شناسهٔ خبر: 42121827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارشی از سفر نخست وزیر عراق به آمریکا/ واکنش‌ گروه‌های مقاومت به سفر الکاظمی

صاحب‌خبر -

شفقنا- مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جریان سفری که به واشنگتن دارد، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد، اما رئیس جمهوری آمریکا در این دیدار زمان کوتاه مشخصی را برای خروج نیروهای کشورش از عراق اعلام نکرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفت که آمریکا شمار اندکی نیروهای خارجی در عراق دارد.

ترامپ در کنفرانسی مطبوعاتی پیش از آغاز دیدارش با مصطفی الکاظمی تأکید کرد که آمریکا شمار اندکی نیروهای نظامی در عراق دارد. وی حضور آمریکا در عراق را اینگونه توجیه کرد که نیروهای آمریکایی در آنجا هستند تا «هر زمان ایران دست به اقدامی زد به عراق کمک کند»!

وی با تأکید بر اینکه کشورش در بسیاری پروژه‌های نفتی در عراق حضور دارد، افزود که با نخست وزیر عراق مسائل نظامی و توسعه همکاری‌های نفتی را بررسی می‌کند.

او گفت که «روابط با عراق رابطه خوبی است».

مصطفی الکاظمی نیز در این مصاحبه تأکید کرد که عراق از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری آمریکا استقبال می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد «امیدوارم روزی که عراق را ترک می‌کنیم آنان برای امنیت خود نیازی به ما نداشته باشند».

او در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت گروه‌های مسلحی که به منافع آمریکا در عراق حمله می‌کنند و برخورد امریکا با این گروه‌ها گفت که عراق کشوری مستقل است که حکومت در آن برقرار است و این موضوعی است که آنان خودشان باید حل کنند و مناسب نیست که مدتی طولانی در عراق بمانیم.

ترامپ افزود که آمریکا حمایت‌های لازم را برای عراق تأمین خواهد کرد تا این کشور توانایی دفاع از خودش را داشته باشد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز تأکید کرد که دخالت‌های ترکیه در عراق مطلقا پذیرفتنی نیست و عراق اجازه چنین اقداماتی را نخواهد داد.

ترامپ: با اردوغان در مورد حملات ترکیه به عراق گفتگو خواهم کرد

رئیس جمهور آمریکا نیز در این باره گفت که روابط خوبی با رئیس جمهور ترکیه دارد و با وی درباره این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد.

مصطفی الکاظمی همچنین گفت که آمریکا کمک‌های بسیاری به عراق برای نابودی داعش و رهایی عراق از چنگ رژیم صدام حسین انجام داد و «امروز می‌کوشیم که روابط دو کشور بر پایه اقتصاد و منافع مشترک ملت عراق و آینده‌ای بهتر برای عراق تقویت شود».

بیانیه دفتر الکاظمی در خصوص دیدار

دفتر اطلاع رسانی مصطفی الکاظمی بامداد امروز (جمعه) متن عربی بیانیه مشترک وی و دونالد ترامپ را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد که در آن تاکید شده شراکت راهبردی میان دو کشور مبتنی بر تمایل مشترک به تحقق امنیت و شکوفایی است.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا و نیروهای امنیتی عراق با یکدیگر توانستند داعش و خلافت آن را نابود کنند و ما به هماهنگی برای اطمینان از این که داعش دیگر تهدیدی برای عراق یا هر کشور دیگری به شمار نمی آید، ادامه می دهیم.

نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود همچنین آورده اند: ما بار دیگر بر پایبندی بلندمدت خود به هماهنگی امنیتی دو جانبه برای ساخت توانمندی های ارتش عراق و رویارویی با تهدیدهای پیش روی منافع مشترک خود تاکید می کنیم؛ همکاری امنیتی ما، یک پایه و اساس را برای گسترش تلاش های همکاری در زمینه های اقتصادی، انسانی، سیاسی و فرهنگی ایجاد می کند.

الکاظمی و ترامپ در پایان این بیانیه نیز با اشاره به شیوع نسل جدید ویروس کرونا در جهان، خاطر نشان ساختند: اپیدمی کووید-۱۹، اهمیت همکاری با یکدیگر برای ساخت عراق شکوفا و باثبات که بتواند فرصت های شغلی و خدمات برای ملت خود فراهم کند و به عنوان یک قدرت تقویت کننده ثبات در خاور میانه فعالیت داشته باشد را مورد تاکید قرار داد.

الکاظمی در دیدار با ترامپ ضمن تمجید از مواضع آمریکا و پشتیبانی آن از عراق در جنگ علیه گروهک تروریستی داعش و پیش از آن نیز کمک برای سرنگونی رژیم منحله بعث، اعلام کرد که دولت وی به دنبال ایجاد روابط شراکت میان دو کشور مبتنی بر ستون اقتصادی و منافع مشترک با هدف تامین آینده بهتر برای کشورش و ملت آن می باشد و از فعالیت شرکت های سرمایه گذاری آمریکایی در عراق نیز استقبال کرد.

نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به آن چه در قانون اساسی این کشور آمده، تاکید کرد که اجازه هیچ گونه تهدیدی برای کشورش از سوی هیچ کشور دیگری را نمی دهند و مخالف تبدیل خاک عراق به محل و سکوی تهدید هیچ یک از کشورهای همسایه نیز هستند.

الکاظمی ضمن تاکید بر این که عراق برای تعامل با تعرض به خاک خود از سوی ترکیه، مسیر دیپلماتیک را در پیش گرفته و برای اصلاح وضعیت کنونی نیز گفت و گو میان دو کشور در جریان است، ابراز امیدواری کرد که این مشکل به زودی برطرف شود چرا که با حاکمیت کشورش در ارتباط است و آنکارا نیز باید شرایط کنونی آن را درک کند.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز آمادگی کشورش برای ارائه همه انواع پشتیبانی از عراق، خاطر نشان ساخت که سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن، مسیر روابط دو جانبه را در راستای تاثیرگذاری بر آینده بهتر برای عراق توسعه داده است.

براساس این بیانیه، رئیس جمهور امریکا ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر عراق بر ادامه حمایت امریکا از عراق تأکید کرد و گفت که عراق کشوری مستقل و دارای حاکمیت ارضی است که روابط خوبی با امریکا دارد.

ترامپ افزود که آمریکا آماده هرگونه حمایت از عراق است و تأکید کرد که بهبود روند روابط دو کشور پس از به قدرت رسیدن الکاظمی می‌تواند به آینده بهتر در عراق کمک کند.

بیانیه دفتر نخست وزیر عراق افزوده که نشست مقامات عالی دو کشور نیز به ریاست الکاظمی و ترامپ برگزار شد و در آن همکاری امنیتی و آغاز مرحله تازه‌ای از همکاری ها و تقویت شراکت اقتصادی میان دو کشور بررسی شد.

در همین حال، الکاظمی و ترامپ ریاست جلسه گسترده هیئت های بغداد و واشنگتن را نیز بر عهده گرفتند و در آن، همکاری امنیتی، آغاز مرحله جدیدی از این نوع همکاری در زمینه های آموزش نظامی و تامین تسلیحات برای نیروهای امنیتی، ادامه همکاری و تقویت شراکت اقتصادی، دعوت از شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در عراق، همکاری دو کشور در زمینه بهداشت و پیامدهای اپیدمی کرونا بر اوضاع کلی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پیام توئیتری الکاظمی بعد از دیدار با ترامپ: وارد فاز جدیدی از همکاری‌ها خواهیم شد

نخست وزیر عراق پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریکا از انتقال دو کشور به مرحله جدیدی از همکاری برای نابودی عناصر باقی مانده داعش و تقویت شراکت اقتصادی خبر داد.

مصطفی الکاظمی شامگاه پنج شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر پس از دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، این دیدار را پربار خواند.

الکاظمی در پیام توییتری خود در این باره نوشت: همین الآن دیدار پرباری را با پرزیدنت دونالد ترامپ به پایان رساندم؛ به مرحله جدیدی از همکاری برای نابودی باقی مانده های سازمان داعش و تقویت شراکت اقتصادی خود منتقل خواهیم شد.

نخست وزیر عراق در پایان این پیام نیز افزود: از پرزیدنت ترامپ و دوستان آمریکایی خود برای کمک به ما در جنگ علیه تروریسم تشکر می کنیم.

مصطفی الکاظمی شامگاه پنج شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر پس از دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، این دیدار را پربار خواند.

الکاظمی در پیام توییتری خود در این باره نوشت: همین الآن دیدار پرباری را با پرزیدنت دونالد ترامپ به پایان رساندم؛ به مرحله جدیدی از همکاری برای نابودی باقی مانده های سازمان داعش و تقویت شراکت اقتصادی خود منتقل خواهیم شد.

نخست وزیر عراق در پایان این پیام نیز افزود: از پرزیدنت ترامپ و دوستان آمریکایی خود برای کمک به ما در جنگ علیه تروریسم تشکر می کنیم.

بیانیه کاخ سفید در مورد سفر الکاظمی

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی درباره دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا، تأکید کرد که شراکت راهبردی امریکا و عراق مبتنی بر تمایل مشترک در امنیت وشکوفایی است.

در این بیانیه آمده که ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا برای نابودی داعش در کنار نیروهای عراقی ابعاد مادی سلطه داعش را از میان بردند و همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای اطمینان از اینکه داعش دیگر نمی‌تواند تهدیدی برای عراق و دیگر کشورها باشد ادامه خواهد یافت.

این بیانیه افزوده که «بار دیگر بر تعهد خود به همکاری امنیتی طولانی مدت برای تقویت توان نظامی عراق و ایستادن در برابر تهدید منافع مشترک تأکید می‌کنیم».

در این بیانیه همچنین تأکید شده که همکاری امنیتی تلاش‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و انسانی و سیاسی و فرهنگی را نیز تقویت می‌کند.

این بیانیه افزوده که شیوع ویروس کرونا نیز تأکیدی است بر اهمیت همکاری برای ساخت عراقی باثبات و شکوفا که بتواند برای ملت عراق شغل و خدمات تأمین کند و عامل ثبات در خاورمیانه باشد.

گروه‌های مقاومت عراق: از نپرداختن به مساله خروج نیروهای آمریکایی در جریان سفر الکاظمی غافلگیر شدیم

گروه‌های مقاومت عراق بیانیه‌ای را درباره دیدار پنجشنبه نخست‌وزیر این کشور با رئیس جمهوری آمریکا و نیز عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات صادر کردند.

گروه‌های مقاومت عراق در بیانیه‌ای درباره دیدار مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر کشورشان با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اظهار کردند: الکاظمی باید اجرای تصمیم ملت عراق که به خاطر آن تظاهرات کردند و همچنین تصمیم پارلمان و دولت برای اجرای اخراج نیروهای اشغالگر از کشور را در اولویت خود قرار دهد؛ چراکه حضور و نقض‌های این نیروها خارج از توافق چارچوب راهبردی و تجاوز آشکار به حاکمیت و کرامت عراق است.

در این بیانیه آمده است: از اینکه دیدار الکاظمی با ترامپ شامل اجرای مصوبه اخراج کامل نظامیان اشغالگر آمریکا نبود، شوکه شدیم. بازگشت الکاظمی بدون تحقق و اجرای تصمیم ملت، پارلمان و دولت عراق و وعده‌های او به خودش و گروه‌های عراقی برای دفاع از حاکمیت کشورش و پایان دادن به اشغالگری امریکا باعث می‌شود که مقاومت عراق تمامی منافع آمریکا را هدف قرار دهد و زمین زیر پای نیروهای اشغالگر آنها را به لرزه دربیاورد و هرچه دور از شهرهای ما باشند از آتش ما درامان نخواهند ماند.

امضای قراردادهای هشت میلیارد دلاری عراق با آمریکا در جریان سفر الکاظمی

وزارت انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، پنج شرکت آمریکایی توافق‌هایی را به ارزش هشت میلیارد دلار با عراق طی سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن به امضا رساندند.

وزارت انرژی آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت‌های هانی ول اینترنشنال، بیکرهیوز، جنرال الکتریک، استرلار انرژی و شورون توافق‌هایی در زمینه نیرو به ارزش هشت میلیارد دلار با احسان عبدالجبار، وزیر انرژی عراق و ماجد مهدی الإماره، وزیر برق این کشور امضا کردند.

این توافق‌ها پس از نشست وزرای نفت و برق عراق با وزیر انرژی آمریکا و همچنین پس از دیداری در واشنگتن با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و بخش انرژی آمریکا امضا شدند.

در همین راستا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی دیدار با نخست وزیر عراق در کاخ سفید خاطرنشان کرد، شرکت‌های آمریکایی در تعدادی از پروژه‌های استخراج نفت عراق مشارکت می‌کنند.

نماینده عراقی: سفر الکاظمی به آمریکا بسیار مهم است

نماینده ائتلاف نصر عراق سفر نخست وزیر این کشور به آمریکا را در تقویت روابط خارجی بسیار مهم ارزیابی کرد.

«فلاح الخفاجی» نماینده ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی اعلام کرد که سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به آمریکا در تقویت روابط با همه کشورهای بسیار مهم است.

وی گفت: نیروهای آمریکایی هرگز از عراق خارج نخواهند شد و در برخی پایگاه ها متمرکز خواهند بود.

الخفاجی افزود: نخست وزیر تنها فردی است که صلاحیت گفتگو درباره مسئله ماندن یا رفتن نیروهای آمریکایی در کشور عراق را دارد.

وی با اشاره به اظهاراتی که از سران آمریکایی و سیاستمداران درباره ماندن نیروهای آمریکایی در عراق، گفت: ما میدانیم که دولت کنونی عراق تمایل دارد نیروهای خارجی در کشور بمانند و این مسئله را بارها به صورت آشکار در رسانه های خارجی عنوان کرده است.

نماینده ائتلاف نصر عراق گفت: برخی وزاری دولت الکاظمی در کارهای خود کوتاهی داشته و شبهاتی درباره فعالیت برخی دیگر از وزرا وجود دارد که در مرحله آتی در پارلمان استیضاح می‌شوند.

نظر شما