شناسهٔ خبر: 42322012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش‌های گسترده به اعلام اسامی اعضای شورای مصالحه افغانستان

کابل - ایرنا - رییس جمهوری افغانستان در فرمانی نام اعضای شورای عالی مصالحه ملی به ریاست عبدالله عبدالله را با ۹ معاون و ۳۴ عضو اعلام کرد که با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در فرمان رییس جمهوری افغانستان که در سایت ریاست جمهوری این کشور منتشر شده است، نام‌های عبدالسلام رحیمی، عنایت الله بابر فرهمند، اسدالله سعادتی، زهره مطهری، حاجی دین محمد، محمد اکرم خپلواک، محمدمعصوم ستانکزی و نورالحق علومی به عنوان معاونان و اعضای رهبری این شورا معرفی شده اند.

براساس فرمان رییس جمهوری افغانستان، حامد کرزی رییس جمهوری سابق، عبدرب الرسول سیاف، گلبدین حکمتیار، محمد کریم خلیلی، محمد محقق، مارشال عبدالرشید دوستم، محمد یونس قانونی، صلاح‌الدین ربانی، محمد اسماعیل خان، عطا محمد نور، سید حامد گیلانی، ذبیح‌الله مجددی، سید منصور نادری، عنایت الله شهرانی، مهندس محمد خان، صادق مدبر، محمد اسماعیل غضنفر و خدای داد به عنوان  اعضای این شورا معرفی شده‌اند.

نام ۹ زن نیز در فهرست اعلام شده ریاست جمهوری مشاهده می شود که تنها یک نفر از آنها به عنوان معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می باشد و صفیه صدیقی، نجیبه ایوبی، ماری اکرمی، ضیا گل رضایی، عالیه یلماز، فریده مومند، نسرین اوریاخیل و زرقا یفتلی از اعضای این شورا خوانده شده اند.

همچنین در این فهرست نام‌های امرالله صالح معاون نخست و محمدسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و الماس زاهد از مقامات دولتی و فضل‌الهادی مسلمیار و میر رحمان رحمانی، رییسان مجلس نمایندگان و سنا هم بعنوان اعضای شورا عالی مصالحه ملی مشاهده می شود.

به گزارش خبرگزاری آوای افغانستان، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پس از تنش‌های انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه سال ۱۳۹۸ براساس توافق سیاسی بین دو طرف ایجاد و ریاست آن برعهده عبدالله عبدالله گذاشته شد.

براساس توافقنامه فوق، ریاست شورای عالی مصالحه ملی دارای پنج معاون می‌ باشد؛ معاونان تیم ثبات و همگرایی به عنوان معاونان رئیس شورای عالی مصالحه ملی ایفای وظیفه می‌کنند. سایر معاونان شورای عالی مصالحه ملی از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شود.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی با مشورت رئیس‌جمهور، طرف‌ها و رهبران سیاسی، روسای مجلس، جامعه مدنی و نخبگان کشور این شورا را تشکیل می‌دهد.

با اعلام اسامی اعضای این شورا از سوی رییس جمهوری افغانستان، حامد کرزی رییس جمهوری سابق نخستین کسی بود که به آن واکنش نشان داد و در صفحه فیسبوک خود نوشت که تأمین صلح وظیفه تمام افغان ها می باشد و او نیز به عنوان یک افغان تلاش می‌کند تا صلح در این کشور برقرار شود اما در هیچ یک از تشکیلات حکومتی شرکت نخواهد کرد.

به دنبال آن صلاح الدین ربانی دبیرکل حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در این رابطه واکنش نشان داد و در صفحه فیسبوک خود نوشت: جمعیت اسلامی افغانستان صلح عادلانه و پایدار را نیاز حیاتی کنونی این کشور دانسته و تنها راه نجات افغانستان را در گفت‌وگو و مذاکره برای صلح می بیند.

در اعلامیه توئیتری او آمده است: این حزب، رهبر جهاد ‌و مقاومت و شهید صلح برهان‌الدین ربانی را در این راه قربانی داده و در آینده نیز حاضر به هرگونه فداکاری در این راستا می باشد.

جمعیت اسلامی افغانستان در گذشته موقف خود را به صورت واضح در مورد تلاش‌های کنونی برای گفت‌وگوهای صلح، شورای عالی مصالحه و تیم مذاکره کننده اعلام کرده و برای حل دایمی جنگ تحمیلی 40 ساله، بر گفت‌وگوهای ملی و چند جانبه صلح تأکید کرده است.

با توجه به این دیدگاه و موضع‌گیری‌های روشن گذشته، جمعیت اسلامی افغانستان اعلام می‌دارد که در مورد درج نام رییس جمعیت اسلامی افغانستان در فهرست شورای عالی مصالحه با رهبری و ریاست این حزب مشورت نشده و جمعیت اسلامی در آن اشتراک نکرده و بر مواضع قبلی خویش همچنان استوار می‌باشد.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین‌حکمتیار نیز تشکیل شورای عالی مصالحه ملی افغانستان را نمایشی خوانده‌ و تأکید کرده است که این شورا برای صلح افغانستان مفید نیست.

«حفیظ‌الرحمان نقی» معاون حزب اسلامی به طلوع نیوز افغانستان گفته است که تشکیل و بوجود آمدن شورای عالی مقتدر که ماهیت مأموریت دولتی را نداشته باشد، اصل اساسی برای گفت‌وگوهای موثر بین افغانستانی است.

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمدکریم خلیلی، «جعفرمهدوی» رییس حزب ملت افغانستان، کمیسیون حقوق بشر و شماری دیگر از سیاستمداران افغان نیز تشکیل شورای عالی مصالحه را غیرقابل قبول خوانده و رییس جمهوری غنی را متهم کرده اند که همه چیز را در چارچوب تیم دولت ساز به رهبری خود ایجاد می کند.

محمداسماعیل خان از فرماندهان سابق جهادی و رحمت الله نبیل رییس سابق اداره امنیت ملی، انتخاب این افراد را نادرست توصیف کرده و گفته اند که آنرا نمی پذیرند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکنون در باره فرمان ریاست جمهوری و معرفی اعضای این شورا واکنشی نشان نداده است.

پس از واکنش‌ها به اعلام اسامی اعضای شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، ریاست جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرده است که چهره‌های مطرح سیاسی این کشور نقش خود را در روند صلح ایفا کنند.

نظر شما