شناسهٔ خبر: 42229289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روسیه: نامه آمریکا مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌ها ضد ایران را فعال نمی‌کند

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت را نمی‌توان ابلاغیه‌ای ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تلقی کرد و بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را فعال نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت، مکانیسم ماشه برای بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را فعال نمی‌کند و نمی‌توان آن را ابلاغیه‌ای تلقی کرد که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است.

واسیلی نبنزیا یادآوری کرد اکثر اعضای شورای امنیت در نامه‌هایی جداگانه به رئیس این شورا مخالفت خودشان را با تلاش آمریکا آمریکا برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نماینده روسیه در سازمان گفت: از این نامه‌ها این‌طور برمی‌آید که در آن‌ها اکثریت اعضای شورای امنیت به صراحت اعلام کرده‌اند که نامه آمریکا را نمی‌توان ابلاغیه‌ای تلقی کرد که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است.

نماینده روسیه در ادامه گفت: این نامه، مکانیسم ماشه برای بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را هم فعال نمی‌کند، زیرا آمریکا مشارکتش در برجام را متوقف کرده است.

آمریکا پیش از این و در جریان رای‌گیری در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران نیز به شکستی مطلق برخورد. روسیه و چین به قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت رای منفی دادند و انگلیس، آلمان و فرانسه نیز رای ممتنع دادند. تنها جمهوری دومینیکن حاضر شد تا در کنار آمریکا بایستد و قطعنامه پیشنهاد مثبت دهد!

این در حالی است که دیان دجانی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در موقعیتی نیست تا اقدامات بعدی را در خصوص بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی انجام دهد، چراکه پیشنهاد آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، نتوانسته موافقت اکثریت ۱۵ عضو شورای امنیت را ایجاد کند.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل اما اعتراض شدید خود را نسبت به بی‌اعتنایی رئیس شورای امنیت به شکایت آمریکا از ایران، ابراز کرد.

پیش از این برایان هوک، نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد توافق هسته‌ای ایران تنها یک تعهد سیاسی بوده و ممانعتی برای واشنگتن در فعال کردن مکانیسم ماشه ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما