شناسهٔ خبر: 42198023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد

بهره برداری از فاز اول کارخانه آهک هیدراته اهر تا نیمه دوم آبان

مصطفی قربان موحد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از بهره برداری فاز اول کارخانه آهک هیدراته شهرستان اهر تا نیمه دوم آبان ماه سالجاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

اردشیر سعدمحمدی در بازدید از کارخانه آهک هیدراته شهرستان اهر گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی فاز اول کارخانه هیدراته با بیش از 83 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده و امروز نیز با اختصاص اعتبار 150 میلیارد ریالی شاهد بهره برداری این پروژه مهم تا 15 آبان ماه سالجاری خواهیم بود.

وی با بیان این‌که با اتمام آن بلافاصله عملیات اجرایی فاز دوم نیز با ظرفیت تولید 60 هزار تن در سال آغاز خواهد شد، افزود: مجتمع آهک هیدراته یکی از واحدهای مهم شرکت مس ایران بوده و با بهره برداری از فاز اول این پروژه مهم صنعتی علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، سالانه با تولید 65 هزار تن نیاز پنجاه هزار تنی آهک هیدراته مس سونگون را تأمین و مابقی نیز در سایر مراکز تولیدی مصرف خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در رابطه با اکتشافات در سه منطقه "مس مزرعه، مجید آباد و نصیرآباد اهر" انجام شده و در آینده‌ای نزدیک با استقرار دستگاه‌های جدید، شرایط اکتشاف برای شناسایی پتانسیل‌های جدید مس و سرمایه گذاری برای تولید در این منطقه فراهم خواهد شد.

سعدمحمدی در ادامه از تأمین اعتبارات لازم در قالب کمک‌های اجتماعی برای منطقه نیز خبر داد و افزود: در این رابطه، گروه‌های جهادی با حضور 25 پزشک متخصص در راستای ویزیت رایگان به مناطق محروم روستایی شهرستان اهر با نظارت مراکز درمانی منطقه اعزام می‌شوند.

وی گفت: از طرح‌های اقتصادی که قابلیت سرمایه گذاری توسط شرکت مس ایران در منطقه را داشته باشد، حمایت خواهیم کرد.

وی در خصوص معدن مس سونگون نیز گفت: پروژه هیبری چینگ مس سونگون با پیشرفت فیزیکی 32 درصد در حال اجرا بوده و سعی خواهیم کرد با تسریع در اقدامات اجرایی برای اولین بار در منطقه آذربایجان، کاتد را به میزان سه هزار تن در سال تولید کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در سال گذشته برای اولین بار بعد از نیم قرن رکورد تولید کاتد با 250 هزار تن تولید در کشور شکسته شد و امسال نیز با تلاش همه جانبه امیدواریم این رقم را به 280 هزار تن افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص اجرای پروژه فاز سه کارخانه کنسانتره مس سونگون نیز گفت: عملیات خاکی این کارخانه شروع شده و با مشخص شدن پیمانکار (ای پی سی) به زودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

وی به اکتشافات جدید در مس سونگون نیز اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته ۲۰ میلیون تن مواد معدنی جدید اکتشاف شده و هم اکنون نیز عملیات اکتشافی در این منطقه ادامه دارد و به زودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهیم داشت.

سعد محمدی در پایان از سرمایه گذاری 15 هزار میلیاردی شرکت ملی مس ایران در آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: با توجه به کیفیت مس ایران و تلاش‌های انجام شده، میزان صادرات مس در کشور دو برابر شده و هم اکنون این شرکت در صادرات نسبت به سال گذشته 30 درصد پیشرفت داشته است.

ضرورت اتمام فازهای اول و دوم مجتمع آهک هیدراته از سوی شرکت ملی مس ایران

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، اظهار کرد: شناسایی قابلیت‌ها و استخراج معادن مس و طلای منطقه ارسباران باعث جذب سرمایه و توسعه در این منطقه خواهد شد.

احمد محدم زاده گفت: منطقه ارسباران یکی از مناطق بکر با ظرفیت‌های مهم معدنی غنی به ویژه طلا و مس داست که توجه به این قابلیت‌ها می‌تواند باعت پیشرفت، تولید، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال در منطقه شود.

وی با تاکید بر ایجاد زمینه سرمایه گذاری در منطقه به ویژه در حوزه معدن، خواستار اختصاص اکیپ‌های ویژه عملیاتی برای شناسایی و اکتشاف ذخایر معدنی جدید در این منطقه شد.

محرم زاده بر ضرورت اتمام فازهای اول و دوم مجتمع آهک هیدراته از سوی شرکت ملی مس ایران تأکید کرد و افزود: با اتمام این پروژه‌ها شاهد اشتغال جمعی از جوانان این منطقه در این مجتمع باشیم.

وی در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به عدم‌جوابگویی بیمارستان باقرالعلوم اهر به عنوان تنها بیمارستان بزرگ منطقه ارسباران، اظهار کرد: این بیمارستان، بیماران شهرستان‌های همجوار را نیز پذیرش می‌کند و انتظار داریم شرکت ملی مس ایران در راستای وظایف اجتماعی خود، کمک‌های لازم را در این رابطه انجام دهد.


انتهای پیام

نظر شما