شناسهٔ خبر: 42258748 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران اعلام کرد

دلایل نوسانات کیفی نان در مازندران/کمبودی در تولید آرد نداریم

عباسعلی وفایی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه تعطیلی خودسرانه نانوائی‌ها در روزهای خارج از جدول زمان‌بندی به ویژه در روزهای جمعه و ایام تعطیل در استان، صورت می‌گیرد؛ گفت: نظارت‌ها طی ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، بر خبازی‌ها تشدید ‌می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباسعلی وفایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: بیش از 120 هزار تن گندم در انبار سیلوهای بخش خصوصی و دولتی مازندران ذخیره‌سازی شده است.

وی افزود: این میزان پشتوانه‌ای است تا ما استان را بدون هیچ دغدغه‌ای مدیریت کنیم و حداقل پیشاپیش گندم مورد نیاز 3 ماه استان را ذخیره داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، خاطرنشان کرد: ما ناچاریم برای استان مازندران که مصرف کننده 400 هزار تن گندم است و تولید آن طی سال جاری، 60 هزار تن بوده، چیزی نزدیک به 350 هزار تن را از سایر منابع داخلی و خارجی تأمین کنیم.

این مسئول بیان کرد: اینکه به لحاظ کمی، وضعیت گندم ما خوب است، امری مطلوب است و حالا باید گندم را کیفی کنیم و کیفیت گندم به دلیل اینکه 90 درصد از خبازی‌های استان، بربری است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دلائل نوسانات کیفی نان در مازندران/مقصر آرد است یا نانوا؟

وفایی‌نژاد با بیان اینکه ما با آردهایی که دارای گلوتن پائینی باشند، نمی‌توانیم آرد خوب نان به مردم تحویل دهیم؛ ادامه داد: اگر ذائقه مصرف مردم استان، به سمت نان تافتون بود، با این آرد، مشکلی در کیفیت نان نداشتیم اما بنا بر ذائقه حداکثری مردم به سمت نان بربری، باید آرد و گندم کیفی به دست خبازان برسد.

وی با بیان اینکه کیفیت گندم ارتباط مستقیمی با کیفیت آرد و در نهایت نان دارد؛ گفت: ما باید در داخل، گندم‌های کیفی‌تر را تأمین کنیم اما ناخواسته گاه مجبور می‌شویم گندم مورد نیاز استان را از استان‌هایی با سطح کیفی پائین‌تر تهیه کنیم و هر زمان به این مشکل بر می‌خوریم، تغییرات را در سطح کیفی نانوایی‌ها می‌بینیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، با بیان اینکه این همه موضوع در بحث کیفیت نان نیست؛ عنوان کرد:  نکته کلیدی در آن سوی ماجرا این است که یک آرد مشترک با کیفیت مشابه در بین خبازی‌ها توزیع می‌شود، اما کیفیت نان در نانوایی‌ها متفاوت است و این بدان معنا است که تجربه، تسلط  و مهارت افراد شاغل در خبازی‌ها نیز در کیفیت نان، شرط است.

آرد سفارشی برای نانوایی‌های خاص!

این مسئول بیان کرد: ما در استان مازندران نزدیک به 5 هزار واحد خبازی اعم از دولتی، آزاد و صنعتی داریم که در میان آن‌ها به لحاظ کیفی، مهارت، نوع کار، نوع نان و حتی  تأمین شدن آردشان از کارخانجات، فراز و نشیب‌هایی هم وجود دارد.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه طی سالیان گذشته در بخش سیلوسازی توسط بخش خصوصی بسیار اقدامات خوبی انجام گرفته است؛ مطرح کرد: بخش خصوصی ذینفع گندم و آرد و نان است و انتظارم این است که در بخش نظارت‌ها حتما نظارت دقیق‌تری بر بخش خصوصی کارخانجات آرد صورت بگیرد.

وی افزود: ما به یک کارخانه 3 تا 4 نوع گندم می‌دهیم و تخلیط این 3 الی 4 نوع آرد گندم در نهایت، خروجی‌اش به نانوایی‌ها می‌آید و بعضا اتفاق می‌افتد که ذینفعان آرد و نان، گندم‌های خوب را برای جاهای خوب و بخش فروش آزاد صرف می‌کنند و تخلیط خوبی صورت نمی‌گیرد.

 زیرساخت‌های دولتی ما ضعیف است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، با بیان اینکه مازندران، مدعی زیرساخت است اما زیرساخت‌های دولتی ما در این بخش، بسیار ضعیف است؛ تصریح کرد: ما در استان مازندران تنها یک سیلوی دولتی با ظرفیت 103 هزار تن داریم که حدود 80 هزار تن گندم را در آن انبار می‌کنیم و گندمی که داریم به کارخانجات ارسال می‌کنیم، شک نکنید که مدیریت شده و به خوبی تخلیط شده است و مورد تاکید ما است که گندم‌های با کیفیت‌های مختلف وارداتی به استان در سیلوهای ما به خوبی تخلیط شود و سپس ارسال شود و این امر به ما آردی یکنواخت می‌دهد.

این مسئول، افزود: اگر این آرد به نانوایی برود و پخت نامطلوبی صورت می‌گیرد، دیگر باید نظارت را به سمت نانوایی‌ها و در مراحل پخت نان، متمرکز کنیم و باید مراکزی نظارتی مثل بهداشت، صنعت و معدن و اتحادیه‌ها پای کار بیایند.

وفایی‌نژاد تأکید کرد: واقعا ضعف در ایجاد زیرساخت دارا بودن تنها یک سیلوی دولتی این امکان را برای ما فراهم نمی‌کند که مدیریت بیشتری بر این موضوع داشته باشیم، اما نافی این مسئله نیست که ما نظارتی بر کارخانجات آرد استان نداشته باشیم.

وی با تأکید بر تشدید نظارت‌ها بر کارخانجات آرد و تایید وجود ضعف در تخلیط مطلوب گندم و آرد در کارخانجات استان، اذعان کرد: ما در بحث کیفیت نان اولا ما باید گندم و آرد کیفی شده با تخلیط خوب به مردم بدهیم و دوم اینکه نانوائی که این آرد خوب را تحویل می‌گیرد باید از مهارت‌های لازم برخوردار باشد تا نان مطلوبی به مردم بدهد.

تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها و مشکلات تهیه نان در روزهای تعطیل

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، در خصوص تعطیلی غیرمجاز نانوایان در روزهای جمعه و ایام تعطیل در استان، گفت: طی روزهای گذشته طی مکاتبه با فرمانداران استان اعلام کردم که تعطیلی غیرمجاز نانوایی‌ها در شهرستان‌های استان، رصد شود و  تعطیلی غیرمجاز از سوی نانوایی‌ها خارج از جدول زمان‌بندی ایام تعطیلی آن‌ها، در سطح استان صورت می‌گیرد.

این مسئول متذکر شد: ما در سطح استان 5 هزار واحد کسبی در حوزه نان داریم که اگر هر کدام تنها در طول ماه، یک روز تعطیلی غیرمجاز داشته باشند، حداقل 25 هزار کیسه به انحراف می‌رود و این نکته‌ای شاید ساده اما بسیار مهم است.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه ما می‌دانیم روزهای تاسوعا و عاشورای پیش رو از جمله روزهای مشکل‌دار ما در بحث تامین نان در سطح استان است؛ یادآور شد: متاسفانه به بهانه‌های متفاوت به ویژه در شیفت صبح روزهای جمعه، خبازی‌ها اقدام به تعطیلی غیرمجاز واحد کسبی خود می‌کنند که این امر به ویژه در این شرایط کرونائی، موجب ازدحام و شلوغی جمعیت در نوبت عصر می‌شود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه نانوائی به حد کافی داریم، کمبودی در تولید آرد نداریم، اما چون احساس می‌شود در روزهای جمعه ادارات و دستگاه‌های نظارتی تعطیل و فعالیتی ندارند، غالبا اقدام به تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها می‌کنند که مشکلات متعددی را در پی دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، اضافه کرد: ما به نمایندگان غله در سطح شهرستان‌ها اعلام کردیم که طی ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، نظارت‌ها تشدید شود و برخوردهای لازم با واحدهای متخلف، انجام گیرد تا مشکلی در بحث تامین نان به مردم نداشته باشیم.

وفایی‌نژاد بیان کرد: در گذشته جدول زمان بندی تعطیلات مجاز و حتی سهمیه آرد برای هر خبازی وجود داشت که اکنون کمی کمرنگ و در نانوائی‌ها نصب نیست که بنا داریم به زودی این موضوع و نصب جداول در دست تنظیم، احیا می‌شود و هیچ واحد کسبی قصد تعطیلی خارج از این جدول زمان‌بندی را ندارد.

 انتهای پیام/

نظر شما