شناسهٔ خبر: 42211914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

منوچهر طیاب درگذشت + عکس

منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت بامداد امروز دارفانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت بامداد امروز (چهارم شهریور) حدود ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه در وین درگذشت. خردادماه امسال مرکز گسترش سینمای تجربی با ارسال خبری به رسانه‌ها اعلام کرد منوچهر طیاب از دی‌ماه ۹۸ و پس از چک‌آپ در بیمارستانی در شهر وین، متوجه بیماری سخت خود شده و مراحل درمان را از همان زمان آغاز کرده بود که پس از گذشت حدود شش ماه، حال عمومی او بهتر و از بیمارستان مرخص شد. صبح امروز اما در پی عوارض همین بیماری این استاد پیشکسوت سینمای مستند دار فانی را وداع گفت.

طیاب متولد ۱۳۱۶ است و در دانشگاه فنی وین معماری خواند و سپس لیسانس کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده دولتی سینمایی اتریش اخذ کرد و وارد حرفه مستندسازی شد. طیاب کار خود را از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم «سفال» آغاز کرد و از سال ۱۳۵۷ تاکنون سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ فیلم در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است.

سال گذشته و در جریان برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، ضمن نکوداشت منوچهر طیاب آثار منتخب او نیز پخش شده و از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه قدردانی شده بود.

فیلم "سفر در امتداد سرزمین کهن" مستندی است که به کارگردانی کاوه بهرامی مقدم و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی درباره منوچهر طیاب ساخته شده‌ است. آثار طیاب چند ویژگی بارز از جمله تجربه گرایی، نگاه اجتماعی معترض، کارکرد درام و تنوع موضوعی دارند.

نظر شما