شناسهٔ خبر: 42217263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

گروسی در نشست مشترک خبری با صالحی:

اجازه نمی‌دهم برخی از آژانس برای اهداف خود سوءاستفاده کنند/ ضمانت می‌دهم که نفوذ و فشاری روی آژانس نیست

مدیرکل آژانس بین المللی اتمی گفت: در دوران تصدی من در آژانس، اجازه نخواهم داد کسانی از آژانس برای اهداف خود سوء استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، «رافائل گروسی» روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با «علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، گفت: خوشحال هستم که باردیگر به ایران سفر کردم، این بار به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرده ام.  سابقه آشنایی بنده با آقای صالحی به سال های قبل باز می‌گردد که در آژانس با هم همکاری می کردیم؛  روحیه دوستانه و همکاری فوق العاده ای  همواره بین ما برقرار بوده است.  

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: قرار بود سال گذشته به ایران سفر کنم اما با توجه به شیوع کرونا زمینه این سفر فراهم نشد تا هم اکنون که زمینه این سفر فراهم شد.  

گروسی اظهارداشت: طبیعی است که به عنوان مدیر کل آژانس باید سفرهای بیشتری داشته باشم و دیدارهایی با مدیران انرژی اتمی و دولت ایران داشته باشم. ما دستور کار گسترده‌ای داریم. مسائل مطرح شده باید حل و فصل شود.

 وی با بیان اینکه صبح امروز درباره استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بحث‌های فشرده‌ای داشتیم، گفت: آژانس در دوران فعالیت۷۰ ساله خود سعی کرده است که عملکردش بر مبنای مفاد فنی و حقوقی باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: شاید برخی بخواهند از آژانس برای اهداف سوء خود استفاده کنند، اما من به عنوان کسی که زمان زیادی با آژانس همکاری داشته ام، می‌گویم که آژانس همواره شهرت درخشانی داشته است و تمامی افرادی که از اقصی نقاط جهان بااین آژانس همکاری می‌کنند، هدف شان این بوده که صادقانه کار کنند.

وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم تا زمانی که من به عنوان مدیر کل آژانس همکاری می‌کنم، هیچ گاه اجازه نمی‌دهم که کسانی از آژانس برای تحقق اهداف خودشان استفاده کنند.

 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر رویکرد آژانس بعد از حضور وی در این سمت گفت: از زمانی که تصدی آژانس را به عهده گرفته ام، همکاری بین ایران و آژانس هیچ مشکلی نداشته است و این را قبول ندارم که از زمان تصدی بنده تغییری در روند و عملکرد آژانس ایجاد شده باشد.

گروسی با بیان اینکه بناست همکاری سازنده ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه یابد، گفت: رابطه ما با ایران همکاری و ارتباط فشرده ای بوده است و ایران یکی از کشورهایی است که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آژانس از نظر فعالیت‌ها و حضور بازرسان مختلف در آن انجام شده است.

 وی گفت: یک زمانی سوالاتی هست که نیازمند شفافیت بیشتری است و برای همین من امروز به اینجا امده‌ام وهمکاری  ایران و آژانس همکاری سازنده‌ای بوده که قرار است ادامه داشته باشد.

مدیر کل آژانس در پاسخ به این سوال که نظارت آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته ای عربستان سعودی اظهارداشت: بر اساس توافقنامه بین آژانس و عربستان، رابطه‌ای بین ما و این کشور برقرار است. تحرکاتی در عربستان اتفاق افتاده است. فعالیت‌های عربستان نیز قرار است زیر نظر آژانس انرژی اتمی قرار بگیرد  و ‌امیدوار هستیم نظارت بر برنامه عربستان سعودی تداوم داشته باشد.

گروسی یادآورشد: آژانس رابطه انفرادی با کشورها دارد و هیچ کشور سومی نمی‌تواند بر روابط آژانس با کشورها تاثیر بگذارد. تمامی گزارشاتی که آژانس منتشر می‌کند به طور سیستماتیک و با حساسیت ویژه منتشر می‌شود. دولت‌ها می‌روند اما این آژانس است که می‌ماند.

وی درباره رابطه ایران و آژانس هم گفت: ‌رابطه ایران و آژانس مهم است. ضمانت می‌دهم که نفوذی در آژانس نیست ولی فشار هست. که این هم بخشی از سیاست جهانی است. تا جایی که می‌توانیم اجازه نمی‌دهیم فشارها روی ما اثر بگذارد

نظر شما