شناسهٔ خبر: 4221856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

وزیر امور خارجه آمریکا:

در مذاکرات هسته ای پیشرفت هایی حاصل شد/ زمان تصمیم های سخت است

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در لوزان سوئیس گفت: قبل از اینکه به واشنگتن بروم، به لندن می روم تا درباره مذاکرات با شرکایمان هماهنگی کنم. با وجود دشواری مذاکرات با طرف ایرانی این مذاکرات جدی بود و پیشرفت هایی در آن حاصل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در لوزان سوئیس گفت: امروز به واشنگتن باز می گردم و قبل از آن به لندن می روم تا درباره مذاکرات با شرکایمان هماهنگی کنم.

 

وی تاکید کرد: با وجود دشواری مذاکرات با طرف ایرانی، این مذاکرات جدی بود و پیشرفت هایی در آن حاصل شد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین درباره معامله هسته ای ایران گفت ما فرصت آن را داریم که این کار را به درستی انجام دهیم.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در این باره نوشت، جان کری روز شنبه خود را آماده کرد از مذاکرات هسته ای ایران که هنوز کامل نشده است، جدا شود و گفت هفته آینده برای تلاش نهایی برای توافق بر سر آینده هسته ای ایران بازمی گردد.


کری گفت، در پنج روز مذاکرات در لوزان پیشرفت حاصل شده و توافق جامع در دسترس است.


وی تاکید کرد: «ما هنوز این مسیر را تکمیل نکرده ایم، اشتباه نکنید. ما فرصت داریم این کار را به درستی انجام دهیم. موضوع اراده سیاسی و تصمیم گیری سخت است. موضوع انتخاب است. ما باید در روزهای پیش روعاقلانه انتخاب کنیم.»


وزیر امور خارجه آمریکا که در سالن موزه المپیک سخن می گفت، حرف هایش را با قدردانی از طرف های مذاکره کننده خود از جمله دولت ایران و همچنین دولت سوئیس آغاز کرد که میزبان چند دور مذاکرات در ژنو، مونترو و به تازگی در لوزان بوده است.

 

صحبت های کری به جمع بندی مذاکرات 16 ماه گذشته شباهت داشت، گرچه تا ضرب الاجل 31 مارس برای دستیابی به توافق درباره مولفه های معامله نهایی، یک دور مذاکره دیگر باقی است.


کری افزود: «خطرهای فراوانی وجود دارد. مسائل پیچیده، به شدت فنی و مرتبط باهم اند. ما هر معامله ای را نمی خواهیم، اگر می خواستیم، آن را مدت ها قبل اعلام کرده بودیم.»


وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به اینکه اختلاف های عمده ای هنوز باقی است، تاکید کرد: «ما می دانیم که تصمیمات اساسی باید اکنون اتخاذ شوند و گذشت زمان زمینه ساز حذف آنها نمی شود. زمان آن است که تصمیم های سخت گرفته شود. ما یک معامله صحیح را می خواهیم که جهان از جمله آمریکا و نزدیک ترین طرف هایش را امن تر و ایمن تر سازد. این آزمایش ما است.»


برابر این گزارش، دور بعدی مذاکرات قرار است روز پنجشنبه این هفته در لوزان از سرگرفته شود.
 

نظر شما