به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان ؛
خلاقیت اولویت و آغاز یادگیری است
معاون آموزش ابتدایی وزارت با تاکید بر درک درست از کودکان در مقطع ابتدایی گفت : برنامه های دوره ابتدایی باید رویکردی برای پیوند کودک با زندگی داشته باشند نباید از شادی کودک جلوگیری شود، نباید کودک در مدرسه احساس اضطراب داشته باشد ، باید در محیط آموزشی به فعالیت های دست ورزی توجه کرد ، زیرا اگر می خواهیم مغز کودک فعال شود باید دست او هم فعال باشد و برنامه های آموزشی باید بتواند کودک را در فرایند یاددهی و یادگیری فعال کنند.
رضوان حکیم زاده با تاکید بر جشنواره جابر گفت : از همه همکارانی که در برگزاری جشنواره های مختلف خصوصاً جشنواره جابر و برنامه هایی که باعث خلاقیت کودکان می شود تقدیر و تشکر می کنم اگر در دوره ابتدایی یک قدم برداشته شود بازخورد آن را فوری دریافت خواهیم کرد ، جشنواره خلاقیت باعث تغییر رویکرد در کودکان میشود باید .
وی افزود : گروه های آموزشی باید تلاش بیشتری برای فعال کردن کودکان در مدارس داشته باشند زیرا اصالت آموزش ، یادگیری همراه با شادی کودکان است .
معاون آموزش ابتدایی وزارت با اشاره به نقش مهم خلاقیت گفت : خلاقیت اولویت و آغاز یادگیری است ، این جشنواره با سه محور خوانداری ، نوشتاری و آداب زندگی ( کسب مهارتهای زندگی ) برگزار شد.
وی اظهار داشت : توجه به پرورش خلاقیت در دانش آموزان یکی از ماموریتهای مهم مقطع ابتدایی است دوران کودکی، زمان مناسبی برای پرورش خلاقیت است کودک باید بتواند بیاندیشد و پذیرفتن بی چون و چرا نباید به او تحکیم شود باید با روشهای مناسب یادگیری در کودکان همراه با پرورش خلاقیت باشد باید تفکر خلاقانه را به کودکان آموزش دهیم باید دست ورزی و کار عملی در مدرسه بسترسازی شود، آموزش همراه با بازی بهترین روش برای پرورش خلاقیت است ، متاسفانه خانواده ها به دلیل علاقه زیاد به فرزندان سعی می کنند کودک را مجبور به حفظ کتب درسی کرده و از خلاقیت آنها جلوگیری می کنند.
خانم حکیم زاده افزود : به جای تست های مختلف باید آموزش در قالب دست سازه ، فیلم و یا نمایش باشد تا زمینه خلاقیت در مدرسه فراهم شده زیرا کودک خلاق در آینده موفقیت تر خواهد بود .
باید از ظرفیت مقطع ابتدایی برای ایجاد شادی و یادگیری استفاده کرد
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تقدیر از برگزاری دومین جشنواره خلاقیت گفت : گروه های آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت جایگاه مهمی دارند ، اگر کودکی در مقطع ابتدایی احساس بدی داشته یا نگران باشد و حس خوبی نسبت به آموزش نداشته باشد همچنین اگر در جریان آموزش منفعل و گوشه گیر باشد و فقط به صورت مستمع در کلاس حضور داشته و حق صحبت نداشته باشد یا فقط از ذهن او استفاده شود، آموزش و پرورش مسیر درستی را طی نکرده و باعث پرورش استعداد و خلاقیت در دانش آموز نمی شود .
علیرضا نخعی با تاکید بر شاد بودن دانش آموزان و ایجاد شادی در فرایند یاددهی و یادگیری گفت: از ظرفیت مقطع ابتدایی برای ایجاد شادی و یادگیری همراه با بازی باید استفاده کرد ، کودک باید در محیط آموزشی بازی کند و شاد باشد اگر شادی کم شود، یادگیری کم میشود و اگر یادگیری از بین برود کودک در فرایند آموزش موفق نخواهد بود زیرا شادی با یادگیری ارتباط مستقیم دارد ، اگر یادگیری درونی باشد منجر به خلاقیت می شود، گوش دادن و حفظ کردن به تنهایی خلاقیت نمی آورد.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان کودک را عنصر مهم تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت : کتب درسی مهمتر از کودک نیست بلکه خود کودک مهمترین عنصر در جریان آموزش است اگر احساس کودک شکسته شود هیچ گاه آموزش موفق نخواهد بود پس باید به کودک و شخصیت او احترام گذاشت.
عامل یادگیری تخیل است
معاون آموزش ابتدایی استان مازندران با اشاره به آموزش در بستر مجازی گفت : مشارکت خوبی در بستر مجازی برای آموزش فراهم شده است ، هدف اصلی تعلیم و تربیت پرورش انسان است در سند تحول بنیادین هم به جای کلمه معلم از مربی استفاده شده و هدف این سند همراهی و هماهنگی معلم با کودک برای مهارت آموزی است .
سید عیسی شفیعی عامل یادگیری را تخیل عنوان کرد و افزود: مغز ، دست و دل باید در امر آموزش هماهنگ باشند باید کودک در ذهنش تخیل کند و معانی در ذهنش ایجاد شود باید تفکر کودک نقادانه داشته باشد ، کودک باید سوال کند، برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره خلاقیت باعث ارتباط اساسی بین کودک و دیگران میشود و کودک میتواند با محیط اطراف ارتباط مناسبی برقرار کند.
گروههای آموزشی موتور محرکه کیفیت آموزش است
معاون آموزش ابتدایی استان سیستان و بلوچستان گفت : جشنواره خلاقیت باید مبنای تربیت دانش آموز باشد .
زهرا برهانزهی ارسال ۲۱۵ اثر از استان سیستان و بلوچستان را نشان از تلاش خوب همکاران گروههای آموزشی عنوان کرد و افزود :گروههای آموزشی موتور محرکه کیفیت آموزش هستند برگزاری جشنواره خلاقیت به همان اهداف بزرگ توجه دارد که نیاز کودکان برای آموزش است تمام فعالیتها باید منتج به کیفیت آموزشی شود ، استمرار این برنامه ها باعث رسیدن به اهداف تربیتی مطلوب می شود .
وی افزود : آموزش در بستر مهارت ، حق کودکان است جشنواره خلاقیت با محور های خواندن نوشتن و مهارت آموزی باید در سطح مدارس برگزار شود زیرا این جشنواره اهداف اصلی مقطع ابتدایی را تقویت می کند .
رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان ضمن بیان گزارش دومین جشنواره خلاقیت گفت : در این جشنواره 27 استان کشور 2116 اثر خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که بیشترین آثار پس از استان لرستان مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان با 215 اثر و استان مازندران با 157 اثر بود .
تنظیم خبر : ناصر پارسایی فر کارشناس روابط عمومی