شناسهٔ خبر: 42243629 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مجیدی مجیدی در نشست خبری «سوگ در خانه»:

ساخت فیلمی درباره امام حسین (ع) جزو آروزهایم بوده است/ ماه محرم مرز نمی‌شناسد

دبیر سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» گفت: همیشه فکر می‌کردم این روزهای محرم آنقدر ظرفیت‌های گسترده نمایشی و فرهنگی دارد که افسوس می‌خوردم چرا به این همه ظرفیت ایام محرم در حوزه‌های مختلف هنر پرداخت نکردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» با مدیریت مجید مجیدی برگزار شد.

مجیدی درباره این رویداد که به همت موسسه خیریه راه ایمان برگزار می‌شود، گفت: در شرایط کرونایی بیش از هر چیز احساس می‌شد که عزاداری‌های ایام محرم که هر سال با شور و شعف بود به طور طبیعی نمی‌شود مثل سال‌های قبل در تکایا برگزار شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر همیشه فکر می‌کردم این روزهای محرم آنقدر ظرفیت‌های گسترده نمایشی و فرهنگی دارد که افسوس می‌خوردم چرا به این همه ظرفیت ایام محرم در حوزه‌های مختلف هنر پرداخت نکردیم، البته در تجسمی و نمایشی کارهایی شده مثل آنچه آقای فرشچیان انجام دادند ولی واقعا حق مطلب به اعتقاد من ادا نشده است، چون ماه محرم مرز نمی‌شناسد و از ادیان هم عبور می‌کند.

مدیر سوگواره «سوگ در خانه» با اشاره به اینکه «ما فکر کردیم که ایام کرونایی فرصت خوبی است تا به وجوهی که اشاره کردم بپردازیم و آن را به لحظات و تصویرهای ماندگار تبدیل کنیم» گفت: چون کرونا بالاخره خواهد رفت و خوب است که از این روزها چیزی ثبت شود.

مجیدی تاکید کرد: از آنجا که ستاد کرونا تاکیداتی برای عزاداری در این روزها داشت و مراجع هم توصیه کردند این امر فراموش نشود و عزاداری‌ها در خانه باشد فکر کردیم این شرایط فرصتی برای بروز خلاقیت‌هاست.

مجیدی ادامه داد: بنابراین از همه فیلمسازان به‌خصوص جوان‌ها دعوت می‌کنم که حضور جدی داشته باشند و در یک محدوده کوچک خلاقیت خود را نشان دهند.

این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه «اینکه گفتیم هر کسی از خانه‌اش فیلم بگیرد به این معنی نیست که هر کسی دوربین دست بگیرد و از اعضا خانواده‌اش هنگام عزاداری فیلمبرداری کند»، یادآور شد: برای ما دیدگاه و داشتن خلاقیت مهم است. سطح توقع ما بالاست و داشتن ایده بسیار مهم است؛ اگر گفتیم با امکانات ساده باشد به این معنی نیست که خیلی ساده و ژورنالیستی و تلویزیونی باشد.

مجیدی خاطرنشان کرد: از فیلمسازان برجسته‌ای مانند نرگس آبیار و سید رضا میرکریمی به عنوان عضو هیات داوران سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» دعوت کرده‌ایم.

او ادامه داد: همچنین رایزنی‌هایی را با انجمن سینمای جوانان انجام دادیم که استقبال هم شد و آن‌ها پوستر جشنواره را در سایت گذاشتند.

مجیدی در ادامه به مسأله بین‌المللی کردن سوگواره پرداخت و گفت: قطعا چنین ظرفیتی وجود دارد و به نظرم این رویداد مناسبتی محرم تنها جشنواره‌ای است که می‌شود عنوان «جهانی» را به آن اطلاق کرد، چرا که حتی بزرگان سیاسی مثل گاندی هم از امام حسین (ع) به عنوان شخصیتی برجسته نام می‌بردند و چنین رویدادی می‌تواند گسترده باشد.

او با ذکر خاطره‌ای در این راستا گفت: من در تبت که بودم، دیدم بودایی‌ها چه توجهی به عزاداری ماه محرم و شخصیت‌های برجسته عاشورا دارند. بنابراین تصور می‌کنم به واسطه مَنش ماه محرم می‌توان خصلت‌ها و زیبایی‌های آن را به دنیای امروز نشان داد و امیدوارم امکانی باشد تا از سال‌های آینده این جشنواره را جهانی کنیم.

دبیر سوگواره «سوگ در خانه» با اشاره به اینکه این جشنواره به‌خاطر شرایط کرونا برپا شده درباره رویکرد آن در سال‌های آینده، گفت: هنوز چشم‌انداز گسترده‌ای برای این رویداد وجود ندارد و من چون از قبل تعاملاتی با این موسسه داشتم به آن‌ها کمک کردم، ولی اینکه در سال‌های آینده چه می‌شود را باید بگذاریم زمان بگذرد تا تبیین شود و الان نمی‌دانیم.

مجیدی درباره ارزش ریالی بالای جوایز این رویداد هم گفت: کلیه جوایز را اسپانسر رویداد می‌دهد و این جوایز پیشنهاد من بود. چون می‌خواستیم بگوییم که ما به این موضوع اهمیت می‌دهیم. دوستانی که تلاش می‌کنند اثر خوبی بسازند، ممکن است متحمل هزینه‌هایی هم بشوند، ما فکر کردیم حداقل هزینه برای ساخت یک فیلم کوتاه یک تا سه دقیقه، هفت هشت میلیون تومان است. گفتیم با این جوایز کمکی به فیلمساز بشود. این جایزه هم باعث می‌شود به مسیر آینده این فیلمسازان کمک شود.

مجیدی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ساخت فیلم درباره امام حسین (ع) جزو آروزهایش بوده است، گفت: همیشه دغدغه داشتم که فیلمی درباره امام رضا (ع) بسازم و مستندی هم سال‌های دور کار کرده بودم و درواقع دلم می‌خواست فیلمی درباره ساحت امام رضا (ع) و نیز امام حسین (ع) داشته باشم، اما پرداختن به این مقولات کار سختی است چون احتیاط‌‌های زیادی برای آن وجود دارد.

او ادامه داد: جا دارد در این باره به فیلم آقای درویش درباره امام حسین (ع) - رستاخیز- اشاره کنم که شاهد بودم چه رنجی کشیدند و قطعا برکات این کار نصیب ایشان خواهد شد با این حال همان اتفاق‌ها نشان می‌دهد که حساسیت‌ها کار را برای فیلمساز در این حوزه سخت می‌کند.

این کارگردان با اشاره به رستاخیز و اینکه فیلم، کتاب نیست که تغییر کند، گفت: وقتی فیلمی ساخته می‌شود آن را به راحتی نمی‌توان تغییر داد. من هم آرزو داشتم که فیلم بسازم ولی باید بسترهایش آماده باشد.

مجیدی ادامه داد: درباره فیلم پیامبر نیز همراهی خوبی صورت گرفت ولی خیلی سخت بود و باید همه پای کار باشند تا به نتیجه برسیم. با این حال امیدوارم این اتفاق بیفتد تا بتوانم آنچه را می‌خواهم بسازم.

او تصریح کرد: برنامه این است که دریافت آثار تا آخر شهریورماه ادامه داشته باشد تا فرصت آماده کردن و بازبینی آن‌ها را هم داشته باشیم. امیدوارم عزیزان فیلمساز تا آخر شهریور تلاش کنند تا آثار را به دست ما برسانند ولی شاید مثل جشنواره‌های دیگر تجدید نظری هم در این باره داشته باشیم.

دبیر جشنواره هم در ادامه نشست درباره جوایز این رویداد گفت: برای نفر  اول 5 سکه، نفر دوم 3 سکه، نفر سوم دو سکه و نفر چهارم تا دهم، یک سکه جایزه درنظر گرفته شده و البته جایزه مردمی هم خواهیم داشت که انتخاب و نمایش فیلم‌ها با همراهی شرکت "نماوا" انجام خواهد شد.

رهبر خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا و به دلیل اینکه این موسسه تحت اشراف آیت‌الله سیستانی است، با تاکید ایشان بر فضای مجازی برنامه‌ریزی برای چنین رویدادی تدارک دیده شد.

نظر شما