شناسهٔ خبر: 42334996 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گلوبال‌تایمز: چین می‌تواند خسارات نظامی شدیدی به هند وارد کند

ایراندخت آذر شکیب

روزنامه گلوبال تایمز امروز (سه‌شنبه) و پس از درگیری‌های جدید بین هند و چین در منطقه مورد مناقشه لداخ نوشت، پکن قادر است تا بیش از گذشته به هند خسارات شدید نظامی وارد کند اگر که این کشور بخواهد وارد یک رقابت نظامی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های دهلی‌نو روز دوشنبه اعلام کردند، نیروهای هند اقدامی از سوی نیروهای نظامی چین را برای تصرف و اشغال یک تپه در مرز مورد مناقشه در غرب هیمالیا خنثی کردند.

در همان روز، سخنگوی ارتش چین خواستار عقب‌نشینی نیروهای هندی شد که پکن می‌گوید به صورت غیرقانونی از مرز مشترک دو کشور عبور کردند. وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد نیروهای مرزی این کشور از خط واقعی کنترل عبور نکردند.

روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای نوشت: هند گفته که فعالیت نظامی چین را خنثی کرده است. اقدام "خنثی کردن" نشان می‌دهد که این نیروهای هند بودند که نخستین بار دست به اقدامات تخریبی زدند و تنش ایجاد کردند.

این روزنامه نوشت: هند با یک چین قدرتمند روبروست و دهلی‌نو نباید توهم جلب حمایت از سوی واشنگتن را درباره این موضوع داشته باشد. اما اگر به دنبال رقابت است، چین ابزار و قابلیت بیشتری نسبت به هند دارد، اگر هند به دنبال نمایش نظامی است. ارتش آزادی‌بخش خلق چین می‌تواند بیش از گذشته و بیش از ۱۹۶۲ به ارتش هند خسارت و صدمات مالی و جانی تحمیل کند.

تنش‌ها بین دو کشور در منطقه مورد مناقشه لداخ واقع در شمال هند بیش از چند ماه است که ادامه دارد.

در ژوئن سال جاری میلادی، درگیری بین دو کشور باعث کشته شدن ۲۰ سرباز هند شد که به جدی‌ترین درگیری نظامی بین دو کشور در بیش از نیم قرن گذشته تبدیل شد. هر دو طرف توافق کردند تا پس از این درگیری نیروهایشان را عقب ببرند اما ارتش هند، نیروهای چین را به نقض این توافق در روزهای گذشته متهم کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما