شناسهٔ خبر: 42132186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

کنوانسیون ملی حزب دموکرات آمریکا با پذیرش رسمی نامزدی جو بایدن در انتخابات پایان یافت

هشدار و حمله دو رئیس‌جمهور سابق آمریکا به سیاست‌های پوپولیستی ترامپ

اشاره: «چراغی به دست مردم بدهید و آن‌ها راه خود را پیدا می‌کنند»؛ این جمله‌ای بود که جو بایدن، در چهارمین و آخرین شب گردهمایی ملی حزب دموکرات که به‌صورت مجازی برگزار شد، نطق خود را با آن آغاز کرد و رسماً نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ایالات‌متحده را پذیرفت. او وعده داد تا یک استراتژی ملی را برای از بین بردن کووید-۱۹ در کشور در روز اول ریاست‌جمهوری‌اش محقق کند. بایدن در ادامه تندترین انتقادها را علیه ترامپ مطرح کرد و گفت: «او رئیس‌جمهوری است که هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند، از هدایت کشور شانه خالی می‌کند، دیگران را مقصر می‌شناسد، با دیکتاتورها گرم می‌گیرد و به آتش نفرت و تفرقه دامن می‌زند.» اما در سومین روز گردهمایی ملی حزب دموکرات، باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده در یک سخنرانی مجازی که به‌زعم بسیاری، تندترین حمله او تا به امروز به رئیس‌جمهور کنونی بوده، گفت: «ترامپ در پست ریاست جمهوری جا نیفتاده و رشد نکرده چون توانایی‌اش را ندارد. با ریاست جمهوری مانند یک شو تلویزیونی برخورد می‌کند.» البته اوباما تنها رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نبود که از ترامپ انتقاد کرد؛ بیل کلینتون هم در همین کنوانسیون سراسری گفت: «دور دوم ریاست جمهوری ترامپ آکنده از انداختن تقصیر به گردن دیگران، قلدری و تحقیر کردن خواهد بود.» گزارش پیش رو که توسط مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار تدوین‌شده به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

جو بایدن، در چهارمین و آخرین شب گردهمایی ملی حزب دموکرات که در فضای مجازی برگزار شد، طی نطقی رسماً نامزدی حزب را پذیرفت. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، او گفت: «رئیس‌جمهور فعلی، آمریکا را به‌شدت در تاریکی فرو برده. اگر ریاست جمهوری را به من بسپارید، من بهترین صفات را در وجودمان زنده می‌کنم، نه بدترین‌ها را. من هم‌پیمان نور خواهم بود، نه تاریکی. مفتخرم که پلاکارت حزب را در روز انتخابات داشته باشم. به همین دلیل باافتخار فراوان این کاندیداتوری را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌پذیرم. وقت آن رسیده که به این فصل تاریک پایان دهیم. من وعده می‌دهم که استراتژی ملی را برای از بین بردن کووید-۱۹ در روز اول کارم به‌عنوان رئیس‌جمهور محقق کنم. چون من موضوعی را می‌فهمم که این رئیس‌جمهور از ابتدا درک نکرده - هرگز اقتصاد به حالت عادی باز نخواهد گشت، هرگز نمی‌توانیم بچه‌هایمان را در فضایی امن به مدرسه بفرستیم، مگر آنکه مشکل این ویروس را حل کرده باشیم. این انتخابات زندگی ما را تغییر خواهد داد. این رأی‌گیری تعیین خواهد کرد آمریکا برای مدت‌های خیلی طولانی چه نوع کشوری خواهد بود. در مورد این رئیس‌جمهور می‌دانیم که اگر چهار سال دیگر به او بدهیم، همان کاری را خواهد کرد که در چهار سال گذشته کرده است. رئیس‌جمهوری که هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند، از هدایت کشور شانه خالی می‌کند، دیگران را مقصر می‌شناسد، با دیکتاتورها گرم می‌گیرد و به آتش نفرت و تفرقه دامن می‌زند. دونالد ترامپ در سمتش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا باقی بماند، تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا همچنان بالا می‌ماند، مشاغل خرد به‌صورت دائمی تعطیل می‌شوند و خانواده‌ها با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. موضوع انتخابات امسال شخصیت، درستکاری، علم و دموکراسی است.» بایدن همچنین درباره نابرابری و بی‌عدالتی شامل نابرابری نژادی و اجتماعی نیز سخن گفت و اعلام کرد، بر این باور است که این نسل آماده چالشی با هدف پایان دادن به این نژادپرستی است. در پایان بایدن با خروج از سالن محل سخنرانی در شهر ویلمینگتون ایالت دلاور به دیدار جمعیتی رفت که با اتومبیل در مقابل این محل جمع شده بودند. گفتنی است بایدن درحالی به استقبال انتخابات سوم نوامبر می‌رود که طبق نظرسنجی‌ها از رقیب خود پیش است.

انتقاد تند اوباما و کلینتون
باراک اوباما در سخنرانی خود در سومین روز گردهمایی ملی حزب دمکرات که در فضای مجازی برگزار می‌شد دونالد ترامپ را متهم کرد که با ریاست جمهوری مانند یک شو تلویزیونی برخورد می‌کند. او گفت که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا «در این پست جا نیفتاده و رشد نکرده چون توانایی‌اش را ندارد.» به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما این سخنرانی را از موزه تاریخ انقلاب آمریکا در شهر فیلادلفیا، محل امضای اعلامیه استقلال، انجام داد. اوباما گفت: «او (دونالد ترامپ) هیچ علاقه‌ای به تلاش کردن نشان نداده. هیچ علاقه‌ای به یافتن زمینه‌های مشترک (با مخالفان) نشان نداده. هیچ علاقه‌ای به استفاده از اختیارات فوق‌العاده نهفته در دفتر ریاست جمهوری برای کمک به دیگران به‌جز خودش و دوستانش نشان نداده. هیچ علاقه‌ای به برخورد با ریاست جمهوری به چیزی جز یک شو دیگر تلویزیونی که می‌تواند از آن برای جلب‌توجهی که به دنبالش است استفاده کند نشان نداده. عاقبت ریاست جمهوری ترامپ افسارگسیختن بدترین هوس‌های ما بوده، تضعیف وجهه پرافتخار ما در اطراف جهان و تهدید بی‌سابقه نهادهای دمکراتیک ما بوده است.» گفتنی است چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا که شاهد برچیده شدن بخشی از میراث خود توسط آقای ترامپ بوده در یک سال اخیر بیش‌ازپیش زبان به انتقاد از او گشوده است. روز دوشنبه میشل اوباما هم در نطقی پرحرارت به جانشین شوهرش حمله کرد و او را فردی بی‌لیاقت توصیف کرد. سخنرانی او ازآن‌جهت جلب‌توجه کرد که همسران رئیس‌جمهور کنونی و سابق از مجادلات سیاسی فاصله می‌گیرند. همچنین بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و همسر رقیب انتخاباتی سابق ترامپ یعنی هیلاری کلینتون، در سخنرانی خود خطاب به کنوانسیون ملی حزب دموکرات، کاخ سفید تحت رهبری ترامپ را پرآشوب و ناتوان در پذیرفتن مسئولیت توصیف کرد. بیل کلینتون جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها را یک متضاد اخلاقی برای ترامپ و «یک شخص خاکی که تنها به فکر انجام‌وظیفه است» توصیف کرد. کلینتون اظهار کرد: «شما می‌دانید که ترامپ با چهار سال ریاست جمهوری دیگر چه‌کار خواهد کرد: مقصر دانستن دیگران، قلدری و تحقیر کردن.» همچنین سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دولت باراک اوباما در مصاحبه‌ای با حمله به دونالد ترامپ تاکید کرد، این حقیقت که ترامپ یک دروغگو بوده و همه جهان آن را می‌دانند، در حال آسیب رساندن به روابط آمریکا با دیگر کشورهاست.

برچسب‌ها:

نظر شما