شناسهٔ خبر: 42210747 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منوچهر طیاب، مستندساز، درگذشت

تهران- ایرنا- منوچهر طیاب کارگردان نام‌آشنای سینمای مستند ایران بامداد امروز (سه‌شنبه،۴ شهریور) در سن هشتادوسه سالگی در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.

صاحب‌خبر -

انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ضمن تایید این خبر درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت. در پیام انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به این مناسبت آمده است: انگار این تلخی را پایانی نیست. بی‌گمان نام و یادشان در فرهنگ ایران‌زمین جاودان خواهد ماند.

منوچهر طیاب مستندساز برجسته ایرانی (متولد۱۳۱۶)، دانش‌آموخته‌ رشته معماری در دانشگاه فنی وین و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش است. او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم سفال به مستندسازی روی آورد و نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است. وی استاد رشته سینما در دانشکده هنرهای دراماتیک و تلویزیون، سرپرست رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران و عضو هیئت داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان بوده‌است.
همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت سال گذشته، ضمن نکوداشت استاد طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر شد. طیاب غیر از مستندسازی و عکاسی به عنوان شاخه‌های اصلی فعالیت خود، در حوزه ایرانشناسی نیز نامی آشناست و در زندگی خود به طور پیوسته برای معرفی ایران با ابزار فیلم و مستند تلاش کرد. فیلم سفر در امتداد سرزمین کهن مستندی است که به کارگردانی کاوه بهرامی مقدم و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی دربارهٔ منوچهر طیاب ساخته شده‌است.

نظر شما