شناسهٔ خبر: 42336140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

معاون وزیر کشور: عراق امسال زائر اربعین نمی پذیرد/ پس از شیوع کرونا بیشترین درصد رعایت دستورالعمل های بهداشتی در برنامه های مذهبی و دینی بوده است

صاحب‌خبر -

شفقنا-معاون وزیر کشور گفت: پس از شیوع کرونا در کشور تاکنون، بیشترین درصد رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در برنامه های مذهبی و دینی بوده است. خوشبختانه در این ایام عزاداری محرم، مردم، مسئولین هیئات، تولیت های آستان مقدس سراسر کشور، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مداحان همکاری بسیار خوبی داشتند که از همگی تشکر و قدردانی می کنم.

به گزارش خبرنگار شفقنا، حسین ذوالفقاری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به اقدامات انجام شده پس از شیوع کرونا در کشور اشاره و اظهار کرد: بعد از اینکه دستورالعمل ها برای مقابله با کرونا اعلام شد، این دستورالعمل ها در کمیته امنیتی و اجتماعی نهایی شد و به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال گردید. ذیل این کمیته کارگروهی تشکیل شد و کار آموزش و نظارت را با همکاری ستادهای استانی برعهده داشتند.

وی در مورد میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) گفت: حدود ۹۲ هزار هیات ثبت شده که به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ایام عزاداری، با مسئولین هیئات، مداحان و روحانیون هماهنگی های لازم انجام شد و سازمان تبلیغات اسلامی مسئول نظارت بر این امور گردید.

معاون وزیر کشور ادامه داد: ۲۷۷۳۲ همیاران سلامت با سازمان تبلیغات اسلامی برای امر نظارت همکاری کردند و نظارت ها به خوبی انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا در کشور تاکنون، بیشترین درصد رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در برنامه های مذهبی و دینی بوده است. خوشبختانه در این ایام عزاداری محرم، مردم، مسئولین هیئات، تولیت های آستان مقدس سراسر کشور، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مداحان همکاری بسیار خوبی داشتند که از همگی تشکر و قدردانی می کنم.

ذوالفقاری افزود: البته گروه های محدودی هم بودند که چندان دستورالعمل ها را رعایت نکردند که تذکر لازم داده شد و پس از آن پروتکل ها رعایت شد.

وی بیان کرد: بعد از بیماری کرونا در حوزه پدافند غیرعامل اقداماتی انجام شد؛ از ۴ اسفند کمیته امنیتی اجتماعی در وزارت کشور تشکیل شد و تاکنون ۲۶مصوبه از این کمیته، مورد تصویب ستاد ملی کرونا قرار و در سطح کشور اجرا شده است. از جمله پیشنهادات کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونا، طرح تب سنجی، فاصله‌گذاری اجتماعی و‌ محدوددیت‌های فروردین‌ماه و تعطیلی مدارس بود.

وی با بیان اینکه یک مسئله مهم در مقابله با کرونا جدی گرفتن بیماری از سوی مردم، است گفت: فشار زیادی بر اثر این بیماری روی کادر درمان وجود دارد، مردم باید ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و تغییراتی در زندگی همراه با کرونا ایجاد کنند، شرایط زندگی نباید همانند قبل از دوران شیوع کرونا باشد حتی با نزدیکان نیز تردد‌ها را‌کاهش دهیم تا فشار کمتری به کادر درمانی و پرستاران وارد شود.

وی گفت: با پیشنهاد کمیته امنیتی و اجتماعی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد همه دستگاه‌ها، برنامه یک‌ساله همزیستی با کرونا را تهیه و به تصویب این ستاد برسانند تا هم کارکنان و هم مراجعان در بخش دولتی و خصوصی صیانت شوند و برنامه‌های خودرا طوری تنظیم کنند که موجب تجمع مردم نشود. سامانه یکپارچه مدیریت و کنترل هوشمند این بیماری‌می تواند به حل مشکلات کمک کند.

عراق امسال زائر اربعین نمی پذیرد

ذوالفقاری درباره برگزاری مراسم اربعین گفت:سال گذشته ۳میلیون ۴۰۰هزار نفر از ایران به مراسم اربعین رفتند که با در نظر گرفتن اتباع خارجی  ۳میلیون و ۷۰۰ نفر ورود وخروج به اربعین داشتند. در واقع دربازه ۲۰روزه ۷میلیون و ۴۰۰هزار نفر تردد داشتیم و کارهای عمرانی و امنیتی مناسبی انجام شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیشترین رضایت مردمی را شاهد بودیم و امسال هم با کرونا ستادها فعال هستند و مفروض گرفتیم اگر لازم شد این اقدامات مجددا انجام شود. در این زمینه کارهای زیرساختی همچنان در حال اجراست، توافقنامه اربعین ‌با مقامات عراقی داشتیم.

معاون وزیر کشور اظهارکرد: در تماس تلفنی با مقامات عراقی، آنها اعلام‌کردند با وجود مشکلات کرونا امسال زائر خارجی برای مراسم اربعین نمی‌پذیرند و این آخرین خبر تا این لحظه است.

کاندیدای انتخابات دور دوم مجلس حق تشکیل ستاد انتخاباتی ندارند

ذوالفقاری درباره انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: این انتخابات در تاریخ ۲۱شهریور در ۲۴ شهرستان برگزاری می‌شود، نحوه تأمین نظم و امنیت این مراسم تهیه و ابلاغ شده است. این انتخابات نیز با امنیت کامل و حفظ ضوابط بهداشتی برگزار خواهد شد. نامزد‌ها حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند و باید از طریق فضای مجازی و صدا‌سیمای استانی تبلیغات کنند، مجریان و کسانی که در شعب اخذ رأی هستند باید فواصل دو متری را رعایت و از ماسک استفاده کنند، غربالگری در حوزه‌های انتخابات صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اولویت استقرار شعب اخذ رای در فضای باز است و اگر نشد، فضا باید به گونه‌ای باشد که از قبل ضد عفونی شود و رای دهندگان نیز فاصله اجتماعی را رعایت کنند. طرفداران کاندیداها، به هیچ وجه حق تجمع ندارند و شورای تأمین حتما جلوگیری می‌کند و اگر کاندیدایی این موارد را رعایت نکند از فرصت تبلیغات محروم و‌در مرحله دوم به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

نمره بالای مردم به امنیت کشور

معاون‌ امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه امنیت داخل کشور از اهمیت بالایی برای جامعه برخوردار است، اظهار داشت: مردم در نظرسنجی‌ها از میان چند عامل مهم اقتصادی و اجتماعی، نمره بالایی را به امنیت کشور داده‌اند. مردم‌ می‌دانند کشور با هشیاری و آگاهی خودشان و تلاش نیرو‌های اطلاعاتی، بسیج مردمی، نیرو‌های امنیتی و انتظامی، شورا‌های تامین و قرارگاه‌های عملیاتی و‌نیرو‌های مرزی از نعمت امنیت بر خوردار شده است.

ذوالفقاری بیان داشت: تمام اهدافی که از تحریم اقتصادی، اقدامات جاسوسی، حمایت مالی و اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های متخاصم برای ناامن کردن کشور است. آن‌ها از طریق اقدامات تروریستی و تهییج مردم از طریق فضای مجازی اقدام می‌کنند چنانچه اکثر فراخوان و هشتک‌هایی که زده می‌شود، منبع این‌ها بیرون از کشور است و شاید عناصری هم‌از‌داخل کشور در نشر داشته باشند.

وی گفت: برای تأمین هدف خود در ناامن کردن کشور، تمرکز روی برخی وقایع است چنانچه برخی تجمعات کوچک، بزرگ می‌شود و در داخل کشور می‌خواهند صوری‌سازی کنند. هشیاری مردم بسیار بسیار بالاتر از برخی مسئولان کشور است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: رویکرد امنیتی وزارت کشور در این سال‌ها پیشگیرانه بوده است چنانچه ۸۵درصد فعالیت‌ها در شورای تامین در حوزه پیشگیری است در این راستا کمیته‌ای تشکیل دادیم تا نارسایی‌ها در ارایه خدمات، تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا و مسایل کارگری را بررسی کنند.

وی افزود: ۶۱۰گزارش راهبردی با پیشنهادات برای وزرا‌ و مسئولان فرستادیم و مشکلات حل شده و این‌ رویکرد باعث شده از تنش‌های اجتماعی جلوگیری شود. تغییر محسوس در جرایم عمومی نداشتیم و نسبت به سال قبل در ۹ جرم کاهش و ۱۰جرم‌ هم افزایش داریم، سال قبل ۵ ماه اول سال ۵۱۹ مورد فراخوان عمده داشتیم، امسال هزار و ۷۰۲ مورد داشتیم مردم با هشیاری از این‌ها استقبال نکردند.

وی با بیان اینکه در اقدامات تروریستی کاهش قابل محسوسی داریم، گفت: این به معنای کاهش اقدامات تروریست‌ها نیست بلکه بخاطر مراقبت در مرز‌ها و کنترل بیشتر از سوی نیرو‌های نظامی و انتظامی و سایر بخش هاست.

۲۸ شهید در عملیات‌های تروریستی سال‌های ۹۷ و ۹۸

ذوالفقاری عنوان‌ کرد: در عملیات‌های تروریستی در سال ۹۷ حدود ۱۹شهید و در سال ۹۸ هم ۹ شهید داشتیم که ۲۰تروریست هم در سال ۹۷ کشته و در سال ۹۸ هم ۴۴ نفر ار این تروریست‌ها کشته شدند.

جریان روستای ابوالفضل

معاون وزیر کشور درباره وقایع پیش آمده در روستای ابوالفضل در استان خوزستان گفت: یکی از ضعف‌های کشور این است که متاسفانه مسئولان بخشی از اطلاعات را مطرح می‌کنند نه کل آن را.

وی اضافه گرد: طبق گزارشی که دریافت کردم مساحت کل زمین متعلق به بنیاد مستضعفان ۳۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن قبلا توسط این بنیاد به برخی افراد واگذار شده و این افراد ساخت و ساز قانونی داشتند اما ۲۰۰ هکتار جزو مناطق مسکونی نبود و در حریم شهر قرار داشت و طبق اعلام مسئولان تقسیمات کشوری چنین روستایی در نقشه وجود نداشت.

ذوالفقاری تصریح کرد: از ۱۵ سال گذشته عده‌ای سودجو این زمین ۲۰۰ هکتاری را قطعه بندی و به برخی افراد واگذار کردند اما مالک زمین یعنی بنیاد مستضعفان حتی یک فنس هم دور زمین خود نکشید.

وی با بیان اینکه اگرچه شهرداری چندین بار قصد تخریب این ساخت و ساز غیرمجاز را داشت اما موضوع همچنان ادامه یافت، گفت: یکی دو سال اخیر بنیاد مستضعفان به طور جدی پیگیر این قضیه بود و برای تخریب هم حکم قضایی داشت. تا اینکه معاون بنیاد مستضعفان دوم شهریور امسال در جلسه‌ای شرکت کرده و خواستار اجرای حکم قضایی می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به تشکیل سه جلسه از سوی شورای تامین استان خوزستان، گفت: در این جلسات تصمیم گرفته می‌شود به هر یک از  ۳۵ خانواری که در آنجا ساکن هستند مبلغ ۵۰ میلیون تومان بعنوان پیش پرداخت برای سکونت در شهر جدیدالتاسیس رامین اعطا شود و تا راه اندازی آن شهر، خانه‌های آنان تخریب نشود.  اما بقیه زمین‌هایی که به باغ ویلا تبدیل شده با تدبیر شورای تامین و طبق حکم قطعی قضایی باید تخریب شود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: روز تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز مردم را تحریک کردند مانع از اجرای حکم شوند و در این درگیری ۴ نیروی امنیتی و ۴ نفر از مردم عادی مجروح شدند.

معاون وزیر کشور در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی براینکه متصرفان چگونه بدون مجوز ساخت، آب، برق، گاز و دیگر امکانات دریافت کردند، گفت: قطعا تخلف و زد و بند روی این موضوع وجود داشته است. گرفتن مجوز برای ساخت یک ساختمان ۵۰ متری به دوندگی بسیار نیاز دارد و اینکه آنها راحت توانستند در زمین ۲۰۰ هکتاری ساخت و ساز کنند، بدون زد و بند و تخلف در دستگاه های مسئول انجام نمی‌شد.

ذوالفقاری ادامه داد: اگر دستگاه‌های مسئول از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می‌کردند و اگر بنیاد مستضعفان از همان مرحله نخست دور ملک خود فنس می‌کشید، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

 وی با اشاره به اقدامات وزارت کشور در حوزه مسایل مرزی نیز گفت: با اعتباری که با استجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شد، کل کار هدایت و کنترل مرز‌های شرق کشور در حال تقویت است و در طول ۵ سال قبل؛ انسداد با سیم خاردار ۱۶۵ کیلومتر، کانال در حدود ۹۷ کیلومتر و احداث جاده مرزی هزار و ‌۱۳۵ کیلومتر و احداث۲۴۲ واحد‌مرزی و تقویت نیرو‌ها از نظر فنی و تامین دوربین‌های دید در شب تامین شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در باره کوله‌بران گفت: در ۴ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و‌ سیستان و بلوچستات زمینه تبادل کالا به آن سوی مرز ایجاد شد و ۱۵ بازارچه مرزی به تصویب دولت رسید و یکسری امتیازات برای مرز نشینان‌بسته شد.

وی تاکید کرد: روستا‌های تا عمق ۵۰ کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان و در دیگر استان‌ها تا عمق ۲۰کیلومتر در دیگر استان‌های مرزی نامبرده شده، مرز نشینان شناسایی و سامانه‌ای برایشان ایجاد شد و برای خانواده ۴ نفره در یک ماه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سود تحفیف بازرگانی در در نظر گرفته شد، در پی تحریم ۹۷ به لحاظ شرایط کشور و ‌برای حمایت از تولید داخل تعدادی کالا در ۱۳۳۹ کالا وارداتشان ممنوع شد.

ذوالفقاری تصریح کرد: با ممنوعیت واردات این تعداد کالا، مرزنشینان از مزایای تسهیل نامه دولت برخوردار نشدند، برای رفع این مشکل پیشنهاد امکان واردات حدود یکصد کالا توسط مرز نشینان را به دولت ارائه کرده ایم تا نیازی به کوله‌کشی نداشته باشند و امیدواریم کمیسیون اقتصادی دولت به این مورد، عنایت کنند تا کمکی منطقی به‌ معیشت‌مرزنشینان‌ داشته‌باشیم و نیازی نباشد کار غیر قانونی کنند.

وی با اشاره به آخرین اقدامات وژارت کشور در حوزه ساماندهی اتباع بیگانه عنوان کرد: هزینه‌های قانونی ورود اتباع خارجی به کشور را کاهش دادیم. همچنین میزان صدور ویزا را بالا بردیم و‌مدت‌اقامت‌قانونی‌را از سه‌ماه‌به‌یک‌سال رساندیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اضافه کرد: هر سال ۸۰۰ دستگاه خودروی اتباع بیگانه مدت ۶ماه توقیف می‌شوند، یک پژو‌حدود ۱۳تا۱۵ اتباع سوار کردند که گاهی تصادفات داشتند که توافقاتی در این‌زمینه با مقامات افغانستانی داشتیم.

وی با بیان اینکه صدور گذرنامه الکترونیکی‌ در ایران را تسهیل کردیم، گفت: در هر سال ۶۷۲هزار نفر اتباع غیر مجاز را از کشور ترک‌می‌دهیم و این‌ها را مدتی اضافه تر در اردوگاه‌ها نگه‌می‌داریم.

ذوالفقاری بیان داشت: در حوزه‌های آموزش، بهداشت، مهارت آموزی، معیشت و حوادث غیرمترقبه به اتباع بیگانه خدمات می‌دهیم و‌۸۵۰ هزار نفر را‌به عنوان آواره قبول داریم. ۳۰میلیون دلار کمک سالانه داریم‌که ۱۰درصد این خدماتی که ما می‌دهیم را پوشش می‌دهد هم اکنون ۴۰هزار دانشجوی افغانی داریم و‌۱۷هزار نفر رسمی و‌۲۶هزار نفر هستند که باید به این آمار اضافه شوند. سایر افراد افغانی می‌توانند حق بیمه دهند و از بیمه سلامت استفاده کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اضافه کرد: تاکنون ۱۹ هزار و ۲۹۰نفر‌فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مر‌ان خارجی‌تابعیت ایرانی گرفتند.

وی گقت: برخی به دنبال تخریب روابط ایران افغانستان هستند و عمده فعالیت شان در فضای مجازی است و به دول ایران افغانستان فشار می‌اورند. ما می‌فهمیم این شیطنت‌ها از کجاست، شیطنت بزرگی‌پشت پرده است که روابط دولت و ملت را مورد خدشه قرار دهند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۸۵۲نفر اتباع خارجی در این مدت کرونا گرفتند و از این تعداد ۲۹۴نفر فوت کردند که نسبت به جمعیت شان و اتباع ایرانی تعداد کمی هستند که جای خوشحالی دارد.

در هر سال حدود ۸۰۰ خودرو حامل اتباع غیرمجاز توقیف می‌شوند

وی در مورد اتباع خارجی در کشور بیان داشت چند سال است تلاش می‌کنیم هر کسی داخل کشور می‌شود قانونی بیاید و قانونی برود، درهمین راستا زمینه‌های ورود قانونی را کاهش دادیم، درهر سال حدود ۸۰۰ دستگاه خودرو حامل اتباع غیر مجاز به مدت ۶ ماه با دستور قضائی توقیف شده است. در برخی موارد یک خودروی پژو ۱۳ تا ۱۵ نفر را سوار و با سرعت‌های سرسام آور جاده‌ها را هم ناامنی کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم اتباع دیگر کشورها به صورت غیر قانونی وارد شوند. سالی ۶۷۲ هزار نفر از اتباع را از کشور ترد می‌کنیم. سالانه ۳۰ میلیون دلار به کشور برای کمک به اتباع خارجی می‌شود که تنها ده درصد هزینه‌های اتباع است. ۴۰ هزار دانشجوی افغانستانی داریم که گزارشات رسمی ۱۷ هزار و غیر رسمی ۲۶ هزار فارغ‌التحصیل افغانستانی داریم.

ایران و افغانستان رابطه خوبی دارند

ذوالفقاری گفت: ۱۹۲۹۰ نفر از فرزندان زنان ایرانی که با شوهران خارجی ازدواج کرده‌اند تابعیت گرفته‌اند. عناصری به دنبال تخریب روابط ایران و افغانستان هستند. ما این شیطنت‌ها را می‌فهمیم از کجا هستند. افغانستانی‌ها با ایرانی‌ها روابط خوبی دارند.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس هم تحت تأثیر همین القائات قرار می‌گیرند و یک تصادف اتباع افغانستان را به مجلس می کشند این در حالی است که در چند روز گذشته تعدادی از اتباع خارجی چندین خودرو را در حاشیه خیابان یکی از شهرها تخریب کردند که آیا ما باید آن را باید به همه افغانستانی‌ها تعمیم دهیم؟

ذوالفقاری در مورد مراسم اربعین بیان داشت: سال گذشته زائران ایرانی ۳ میلیون ۴۰۰ هزار نفر و با اتباع خارجی این رقم به سه میلیون و هفتصد هزار رسید.

وی با اشاره به ساماندهی مرزها برای تردد زائران خاطر نشان کرد: ما در سال گذشته بیشترین رضایت مندی را در مراسم اربعین داشتیم. ما مفروض گرفتیم مراسم اربعین برگزار شود و اقدامات زیر ساختی در حال انجام است.

 تصویب تشکیل ۱۵ بازارچه مرزی در استان‌های مرزی برای ساماندهی به کولبران 

ذوالفقاری با اشاره به تصویب تشکیل ۱۵ بازارچه مرزی در استان‌های مرزی خاطرنشان کرد: همه زیرساخت‌ها برای حمایت از جامعه کولبری فراهم شده است و ما برای کمک به معیشیت مرزنشینان بازارچه‌های مرزی را در نظر گرفتیم اما به دلیل تحریم‌های سال ۹۷ ورود برخی کالا به کشورها ممنوع شد و عملا مرزنشینان نتوانستند از لایحه حمایتی دولت بهره‌مند شوند از این رو امیدوارم کمیته اقتصادی کشور در راستای حمایت از مرزنشینان وارد عمل شوند.

وی با اشاره به تصویب ایجاد ۱۵ پایانه مرزی از سوی دولت تاکید کرد: در مورد اتباع خارجی به خصوص اتباع افغانستانی ما به دنبال حضور اتباع به صورت قانونی هستیم از این رو هزینه‌های قانونی را کاهش دادیم اما متاسفانه سالیانه ۸۰۰ دستگاه خودرو حامل اتباع غیرقانونی توقیف شدند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: مدت اقامت اتباع غیرایرانی از ۳ ماه به یکسال افزایش داده شد و در سال به طور میانگین ۶۷۲ هزار نفر اتباع غیرقانونی به کشورشان باز گردانده میشوند و حدود ۸۵۰ هزار نفر به عنوان آواره در کشور هستند.

نظر شما