شناسهٔ خبر: 42090280 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گفتگو با تهیه‌کننده و کارگردان سریال ماه محرمی نجلا

در گزارش زیر گفتگو با تهیه‌کننده و کارگردان سریال نجلا که برای پخش در محرم آماده می‌شود را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تا به امروز چندین بار پیش آمده کارگردانان برای ایام محرم به سراغ موضوعات عاشقانه رفته و آن را در دل تاریخ گذشته یا معاصر تعریف کرده‌اند، حال سازندگان سریال تلویزیونی نجلا هم به سراغ چنین موضوعی رفته‌اند.

آن‌ها هم در قالب این سریال، فضای ملتهب سال‌های ۵۸ و درگیری با عراق و بعثی‌ها و عبور از مرز عراق که در آن زمان کار ساده‌ای نبود، به تصویر می‌کشند. در این سریال حسام منظور نقش عبد و سارا رسول‌زاده نقش نجلا را بازی می‌کنند. عبد عاشق دختری به نام نجلا می‌شود که اصالت ایرانی‌-عراقی دارد و شرط او برای ازدواج با عبد، بردن او به کربلا در اربعین است.

کارگردانی این سریال که در مرحله تصویربرداری است را خیرا... تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی آن را سعید سعدی به‌عهده دارند. تاکنون تصویربرداری ۶۵ درصد از مجموعه نجلا انجام شده و گروه بعد از عاشورای حسینی عازم خرمشهر و آبادان خواهد شد. در کنار منظور و رسول‌زاده، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، جواد پورزند، علی غابشی، مرتضی شاه‌کرم، وحید نفر، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشانی، محسن سلیمانی، سجاد دیرمینا، ابراهیم گله‌دارزاده، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان گروه بازیگران این پروژه تلویزیونی را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل به سراغ عوامل و بازیگران این سریال رفتیم و درباره جزئیات آن به صحبت نشستیم.

دغدغه‌های سعید سعدی، تهیه‌کننده: فضاسازی سخت تاریخ معاصر

قصه نجلا نه‌تن‌ها تم جنوبی دارد، بلکه در تاریخ معاصر رقم می‌خورد. برای ساخت لوکیشن به سراغ کدام شهر‌های ایران رفتید؟
در حال حاضر ۶۵ درصد از کار ضبط شده است. دکور بخش‌های ابتدایی قصه را در بوستان ولایت و شهرک سینمایی دفاع مقدس طراحی کردیم و همزمان مهدی سعدی هم مشغول تدوین است. بعد از عاشورا برای ضبط بخش‌های جنوبی عازم آبادان و خرمشهر می‌شویم. همزمان با پخش سریال، تصویربرداری ادامه خواهد داشت.

با توجه به ممنوعیت اعلام‌شده برای حضور در کربلا، چکار خواهید کرد؟
تلاش می‌کنیم با ادارات مربوط هماهنگ کنیم تا بخش‌هایی را بتوانیم در کربلا تصویربرداری کنیم.

همچنین شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را سخت می‌کند، اما تلاش می‌کنیم طبق برنامه پیش برویم. امیدواریم با رفع مشکلات مالی کار‌ها به‌خوبی و سر وقت انجام شود. ان‌شاا... توکل به خدا و عنایت امام حسین (ع) همکارانم درگیر کرونا نشوند. سریال «نجلا» در ۱۵ قسمت آماده می‌شود.

آیا در این سریال به مراسم عزاداری سال‌های ۵۸ هم می‌پردازید؟
ما سعی می‌کنیم به مسائل معنوی و اجتماعی آن سال‌ها در قصه نجلا بپردازیم. عزاداری‌های آن سال‌ها را نشان نمی‌دهیم، بلکه روابط اجتماعی آدم‌ها را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم.

چطور به انتخاب تقیانی‌پور برای کارگردانی رسیدید؟
آقای تقیانی پور، ایده این سریال را داده بودند و از طرف شبکه به من معرفی شدند. البته خودم کار‌های او را دیده بودم و می‌شناختم. به همین دلیل بخش کارگردانی را به او سپردیم. البته روی طرح سریال هم خیلی کار شد و چندین جلسه برگزار شد و به طرح کاملی رسیدیم و ضبط را شروع کردیم.

نگاه‌تان در این سریال به مردم عراق چطور است؟
ما همراه و همسوی مردم عراق هستیم و نگاه‌مان مثبت است. در مجموع ساخت پروژه‌هایی که در تاریخ معاصر می‌گذرد به لحاظ لوکیشن، لباس و... بسیار سخت است؛ زیرا بیشتر زیر ذره‌بین هستیم. همچنین بازیگران در این سریال با لهجه جنوبی و عربی صحبت می‌کنند. چند نفر از عوامل آبادانی هستند و مدیریت گویش را به عهده دارند.

خیرا... تقیانی‌پور، کارگردان سریال از فضای آن می‌گوید: دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های عشق

ساخت سریال‌های معاصر به دلیل بازسازی لوکیشن‌ها کار دشواری است. از آنجایی که فضای سریال مربوط به تاریخ معاصر و سال‌های ۵۸ است، چطور شد به این سمت حرکت کردید؟
سریال نجلا یک درام عاشقانه است که قصه در بستر تاریخی دهه ۵۰ و سال ۵۸ روایت می‌شود و ماجرا به اربعین گره می‌خورد. معمولا در تمام کارهایم چه تئاتر و چه فیلمسازی، قصه‌هایم تم عاشقانه دارند. حال عشق زمینی به ماورایی چالشی است که ما در این سریال با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و خودم این چالش را دوست دارم و معمولا در کارهایم چالش‌هایی به این شکل را قرار می‌دهم. علاوه‌بر آن در سریال نجلا به مفاهیمی، چون میهن‌پرستی هم می‌پردازیم.

در سریال نجلا بستر اتفاقات قصه، سوژه‌های سیاسی است یا اجتماعی؟
بیشتر بستر اجتماعی دارد. البته این طور نیست که به تاریخ نگاه نکرده باشیم، بلکه نقبی هم به تاریخ می‌زنیم.

با توجه به این‌که خودتان دستی بر نگارش هم دارید، آیا تغییراتی هم در فیلمنامه داده‌اید؟
با گروه نویسندگان از بدو شکل‌گیری طرح تا همین الان که مشغول ضبط سریال هستیم، در تعامل قرار داریم. نویسندگان سریال مهدی حمزه‌ای، امیرحسین جهانی و هادی قربانی هستند. تلاش می‌کنیم با تعامل کار را جلو ببریم تا به نتیجه مطلوب‌تری برسیم.

بخشی از قصه سریال نجلا به درگیری با عراقی‌ها و بعثی‌ها می‌پردازد، آیا از لهجه جنوبی هم استفاده کرده‌اید؟
بازیگران در این سریال با آوای جنوبی و عربی صحبت می‌کنند. مسلما حرف‌زدن با این آوا‌ها کار سختی است؛ ضمن این‌که بخش‌هایی از قصه در جنوب ضبط می‌شود و این روز‌ها که معضل کرونا را داریم، مسلما روی کار ما خیلی تاثیر می‌گذارد؛ زیرا هر روز باید وسایل ضدعفونی شود. ماسک گذاشتن و برداشتن‌های بازیگران، گریم را به‌هم می‌ریزد. از سوی دیگر کار بازیگرانی که باید نزدیک به هم و در یک صحنه بازی کنند، بسیار سخت است و توکل ما به خداست. ان‌شاءا... که اتفاقی نیفتد.

چطور شد برای نقش‌های اصلی یعنی عبد و نجلا به سراغ حسام منظور و سارا رسول‌زاده رفتید؟
من در فیلمسازی برای انتخاب بازیگران به سابقه تئاتری‌شان توجه می‌کنم و برایم اهمیت دارد. آقای منظور و خانم رسول‌زاده، هر دو تئاتری هستند و با کارشان آشنا بودم. به همین دلیل فکر کردم این دو گزینه‌های مناسبی برای این نقش‌ها هستند.

عبد؛ آقای عاشق
عبد که از نقش‌های اصلی این سریال است را حسام منظور بازی می‌کند. او همان شخصیتی است که عاشق نجلا می‌شود و این عشق بهانه‌ای برای رفتن‌شان به کربلا و رقم خوردن ادامه داستان می‌شود. او از چهره‌های تازه تلویزیون است که با سریال «بانوی عمارت» به شهرت رسید و از همان سال، یعنی ۹۷ بیشتر شناخته شد.

در ادامه هم سریال «برادرجان» باعث شد تا او بیش از پیش دیده شود و از آنجایی که به عنوان یکی از نقش‌های اصلی در سریال نجلا حضور دارد، احتمالا جزو آثار ماندگار در کارنامه کاری منظور خواهد شد؛ چراکه مجموعه‌های مناسبتی اغلب فضای ویژه خود را دارند که به تبع آن مخاطبان بیشتری را هم جلب می‌کنند.

نقش عبد هم در این مجموعه جزو شخصیت‌هایی است که باید تیپ و لهجه مخصوص به خود را بگیرد چراکه برای باورپذیر شدن هرچه بیشتر کار لازم است تا منظور به طور کلی به سراغ قالب تازه‌ای برود که با آن روبه‌رو نشده؛ در واقع او باید نقش این پسر را با تیپ‌سازی ویژه‌ای ارائه دهد.

اتفاقی که در ادامه و با پخش سریال باید دید تا چه حد از پس آن برمی‌آید. در کنار تیپ سازی، بحث لهجه هم برای شخصیت‌ها از جمله عبد در این سریال وجود دارد؛ اتفاقی که برای یک بازیگر که متولد تهران است، شاید چندان ساده نباشد. همه این‌ها در کنار هم به همراه فضای عاشقانه‌ای که در دل تاریخ معاصرمان رقم می‌خورد، باعث ایجاد چالشی برای بازیگران این سریال به‌خصوص نقش‌های اصلی آن از جمله حسام منظور می‌شود.

آزیتا حاجیان در لباس عمه‌خانم

ورود آزیتا حاجیان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تئاتر آغاز شد. او بعد از آن راهی سینما شد و فعالیت خود را در تلویزیون از سال ۷۰ و با سریال امام علی (ع) آغاز کرد.

او در این سریال به کارگردانی داوود میرباقری نقش کنیز رومی را بازی کرده بود.

او در طول این سال‌ها نقش مادران متفاوتی را بازی کرده است. یکی دیگر از نقش‌های خاص او در سریال تا ثریا بود که به دور از چشمان فرزندانش، پرستاری یک پیرمرد را انجام می‌دهد و بعد با او ازدواج می‌کند. اکنون او در سریال نجلا لباس یک شخصیت متفاوت را به تن کرده است.

سعید سعدی درباره نقش او می‌گوید: خانم حاجیان در این سریال نقش عمه نجلا را بازی می‌کند و می‌توان گفت یکی از نقش‌های متفاوت اوست و بینندگان با دیدن بازی او حتما غافلگیر خواهند شد.

او یک عمه واقعی است، اما این نقش با دیگر نقش‌هایی که بازی کرده، تفاوت دارد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

نظر شما