شناسهٔ خبر: 42159118 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| کمپین ده‌ها هزار نفری استیضاح وزیر ورزش به خاطر قرارداد ترکمنچای ویلموتس به‌کجا رسید؟

ده‌ها هزار نفر در «فارس من» خواستار استیضاح سلطانی‌فر به خاطر قرارداد ترکمنچای ویلموتس شدند. این گزارش روایت پیگیری‌های ما برای مطالبه آن‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۵ ماه از خبر امضای قرارداد مارک ویلموتس سرمربی سابق بلژیکی با مهدی تاج رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ایران در بروکسل می‌گذرد. حالا خبر محکومیت فوتبال ایران به سنگین‌ترین جریمه در مورد پرونده یک مربی خارجی به مبلغ ۱۶۸ میلیارد شنیده می‌شود. پرونده‌ای که به تعبیر رئیس سازمان بازرسی  ترکمنچای فوتبال کشورمان بود! آن هم در این وانفسای اقتصادی؛ با وجود مشکلات اساسی که کشورمان در حوزه ارز با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

 

مطالبات متعددی در این‌باره در «فارس من» به ثبت رسید. مطالباتی که عمدتاً حول بررسی و محاکمه عوامل این قرارداد قرار داشت. مثلاً این پویش که توانست بیش از ۳۰هزار امضا بعنوان حمایت جمع کند. خواسته اصلی امضاکنندگان استیضاح سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان بخاطر ندانم‌کاری در امضای قرارداد با ویلموتس است. البته که مطالبه مردم توسط همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری پیگیری شد. این گزارش روایت آن پیگیری‌ها است؛ ببینیم:

با این اوصاف بعد از ابلاغ رأی صادره بلافاصله وکلای ایرانی پرونده ویلموتس، بیانیه‌ای صادر کردند که رأی قطعی نیست و به دادگاه عالی ورزش شکایت می‌کنیم و در مقابل رفیعی کارشناس حقوقی ورزش گفت که بدون مدرک جدید به رأی ویلموتس اعتراض نکنیم و اگر وعده و حرف بزنیم ممکن است باعث افزایش هزینه و جریمه شود. 

رضا شاه‌منصوری وکیل فدراسیون فوتبال ایران نیز با بیان اینکه قرارداد ویلموتس مثل قرارداد کی‌روش نوشته شده بود، گفت که برخی موارد قرارداد ویلموتس خیلی عجیب است اما پس از اتمام پرونده درباره‌اش صحبت می‌کنم. 

با توجه به مسائل و مشکلات رخ داده بیش از ۳۰ هزار از مردم در سامانه «فارس من» با توجه به اوضاع نابسامان ورزش کشور و جوانان و همچنین قرارداد فاجعه‌بار ویلموتس توسط وزیر ورزش برای تیم ملی و نتایج ضعیف و مبلغ قرارداد سنگینش، خواستار استیضاح سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان شدند.

خبرنگار فارس هم برای پیگیری خواسته مخاطبانش گفت‌وگوهایی را با مسؤولان ورزشی و سیاسی انجام داده است که در زیر به مهمترین آنها می‌پردازیم.

سعید فائقی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره محکومیت فدراسیون فوتبال، گفت: مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ریسک‌های مختلف در قرارداد ویلموتس لحاظ نکردند، این موضوع نشان می‌دهد که فوتبال ایران در محاکم بین‌المللی ورزش ضعیف شده و در عقد قراردادها هم مشکلات زیادی دارد. 

در ادامه محمدحسین قریب مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال نیز عنوان کرد که اطلاع ندارم که مدیران قدیم فدراسیون چگونه قرارداد بسته‌اند که ویلموتس زرنگ و قالتاق از نقطه ضعف‌های این قرارداد استفاده کرده است، مدیران ما فکر می‌کنند که علامه دهر هستند.

برخی کارشناسان مدعی هستند که ارزش مبلغ ذکر شده در قرارداد ویلموتس بیش از ارزش واقعی آن است این مسأله واکنش‌های نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی را در پی داشت که حجت‌الاسلام  جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: پرونده ویلموتس، برجام فوتبال است. من در مجلس نطق داشتم و گفتم این قرارداد، یک قرارداد برجامی است. ما یک برجام سیاسی داشتیم و حالا یک برجام فوتبالی داریم.

وی تصریح کرد: تا وقتی قراردادها محرمانه و دارای دو نسخه پسین و پیشین باشد، همین اتفاقات در فوتبال می‌افتد. در کشور ما شفافیت وجود ندارد. در مجلس شفافیت آرا و در دولت شفافیت قراردادها نیست. 

بعد از این اظهاراتی که گفته شد، طی مصاحبه‌ای، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاقاتی که بعد از برنامه فوتبال برتر و روند پیگیری ایران در خصوص شکایت ویلموتس رخ داد، اظهار داشت: تلقی من این است که وزیر ورزش و جوانان با سکوت می‌خواهد از این فضای اجتماعی پیش آمده در داخل کشور فرار کند. 

وی ادامه داد: قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال فاجعه‌بار است، بازرسی کل کشور گزارشی را تهیه کرده و در مورد نحوه انتخاب، قرارداد و پرداخت ابهامات گسترده و جدی وجود دارد که روند قانونی آن در حال طی شدن است.

همچنین قاضی‌زاده هاشمی از ابهامات سه مورد از قرارداد مربی بلژیکی به فارس گفت و افزود: نکات نگارشی در متن انگلیسی و اغلاط املایی  بسیار زیاد در قرارداد وجود داشته و همین موضوع باعث شده تا طرف مقابل حس کند می‌تواند با پیگیری یک شکایت، غرامت سنگینی از فدراسیون فوتبال ایران دریافت کند.

همچنین نماینده مجلس شورای اسلامی از یک مطالبه تاریخی برای قرارداد ترکمنچای خبر داد و گفت: صفر تا صد اقدامات پیرامون قرارداد ویلموتس توسط مجلس صورت گرفته است و قطعاً مقصران اصلی انعقاد و فسخ قرارداد ترکمنچای معرفی خواهند شد.

بر این اساس، نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس درباره محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: باید وزارت ورزش و مجموعه حقوقی‌اش از این رخوت و سستی در بحث قرارداد ویلموتس بیرون بیاید، اگرچه با کوتاهی‌های صورت گرفته امید چندانی به تغییر رأی نداریم اما باید دوستان تلاش کنند تا هر چه سریع‌تر به این پرونده سروسامان دهند.

وی درباره احضار وزیر ورزش و اینکه آیا پول قرارداد ویلموتس از املاک و دارایی‌های مسببان این قرارداد پرداخت می‌شود، گفت: تمام مسؤولان فعلی و گذشته فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را درباره این موضوع دعوت می‌کنیم و تصمیم در مورد پرداخت بدهی منوط به تصمیم دستگاه قضا است. 

بنا بر این گزارش، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان درباره خسارتی که قرارداد مارک ویلموتس برای فوتبال ایران داشته است، اظهار داشت که فرد یا افرادی که در قرارداد ویلموتس دخالت و نقش داشته‌اند باید کل پول را از جیب خودشان پرداخت کنند و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو خسارت، به علاوه ۲ میلیون یورو اصل قرارداد است و ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم.

در ادامه این گزارش، گفت‌وگویی هم با احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم که وی اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان باید سریعاً نسبت به عدم شفافیت منابع مالی در این وزارتخانه و قراردادهای متعدد غیرروشن و گزارشات تحقیق و تفحص‌ استقلال و پرسپولیس ورود کند در غیر این صورت مجلس نسبت به ایفای وظایف قانونی‌اش نسبت به وزرا و بکارگیری از حداکثر ابزارهای نظارتی استفاده خواهد کرد.

وی افزود: مقرر شد کمیسیون اصل ۹۰ با بررسی دقیق اتفاقاتی که در خصوص این قرارداد افتاده، با مسببین و عوامل مربوطه به صورت جدی برخورد شده و محاکمه شوند.

لازم به ذکر است که مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره قرارداد با مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی ایران، گفت: حتماً اگر در هنگام عقد قرارداد ویلموتس قصور و سهل‌انگاری صورت گرفته باشد دستگاه‌های نظارتی و امنیتی ورود پیدا کرده و قطعاً پرونده کسانی که سهل‌انگاری کرده‌اند به محاکم قضایی خواهد رفت. 

وزیر ورزش و جوانان با ناعادلانه خواندن حکم فیفا، ادامه داد: مردم مطمئن باشند که مبارزه با فسادی که در ورزش با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت ورزش و قوه قضاییه تشکیل شده با خاطیان و مقصران قرارداد ویلموتس برخورد خواهد شد. امیدواریم با استفاده از همه ظرفیت‌های حقوقی و اجرایی کشور به گونه‌ای تدبیر کنیم که حکم فیفا در دادگاه عالی فوتبال شکسته شود.

با توجه به آنچه که گفته شد خبرنگاران فارس همچنان پیگیر مطالبه مردمی از سوی مجلس درباره استیضاح وزیر ورزش است و تا حصول نتیجه به کار خود ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما