شناسهٔ خبر: 42243915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا کامل الزیارات از معتبرترین کتب شیعی به شمار می‌آید؟

گروه استان‌ها- یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: کامل الزیارات از مهم‌ترین و معتبرترین منابع روایی و دعایی شیعه است چراکه در آن نحوه زیارت پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع)، زندگی امام حسین(ع)، نحوه زیارت ایشان و چگونگی وقوع عاشورا با سند معتبر بیان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگاری تسنیم از همدان،کامِلُ الزّیارات کتابی با موضوع زیارت، تألیف محدث و عالم شیعه ابن قولویه قمی متوفای 367ه. ق است. این کتاب از فضیلت و چگونگی زیارت پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و امامزادگان و مؤمنان سخن می‌گوید و مجموعه روایاتی را از اهل بیت(ع)در این باره نقل می‌کند.

کامل الزیارات از مهم‌ترین و معتبرترین منابع روایی و دعایی شیعه است که علما و پیوسته به آن مراجعه کرده‌اند. این اثر را «الزیارات»، «جامع الزیارات» و «کامل الزیارة» نیز خوانده‌اند و به زبان فارسی ترجمه شده است.

ابن قولویه کیست؟

جعفر بن محمد معروف به ابن قولویه (متوفای 367 ق) از راویان برجسته شیعه در قرن چهارم هجری است. وی از بهترین شاگردان محمد بن یعقوب کلینی و از برجسته‌ترین مشایخ شیخ مفید به شمار می‌آید.

ابن قولویه از فقهای صاحب فتوا و کسی است که نظراتش میانگین آرای اهل حدیث و مکتب متکلمان بوده است. ابن قولویه دارای تألیفات فراوانی است که کتاب کامل الزیارات مهم‌ترین آن‌ها است.

 

نجاشی از این کتاب با عنوان «الزیارات»و شیخ طوسی با عنوان «جامع الزیارات» یاد کرده است. از ویژگی‌های کتاب این است که ابن قولویه همه راویان را توثیق کرده است و بنا به  گفته خودش احادیث این کتاب را از معتبرترین منابع و با صحیح‌ترین سندها نقل کرده و حتی یک حدیث نادر و ضعیف هم انتخاب نکرده است.

این موضوع مهم به دانشمندان شیعه کمک می‌کند تا آن دسته از راویانی که در کتاب‌های رجالی نامی از آن‌ها برده نشده و فقط در سلسله سندهای کامل الزیارات آمده، اعتماد کنند.

با توجه به اعتبار حدیثی کتاب به‌ویژه اینکه از منابع و اصول معتبر حدیثی اصحاب ائمه(ع)نقل شده است، یکی از منابع دست اول حدیث برای مؤلفان و محدثان متأخر به شمار می‌رود. این کتاب یکی از معتبرترین مراجع کتب دعا و زیارات متأخران مانند مفاتیح الجنان اثر شیخ عباس قمی است

حجت الاسلام اکبر رضایی دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان اینکه علت نوشتن کتاب کامل الزیارات این است که نحوه زیارت پیغمبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) به مردم یاد داده شود، اظهار داشت: ما در مرحله نخست باید نسبت به اهل بیت (ع)معرفت پیدا کرده سپس از آنها اطاعت کنیم و بعد از شهادتشان نیز به زیارتشان برویم.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) فرمود: اگر کسی به زیارات ما اهل بیت(ع) بیاید اگر حق ما را ادا کند ما شفیع وی خواهیم شد، افزود: نویسنده این کتاب انگیزه خود را تقرب به خدا می‌داند به همین دلیل از جمله دلایل رجوع علما به این کتاب اخلاص نویسنده کتاب است.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: خود نویسنده کتاب می‌گوید من این کتاب را برای قرب الی الله، نزدیک شدن به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و  همچنین آموزش و نشر زیارت پیامبر(ص) و اولاد ایشان می‌نویسم و ثواب آن را  به اهل ایمان هدیه می‌کنم.

وی عنوان کرد: در این کتاب علاوه بر اینکه شیوه درست زیارت اهل بیت (ع) توضیح داده شده است، این نویسنده به سوالات و شبهات پیرامون مسئله زیارت نیز پرداخته و به مخالفان مسئله زیارت پاسخ کافی، جامع و قانع کننده می‌دهد.

رضایی دهقان بیان کرد: سه چهارم محتوای کتاب به امام حسین(ع)، زیارت ایشان و چگونگی وقوع عاشورا اختصاص دارد، به همین دلیل علما، شیعیان و مسلمانان را به خواندن این کتاب سفارش می‌کنند.

انتهای پیام/742/ی

نظر شما