شناسهٔ خبر: 42277683 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از اردیبهشت تاکنون؛

اهداي پلاسما بهبود يافتگان کرونا؛ تنها دو درصد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از اردیبهشت ماه 99 تاکنون از مجموع 7323 نفر بهبود یافتگان کرونا، 6 هزار واحد پلاسما اهدا شده است که نشان می‌دهد دو درصد از بهبود یافتگان مراجعه کرده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر بشیر حاجی بیگی افزود: مردم استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه و آذربایجان غربی اقبال بیشتری به اهدای پلاسما داشته اند.
وی گفت: عزیزان به شکرانه سلامتی می‌توانند به 25 مرکز انتقال خون سراسر کشور جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند.
حاجی بیگی ادامه داد: پزشکان معالج در بیمارستان از طریق بانک خون بیمارستان درخواست پلاسما می‌کنند و مراکز انتقال خون پلاسمای تهیه شده را به بیمارستان‌ها تحویل می‌دهد.
وی با بیان این که حجم پلاسمای دریافتی 500 سی سی است گفت: کلیه مراحل اهدای پلاسما در شرایط استریل و بهداشتی انجام می‌شود.
حاجی بیگی گفت: در حال حاضر از 31 استان کشور 25 استان و مرکز انتقال خون استانی جمع آوری پلاسمای هایپرایمیون (ایمنی بالا) را انجام می‌دهند.
وی در ادامه با اشاره به نذرخون به مردم توصیه کرد: از عزیزانی که نذر خون دارند آن را به روز‌های تاسوعا و عاشورا موکول نکنند و برنامه نذر خون تا اربعین حسینی ادامه دارد.
حاجی بیگی افزود: در پنج ماه اخیر از اول سال 99 تا پایان مرداد، یک میلیون و 329 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی در سراسر کشور توزیع شده است که بیشترین میزان اهدای خون در کشور مربوط به استان تهران، فارس، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.
وی در ادامه توضیح داد: 114 هزار نفر برای نخستین بار در این پنج ماه خون اهدا کرده اند و بیشترین میزان شاخص اهدای خون در بانوان مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با 8 درصد، خراسان جنوبی 8 درصد، کردستان 8 درصد و لرستان 7 و نیم درصد بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، حاجی بیگی گفت: بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان مربوط به استان‌های خراسان شمالی و جنوبی و چهارمحال و بختیاری بوده است و بیشترین اهدای خون مربوط به گروه خونی O+ با 34 درصد و کمترین میزان اهدای خون مربوط به گروه خونی AB- زیر یک درصد بوده است.

نظر شما