شناسهٔ خبر: 42285447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شب‌های تاسوعا و عاشورا و نذر خون در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا- این روزها که ویروس کرونا به عنوان الستان در معرض هشدار، فرصت را از برخی مراسم‌های عزاداری گرفته و حتی امکان پخت نذری هم نداریم؛ در قبال آن نذر خون در شب‌های تاسوعا و عاشورا شرایط را برای قشرهایی که توان اهدای خون دارند، مهیا کرده است.

صاحب‌خبر -

هرمزگان دارای سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و سخت درمان( همچون تالاسمی، سرطانی، دیالیزی وهموفیلی)، عمل‌های جراحی ومصدومان تصادفی است که بیشترین مصرف کنندگان خون در استان مربوط به هزار و۵۰۰ بیمار تالاسمی بوده که همیشه نیاز به خون دارند و هم اکنون روزانه به طور متوسط نیازمند ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد خون است.
مسوولان بهداشتی هرمزگان بویژه انتقال خون شرایط اطمینان بخشی را برای اهدای خون فراهم کرده و مردم از این بابت نگران نباشد؛ چرا که پروتکل‌های بهداشتی درمراکز انتقال خون ثابت و سیار هرمزگان رعایت می‌شود و خون گرفته شده در اختیار نیازمندان به خون بویژه بیماران خاص و کرونایی قرار می‌گیرد.

طرح نذرخون از تاسوعا تا اربعین حسینی درهرمزگان
مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان گفت: نذر اهدای خون همزمان با سراسر کشور در این استان از تاسوعا  آغاز و تا اربعین حسینی ادامه دارد و امیدواریم مردم با نذر خون، نجات بخش بیماران باشند.
دکتر ایمان زارعی افزود: شیوع ویروس کرونا مراجعه داوطلبان اهدای خون را کاهش داده و این زمان فرصت مناسبی برای نذر خون و نجات جان انسان‌ها به همراه دارد.
وی بیان داشت: خون به روش مصنوعی نداریم و تنها راه تامین آن از طریق اهدای خون افراد سالم است که می‌تواند به زندگی بیماران خاص، نوزادان دچار زردی، مادران باردار، افراد نیازمند به عمل جراحی، بیماران تصادفی و کسانی که دچار سوانح و حوادث شده‌اند، حیات ببخشد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان در خصوص افراد واجد شرایط اهدای خون، تصریح کرد: افرادی که از سلامتی کامل برخوردار بوده و شرایط سنی ۱۸ تا ۶۰ سال را دارا هستند، می‌توانند با اهدای قطره های خون خود، به ادامه حیات زندگی دیگران کمک‌ کنند.

خونگیری هفت پایگاه هرمزگان در روزهای تاسوعا و عاشورا  
مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان با تاکید بر اهمیت خونگیری و تامین نیازهای بیماران گفت: هفت پایگاه ثابت و سیار انتقال خون استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی آماده خونگیری از عزاداران هستند.
دکتر ایمان زارعی در گفت وگو با ایرنا افزود: پایگاه مرکزی بندرعباس در روزهای تاسوعا وعاشورا صبح‌ها از ساعت هشت تا ۱۳:۳۰ و عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۲عصر اقدام به خونگیری می‌کند.
وی بیان داشت: پایگاه مرکزی میناب روزهای تاسوعا و عاشورا صبح‌ها از ساعت هشت تا ۱۳ صبح و عصرها از ساعت ۲۰ تا ۲۲ و تیم سیار میناب روستای دهو در روز تاسوعا و روستای نخل ابراهیمی در روز عاشورا از ساعت ۹ تا ۱۴ است.
مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان اظهارداشت: پایگاه مرکزی بندرلنگه روزهای تاسوعا و عاشورا صبح‌ ساعت ۹ تا ۱۲و عصر ۲۰تا ۲۲و تیم سیار این شهرستان روز تاسوعا در شهرک امام محمد باقر(ع) و در روز عاشورا در شهرک امام مهدی (عج) ساعت ۹ تا ۱۲ از مردم خون می‌گیرند.
زارعی ادامه داد: مرکز خونگیری قشم نیز عصر تاسوعا و عاشورا ساعت ۱۷تا  ۲۲ آماده خونگیری از عزاداران حسینی است لذا اهداکنندگان خون کارت ملی همراه خود داشته باشند.

درمان بیماران کرونایی با اهدای پلاسمای خون 
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بهبود یافتگانی که مدت ۲۸ روز از زمان رهایی کامل آن‌ها از کووید -۱۹ گذشته، خواستاریم به شکرانه ی بازیابی سلامتی شان با اهدای پلاسمای خون خود، بیماران کرونایی را درمان کنند.
دکتر حسین فرشیدی افزود: پادتن ضد ویروسی که در پلاسمای خون بهبودیافتگان موجود است، می‌تواند در نجات جان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ مفید واقع شود.
وی بیان داشت: بهره برداری از بخش پلاسما فرز بهبود یافتگان کووید -۱۹ همچنین موجب شده تا انتقال خون خدمات بیشتری در راه سلامت به مردم هرمزگان ارائه کند و امیدواریم با راه اندازی طرح جمع‌آوری و ذخیره پلاسمای اهدایی بهبود یافتگان بتوان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا گام موثری برداشت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: با شروع بیماری کووید این دانشگاه در راستای خدمت به هم مردم گام‌های مهمی را برداشته وانتظار می‌رود شهروندان نیز با رعایت نکات بهداشتی واصول ایمنی جهت جلوگیری از شیوع بیماری همکاری های لازم را انجام دهند.
فرشیدی گفت: مردم باید مجدانه در این روزها جهت جلوگیری از شیوع این ویروس از رفت وآمد در مکان‌های شلوغ و غیربهداشتی و برگزاری تجمع‌ها خودداری کنند.
وی ادامه می: این بیماری شوخی پذیر نیست و شاید فردی که ابتلا شود به عنوان ناقل بدون علامت ویا شاید هم منجر به فوت گردد.
این مسوول پزشکی درهرمزگان تاکید کرد: مردم با رعایت توصیه‌ها و همچنین دستور العمل‌ها ونکات بهداشتی بویژه اهمیت دادن به زدن ماسک وشست وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن پرتردد از درگیر شدن به این بیماری منحوس، خود وخانواده شان را نجات دهند .

اهدای خون هیچ تهدیدی متوجه اهداکنندگان نمی‌کند
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مردم مطمئن باشند که خونگیری از آن‌ها در پایگاه های اهدای خون با رعایت تمام شیوه‌ نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود و هیچ تهدیدی متوجه اهداکنندگان نیست.
دکتر فاطمه نوروزیان افزود: هرمزگان نیاز شدید هرمزگان به تمام گروه‌های خونی است و اهدای خون هیچ تاثیری در تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد.
وی بیان داشت: اهدای خون موجب جایگزینی گلبول های جدید می‌شود و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون این استان در شرایط هشدار از نظر شیوع کرونا قرار دارد.

نذر خون را در اولویت نذورات خود قرار دهید
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش ۱۳ تا ۱۵ درصدی میزان اهدای خون در کشور نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل هستیم و محرم و صفر فرصت خوبی بوده تا عزاداران حسینی، اهدای خون را نیز به عنوان اقدامی خداپسندانه در اولویت نذورات خود قرار دهند.
سیما سادات لاری افزود: اهدای خون فرهنگ پسندیده‌ای است که بسیاری از مردم کشورمان این اقدام را انجام می‌دهند تا با این کار انسان دوستانه، حیاتی مجدد به بیماران نیازمند خون و صعب العلاج اهدا کنند. 
وی بیان داشت: در کشور ما سال‌هاست که این عمل ایثارگرانه به صورت کاملا داوطلبانه انجام می‌شود و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران از این طریق تامین می‌شود.
 وی اظهارداشت: در همین راستا، همکاران ما در سازمان انتقال خون ایران با راه اندازی پویش ملی نذر خون، نذر پلاسما و با یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت از تمامی شهروندان درخواست دارند تا با پیوستن به این پویش سلامت محور از روز تاسوعا تا اربعین حسینی در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.
معاون وزیر بهداشت گفت: در مراکز انتقال خون سراسر کشور  تمهیداتی جدی در جهت رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شده و به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه تجمع، سامانه نوبت دهی اینترنتی اهدای خون به نشانی nobatdehi.ibto.ir در اختیار تمامی داوطلبان اهدای خون در سراسر کشور است.
لاری گفت: یکی از روش‌های کمک به درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا، استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان این بیماری است و میزان اهدای پلاسما در کشورمان از زمان شروع جمع آوری تاکنون بالغ بر هفت هزار و ۳۰۰ واحد بوده که چیزی کمتر از ۲ درصد تعداد بهبود یافتگان است.
 وی از تمامی عزاداران حسینی خواستار شد تا تمام تلاش خود را در جهت برگزاری هرچه بهتر مناسک عزاداری بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب بکارگیرند تا به لطف خدا شاهد برگزاری ایام محرمی آمیخته با معنویت و سرشار از شور و شعور حسینی در همه نقاط کشور  باشیم.

نظر شما