی امکان‌پذیر است.

 

و در نهایت علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی از ثبت دومین صندوق ETF دولتی شامل ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز در روز یکم شهریور خبر داد.

 

ناگفته نماند که در این میان سازمان خصوصی‌سازی مسؤول اخلال در روند عرضه سهم پالایشی‌ها را وزارت نفت دانست و وزارت نفت هم خود را تابع تصمیمات وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد. بنابراین توقف دارادوم همچنان در هاله‌ای از ابهام ماند و کسی مسؤولیت آن را بر عهده نگرفت.

 

گفتنی است که خبرنگاران فارس همچنان پیگیر مطالبات مردمی خواهند بود و از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

 

انتهای پیام/ع

نظر شما