شناسهٔ خبر: 42183816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

آبنیکی: سفر «گروسی» به دعوت رسمی مقامات ایران / ارتباطی بین این سفر و فعالسازی مکانیسم ماشه نیست

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی درباره سفر این هفته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گفت: جمهوری اسلامی از این دعوت به دنبال آن است که مسائل اختلافی بین ایران و آژانس دقیق‌تر مورد بحث قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره سفر این هفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و ارتباط احتمالی آن با فعالسازی مکانیزم ماشه توسط آمریکا گفت: این سفر ارتباط مستقیمی به پیشینه اتفاقات چند وقت اخیر در روابط تهران و آژانس دارد. اسرائیل براساس اطلاعات جاسوسی که به ادعای خود درباره مسائل هسته‌ای ایران کسب کرده مواردی را خلاف واقع مطرح کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این اطلاعات را مبنا قرار داد و از فضای حرفه‌ای گری و استقلال خود خارج و در عوض وارد یک فضای سیاسی شد.

وی افزود: بر این اساس در شورای حکام نیز قطعنامه‌ای صادر شد و نکاتی را در مورد بازدید از سه سایت هسته‌ای قدیمی در ایران که مدت زیادی از زمان فعالیتشان گذشته مطرح کرد. در همین راستا بحث PMD نیز براساس ادعای باطل رژیم صهیونیستی مطرح شد.

آبنیکی با بیان اینکه موضوع پرونده PMD ایران در زمان مدیرکل قبلی آژانس بین المللی بسته شده بود و ایران پاسخ‌های لازم و مقتضی را ارائه داده بود، گفت: براساس این روند آژانس نیز قانع شده بود و به طور کلی برمبنای برجام پرونده PMD ایران بسته شد اما این پرونده مجددا به صورت کاملا غیرحرفه‌ای و سیاسی براساس ادعای واهی و غیرتخصصی رژیم صهیونیستی گشوده شد و براساس این روند آژانس سوء سابقه‌ای را در پرونده خود با ایران ایجاد کرد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مبنای سفر اخیر گروسی دعوت رسمی مقامات جمهوری اسلامی برای ارائه پاره‌ای از توضیحات است، گفت: جمهوری اسلامی از این دعوت به دنبال آن است که مسائل اختلافی بین ایران و آژانس دقیق‌تر مورد بحث قرار گرفته شود و مباحث پادمانی با این موضوع بررسی شود و قاعدتا ارتباط به فعال سازی مکانیزم ماشه توسط آمریکایی‌ها ندارد.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: البته اگر این اختلافات رفع نشود و ما تلاش‌های دیپلماتیک متقضی را انجام ندهیم ممکن است آمریکایی‌ها آن را بهانه‌ای برای ادعای واهی خود در استفاده از مکانیزم ماشه قرار دهند و بر این اساس به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی باید تلاش کند تا آژانس را درباره ادعا‌های مطرح شده توجیه و متقاعد کند.
 

نظر شما