شناسهٔ خبر: 42228905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان:

بناهای تاریخی متناسب با شخصیت صاحب بنا تغییر کاربری داده شود

جلال جلیلی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: بناهای تاریخی باید متناسب با شخصیت و شأن صاحب بنا  تغییر کاربری داده ‌شود و منزل مشاهیر باید تبدیل به یک مرکز پژوهشی و فرهنگی شود.

صاحب‌خبر -

ناصر طاهری امروز (سه شنبه_ ۴ شهریور ماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احیا و زنده سازی بناهای تاریخی ارزش افزوده است، ولی باید دقت کرد که خانه تاریخی با تغییر کاربری می تواند اثر مثبت یا منفی بر کل محله داشته باشد و برای ساکنان پیرامونی مشکلی ایجاد نکند.

وی افزود: میراث فرهنگی به پروژه پارکینگ چارسو در کاشان مجوز نداده است و انتخاب محل ساخت پارکینگ به صورت اتفاقی کار درستی نیست و باید با برنامه‌ ریزی و دقت انجام شود.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: پارکینگ چارسو محصول تخریب سه خانه در مجاور سه اثر ثبتی بود و شهرداری درخواست مجوز داد. نظر میراث فرهنگی این بود که شاکله بافت تاریخی حفظ و در طرح معماری دانه بندی ها رعایت شود تا سه مجموعه دیده شود هر چند که بنا به صورت یکپارچه باشد.

به گزارش ایسنا، طاهری تاکید کرد: هر گونه ساخت و ساز باید برای تغییر کاربری مسیر قانونی خود را طی کند و از کمیسیون ماده پنج مجوز بگیرد و بعد طرح معماری تایید شود، اما شهرداری کاشان به تازگی دنبال مجوز است، ولی به صراحت نمی‌توان گفت که مجوز کمیسیون پنج را نداشته است.

وی با اشاره به ساخت بنای چارسو در محوطه بازار تاریخی کاشان گفت: تجاری‌ سازی کنار بازار کار درستی نیست زیرا بازار، ماهیت تجاری دارد و ایجاد یک مجموعه رقیب در کنار آن کار درستی نیست.

طاهری افزود: طرح اولیه معماری یک محوطه گودبرداری شده بود که به خانه‌های مجاور خسارت می زد و هیچ اقدام حفاظتی انجام نشده بود و احتمال ریزش داشت، در نتیجه با شهرداری کاشان مکاتبه کردیم که بدنه خانه‌های تاریخی را مقاوم سازی کند و تنها مجوز ما به شهرداری مجوز مقاوم سازی بدنه های پیرامونی بود.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی، نقشه های مقاوم سازی بدنه های تاریخی را تایید کرده است، ولی نقشه معماری را تایید نکرده و هیچ مجوزی برای نقشه های معماری پارکینگ چارسو صادر نکرده‌ایم. با شکایت در مرجع قضایی اقدام قانونی انجام دادیم و بیش از این کاری نمی‌توانیم کنیم.

ساخت پارکینگ چارسو از پاییز ۹۷ در محوطه نزدیک به بازار کاشان آغاز شده است که بعد از تخریب بخشی از خانه های قاجاری مجاور آن، با دستور قضایی این پروژه متوقف شده بود. جانمایی این طرح در بافت قدیمی و تاریخی و نزدیکی به بازار کاشان حساسیت‌های آن را افزون کرده است.

انتهای پیام

نظر شما