شناسهٔ خبر: 42336528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپاتاکید کرد

بکارگیری تمام توان برای ارتقای کیفیت

صاحب‌خبر -

تحریم‌ مشکلات بسیاری برای صنعت خودرو کشور به‌وجود آورد، اما یکی از مزایایی این محدودیت، تکیه بر توان داخل هنگام تهدید است.

به‌گزارش با آغاز تحریم هوشمندانه مرداد ۹۷ اگرچه برای حدود ۶ ماه نوعی سرگردانی بین مدیران دولتی و خودروسازان رخ داد، اما در ادامه با عبور از تنش‌های به‌وجود آمده، برنامه‌های جدید با هدف‌گذاری‌های نو براساس شرایطی که صنعت خودرو در آن قرار گرفته بود، تدوین شد. به‌این ترتیب، پس از مدتی که تولید خودرو به کمترین میزان خود رسید، نهضت داخلی‌سازی و روند رو به رشد تیراژ با جدیت از تیر ۹۸ آغاز شد. استفاده از امکانات و توان داخل سبب شد برخی قطعات تا پایان ۹۸ داخلی‌سازی شده و تولید خودروها ادامه پیدا کند. در این راستا، یکی از خودروهایی که با بیشترین داخلی‌سازی از همان ابتدای امر آغاز شده، شاهین است. این امر اعتماد به نفس تولیدکنندگان را بالا برده و آنها برای تولید محصولات جدیدتر ترغیب می‌کند. پس از تاکید بر تعمیق ساخت داخل قطعات، کیفیت و روزآمدی مدل‌های خودرو، موضوع بعدی است که بر آن پافشاری بسیاری می‌شود. به‌طوری‌که نایب‌رئیس و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای رشد تولید و افزایش کیفیت در یک نشست تخصصی با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر این موضوع تاکید کردند. علاوه‌بر اینکه نمایندگان خانه ملت عنوان می‌کنند باید به سمت تولید خودروهای پایه گازسوز و خودروهایی با گیربکس اتومات حرکت کنیم.


تاکید بر رضایتمندی مردم

به‌طور قطع، با نوسازی در بازار خودرو یکی از فاکتورهای مشتری‌مداری محقق‌شده و افراد بیشتری تمایل به خرید و استفاده از خودروهای تولید داخل خواهند داشت. نشست‌های تخصصی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با خودروسازان حاکی از حرکت به این سو است. به‌گزارش سایپانیوز، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای نشست تخصصی برخی نمایندگان خانه ملت با مدیریت شرکت خودروسازی سایپا، با بررسی شرایط تولید سایپا و فرآیندی که در این گروه خودروسازی دنبال می‌شود، گفت: اقتصاد ایران، کارکرد سیاسی پیدا کرده و این امر به صنعت مهمی مانند خودرو هم تسری یافته است؛ از آنجا که صنعت خودرو در ویترین قرار گرفته و بیشتر مردم با آن سروکار دارند، موضوعات محور خودرو که از قیمت تا فروش است، نقل کلام بخش‌های گوناگون شده است. 
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه صنعت خودرو از سوی مردم با حساسیت زیادی دنبال می‌شود، تصریح کرد: مردم به‌طور کلی از عملکرد صنعت خودرو در راستای کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و سایر موارد مرتبط گلایه‌مند هستند و این امر زمانی که با خودروهای خارجی قیاس می‌شود، بسیار بدتر می‌شود؛ بنابراین برای آنکه از حساسیت‌ها کاسته شود توصیه می‌کنم که خودروسازان مجدانه به سمت رشد کیفی محصولات خود بروند. 
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کیفیت خودرو برای مردم اهمیت زیادی دارد و قیمت جایگاه دوم را دارد، اظهارکرد: اگر خودروسازان در موضوع رشد کیفیت اقدام کنند، مردم حاضرند در مقابل خودروهای کیفی و با امکانات بالا، بهای بیشتری پرداخت کنند.


سایپا می‌تواند اعتماد‌سازی کند

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان باید تمام تلاش خود را بکنند تا رضایت مشتریان جلب شود، افزود: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به مرور مردم به خودروهای تولید داخل اطمینان و اعتماد پیدا خواهند کرد. البته اعتماد در یک یا دو سال به‌وجود نمی‌آید و دست‌کم ۱۰ سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین از مدیران خودروسازی می‌خواهم در این مسیر استراتژیک گام بردارند تا پایه‌ریزی برای افزایش اعتماد بیشتر شود. 
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا بیشترین سهم بازار در سال ۹۸ را در اختیار داشته، گفت: سایپا نقش موثری دارد تا مردم احساس کنند صنعت خودرو داخلی پناهگاه و پشتیبان آنهاست؛ وقتی خودروسازان کره‌جنوبی می‌توانند چنین اطمینانی را به مردم دهد، به‌طور قطع، خودروسازی ایرانی هم می‌تواند چنین امری را برای مردم محقق کند.


ضرورت تولید خودروهای گازسوز

موضوع دیگری که نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد، برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی بود. وی گفت: ما تنها کشوری هستیم که شبکه گسترده گاز را دارد و به همین دلیل می‌تواند از این امر، فرصت‌سازی کند؛ خودروسازان به‌جای تولید خودرو بنزین‌سوز، به سمت تولید خودرو پایه گازسوز حرکت کنند، چراکه گاز سوخت سالم‌تری نسبت به بنزین است. قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: ایران با صادرات بنزین و سایر فرآورده‌های مرتبط، می‌تواند درآمد ارزی سالانه خود را تامین کند؛ بنابراین حرکت خودروسازان برای تولید خودروهای پایه گازسوز، انقلابی در موضوع سوخت کشور به‌وجود خواهد آورد.وی افزود: ایران دست‌کم تا ۳۰۰ سال آینده گاز دارد، از این‌رو باید در این بخش برنامه‌ریزی درستی انجام شود. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم خودروسازان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و جامعه دانشگاهی به سمت تولید خودروهای گازسوز حرکت کنند.


توجه به ذائقه خودرویی مردم

گیربکس اتومات، موضوع دیگری بود که از سوی نماینده مردم در خانه ملت مطرح شد. وی در این‌باره اظهارکرد: به‌نظر می‌رسد، گیربکس اتومات کمتر مورد توجه شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته، این امر یک ضرورت است چراکه مردم به‌دنبال خودروهای اتومات هستند؛ بنابراین خودروسازان باید براساس ذائقه و خواسته مردم حرکت کنند. قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: در این برهه زمانی، خودروسازان باید به سمت طراحی بومی و طراحی‌های نوآورانه حرکت کنند؛ به‌طور قطع کشور، طراحان بزرگی دارد که با حمایت خودروسازان می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند. در این شرایط، خودروسازان باید از بنگاهداری فاصله گرفته و نقش شتابنده و سرمایه‌گذار را ایفا کنند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای کاهش ارزبری خودروهای داخلی باید تدبیری اندیشیده شود. خودروسازان می‌توانند با سفارش نیازها و خواسته‌های خود به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از خروج ارز جلوگیری کنند.


ضرورت ادامه نهضت داخلی‌سازی

علی کریمی‌فیروزجایی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست تخصصی در سایپا، گفت: گروه خودروسازی سایپا در چند وقت اخیر برای عبور از مشکلات و ساماندهی بازار خودرو، کارهای خوبی انجام داده، اما برای ادامه این روند و تلاش برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم ضروری است که نهضت قطعه‌سازی و داخلی‌سازی عملیاتی شود و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب برای سال جهش تولید عنوان کردند، صنایع در راستای اقتصاد مقاومتی، داخلی‌سازی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه خودروسازان باید به‌نحوی عمل کنند تا از واردات و وابستگی به قطعات خارجی رها شوند، افزود: نهضت داخلی‌سازی که با صنایع دفاع دنبال می‌شود، بسیار ارزشمند است در این میان انتظار داریم سطح همکاری‌های طرفین بیشتر شود تا محصولات و قطعات مشترک با سرعت بیشتری آماده و تامین شوند.


جلب‌رضایت‌مردم برای خودروهای وطنی

نکته دیگری که از سوی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شد، ایجاد اعتماد و اطمینان به صنعت خودرو کشور بود. وی گفت: با تبلیغات منفی که علیه صنعت خودرو کشور انجام‌شده، بسیاری از مردم به خودروهای داخلی اعتماد و اطمینان ندارند و حتی احساس ناامنی می‌کنند، بنابراین برای آنکه ذائقه مردم به سمت خودروهای ایرانی تغییر کند و آنها باور کنند که خودروسازان در حال تلاش برای ارتقای سبد محصولات خود هستند، توصیه می‌کنیم شرکت‌های خودروسازی برنامه‌هایی تدوین کنند که در آن به خودرو ایرانی پرداخته شود. خودروسازان باید تلاش کنند ذهنیت مردم را به سمت خودروهای وطنی ببرند و البته در این مسیر بر کیفیت محصولات خود بیفزایند. 
در ادامه این نشست، مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای گوناگون، شرکت‌های خودروسازی برای جذب مشتری تلاش می‌کنند، اما در ایران به‌دلیل ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز، مردم پیگیر خودروهای ایرانی هستند؛ بنابراین داشتن مشتری یک نعمت بزرگ برای صنعت خودرو است که باید از آن بهره برد.


صادرات بنزین با همکاری خودروسازان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره مصرف سوخت خودروها گفت: خودروسازان با یک برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از فناوری‌های جدید که به‌طور قطع از بخش تحقیق و توسعه به‌دست می‌آید، می‌توانند در کاهش مصرف بنزین کارنامه خوبی بر جای بگذارند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد مصرف بنزین که اکنون بین ۹۰ تا ۹۱ میلیون لیتر است به ۵۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد و دولت امکان صادرات بنزین که ارزآوری بیشتری دارد را به‌دست می‌آورد.


منکر ایرادات صنعت خودرو نیستیم

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست عنوان کرد: سایپا ۳۵۰ هزار خودرو معوق داشت که توانست این تعداد را با افزایش تیراژ تولید کاهش دهد و تا پایان شهریور آن را به صفر خواهد رساند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اگرچه با شیوع کرونا میزان تولید شرکت‌های خودروسازی در جهان کاهش یافت، اما رشد تولید خودروسازان در ایران تداوم داشت، اضافه کرد: درحال‌حاضر تولید هر خودرو به‌طور میانگین ۲ هزار دلار ارزبری دارد و برنامه ما کاهش ارزبری با انعقاد قرارداد با صنایع دفاعی و تولید قطعات در داخل است. سلیمانی با بیان اینکه خودروسازان نقشی در ایجاد انحصار و ممنوعیت واردات خودرو نداشتند، بلکه این موضوع نتیجه اقتصاد کشور است، ادامه داد: ما ایرادات صنعت خودرو را انکار نمی‌کنیم، اما این موضوع نتیجه توجه نکردن دولت و نهادهای نظارتی در گذشته بوده و به ما ارث رسیده است، اما تمام توان خود را برای ارتقای کیفیت به‌کار خواهیم بست.

نظر شما