شناسهٔ خبر: 42169847 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

صنعت طیور کشور هوشمندسازی می شود/ افتتاح 401 طرح دام و طیور در هفته دولت

صاحب‌خبر -

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از هوشمندسازی صنعت طیور کشور و ثبت اطلاعات این صنعت در سامانه سماصط خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی رضایی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه سیاست بعدی وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره ارزش است، افزود: در این زنجیره از مزرعه تا سفره باید همه‌ حلقه ها به یکدیگر متصل باشد به این معنا که در این زنجیره، مشتری، محل تامین دان، خدمات بهداشتی و بازاررسانی نیز باید مشخص باشد.

وی گفت: هم اکنون 16 درصد مرغ کشور، 35 درصد تولید جوجه، 7800 تن گوشت قرمز و 300 هزار تن شیرخام در زنجیره‌های موجود تولید و توزیع می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تراز تجاری این بخش ادامه داد: سال 98 بیش از 700 میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و 260 میلیون دلار واردات انجام شد که علت تراز منفی تجارت ممنوعیت صادرات مواد ژنتیکی، دام زنده، تلیسه، لبنیات (به صورت مقطعی)، شیر خشک و تخم مرغ است.

وی افزود: صادرات و واردات باید به صورت دوسویه و البته با اولویت تولیدات داخلی در جریان باشد.

رضایی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کشور به واردات مواد ژنتیکی وابسته بوده است، گفت: در سال 92 یک میلیون و 937 هزار واحد اسپرم گاو شیری وجود داشت که امسال این رقم تا 5 میلیون تن واحد افزایش خواهد یافت و البته این درحالی است که ارتباط تجاری ما برای ورود مواد ژنتیکی با دیگر کشور‌ها قطع نخواهد شد.

وی گفت: هم اکنون 130 هزار تن اسپرم گوسفند و بز در کشور تولید می شود.

رضایی افزود: در هفته دولت 401 طرح دام و طیور با سرمایه گذاری 2800 میلیارد تومان افتتاح می شود که این طرح‌ها 5700 اشتغال ایجاد خواهدکرد.

خرید مرغ درشت، آسیب به صنعت طیور است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید مرغ درشت که هم اکنون مردم خواستار هستند منجر به آسیب در صنعت طیور کشور می‌شود.

رضایی با اشاره به اجرای طرح ملی تولید مرغ سایز و استاندارد افزود: مرغ درشت مصرف بیشتری در نهاده‌ها و بهره وری پایین تری به لحاظ غذایی دارد و باتوجه به وارداتی بودن نهاده مصرف این مرغ به لحاظ اقتصادی مناسب نیست.

وی با بیان اینکه بهره وری تبدیل دان به گوشت در مرغ‌های درشت بسیار پایین است، گفت: باتوجه به اینکه مرغ‌های درشت تا 50 روز نگهداری می‌شوند می‌توان گفت با تولید این نوع مرغ, 700 هزار تن نهاده دور ریخته می‌شود.

رضایی ضایعات مرغ درشت را در کشور 4 تا 5 درصد دانست و افزود: باید الگوسازی اتفاق بیفتد تا مردم به اشتباه دنبال مرغ درشت نباشند.

وی با اشاره به اینکه مرغ‌های سایز یک کیلو و 700 گرم و کمتر از آن وزن خواهد داشت، گفت: هم اکنون در سطح شهر مرغ‌های 2 تا 2 کیلو و 200 گرمی خواهان بیشتری دارند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدات گوشت قرمز کشور از 755 هزار تن در سال 92 به 880 هزار تن در سال 99 رسیده است، افزود: این میزان افزایش تولید، معادل دو و نیم درصد رشد سالانه در تولیدات گوشت قرمز کشور است.

رضایی گفت: شیر خام از 8 میلیون و 300 هزار تن در سال 92 به 11 میلیون و 300 هزار تن در سال 99 رسیده است که سالانه پنج و نیم درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی درخصوص میزان تولید گوشت طیور افزود: در سال 92 یک میلیون و 970 هزار تن گوشت طیور در کشور تولید شده بود که این رقم با شش و نیم درصد رشد سالانه به دو میلیون و 700 هزار تن در سال جاری رسیده است. همچنین امسال یک میلیون و 50 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شده است.

رضایی با بیان اینکه ایران در سرانه تولید مصرف عسل سرآمد جهان است، گفت: امسال در کشور 113 هزار تن عسل تولید شده است که البته سرانه آن نیز در کشور یک کیلو و 350 گرم تخمین زده شده که این رقم ایران را در رده نخست تولید و مصرف عسل قرار داده است.

وی اضافه کرد: میزان تولید پیله‌تر ابریشم از 900 تن در سال 92 به یک هزار و 650 تن در سال جاری رسیده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سرانه مصرف انواع محصولات دامی، گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور 12 و نیم کیلوگرم، گوشت مرغ 31 کیلوگرم و تخم مرغ 11 کیلو و 720 گرم است.

رضایی افزود: میزان پروتئین حیوانی تولیدشده در کشور روزانه 30.65 گرم است در حالی که براساس آمار‌های استاندارد‌های جهانی این نیاز روزانه 29 گرم تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: میزان تولید بز شیری پر تولید از 3 هزار راس در سال 92 به 93 هزار راس در سال 98 و بیش از 160 راس در سال 99 خواهد رسید و همچنین گوسفند پربازده با سرعت رشد بالا و دنبه کوچک از دو هزار راس در سال 92 به 370 هزار راس در سال 99 می‌رسد.

رضایی درخصوص جمعیت گاو آمیخته در کشور گفت: جمعیت گاوی کشور به صورت تک نژاد و فقط گاو هولشتاین بود که این شرایط هم اکنون تغییر یافته است به صورتی که در سال 92 از 5 هزار راس گاو آمیخته و ترکیب نژادی امسال به 300 هزار راس و احتمالا تا پایان سال به 450 هزار راس خواهیم رسید.

وی با اشاره به اقلیم گرم و خشک ایران افزود: باتوجه به اقبال خوب مردم از گوشت و شیر شتر، پرورش شتر در دستور کار قرار گرفته است که استان‌ها باتوجه به اقلیمشان می‌توانند مجوز این پرورش را دریافت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مجوز پرورش شتر، تسهیل شده و وام مورد نیاز هم برای علاقه‌مندان پیش بینی شده است.

صنعت طیور کشور تا پایان سال 1400 خوداتکا می شود

معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حالی که ایران هفتمین بازار عرضه مرغ اجداد است تا پایان سال 1400 خود اتکا می شود.

رضایی افزود: با وارد مدار تولید شدن لاین آرین نیاز داخل به مرغ اجداد تا پایان سال 1400 به صورت کامل از نژاد آرین تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته همه مواد ژنتیکی مرغ اجداد وارداتی بود، گفت: از سال گذشته با دستور مقام معظم رهبری و ظرفیت موجود در کشور و با ورود لاین آرین به چرخه تولید 140 هزار قطعه مرغ اجداد کشور از 260 هزار قطعه مورد نیاز که تاکنون از واردات تامین شده است، از توان داخلی تامین شده است و تاپایان سال 1400 بطور کامل ازظرفیت داخلی تامین میشود.

رضایی با اشاره به اینکه این جوجه تولید شده قابلیت صادرات نیز دارد، ادامه داد: طبق آزمایش‌های انجام شده ژنتیک جوجه‌های اجداد تولید شده در لاین آرین با نوع وارداتی همسان است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مرغدارانی که از لاین آرین جوجه دریافت کنند 100 درصد نهاده‌های آنها تامین می شود و به مدت 8 ماه مبلغ 200 هزار تومان برای تولید هر قطعه مرغ مادر، تسهیلات با سود 6 درصد دریافت خواهند کرد. همچنین با تهیه بسته حمایتی در این بخش مرغدار دغدغه فروش تولیدات خود را نخواهد داشت.

نظر شما