شناسهٔ خبر: 42087548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیام تسلیت شخصیت‌های خارجی به مناسبت ارتحال آیت الله تسخیری

تهران- ایرنا- برخی شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی کشورهای خارجی با ارسال پیامهای جداگانه، ضمن ابراز همدردی، ارتحال آیت الله تسخیری مجاهد خستگی ناپذیر در عرصه وحدت کشورهای اسلامی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

از آنجا که آیت الله محمدعلی تسخیری در راستای معرفی اسلام و تشیع و ایجاد همدلی و وحدت میان کشورهای اسلامی به عنوان یکی از چهره های شناخته علمی و فرهنگی جهان اسلام شناخته شده، با ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر بسیاری از شخصیت های فرهنگی و سیاسی در سطح منطقه و جهان با ارسال پیام هایی، عروج این منادی وحدت را تسلیت گفتند.

تسخیری طی ۴۰ سال اخیر با مشارکت در ده ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیئت رئیسه یا میهمان و همچنین عضویت در هیئت امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگونخدمات ارزنده ای به اسلام و تشیع کرد.

وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. وی که موسس مجمع جهانی اهل بیت (ع) بود، سال ها مسئولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری،  دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و ریاست هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به عهده داشت.  

الگویی در عشق به حق

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم عضو بحرینی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پیامی نوشت: خالصانه ترین تسلیت ها را در فقدان حضرت آیت الله محمدعلی تسخیری که عمری مبارک را در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرد خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه وعجل الله فرجه، فقها، علما و مجاهدان صادق و مخلص امت و خانواده ایشان و تمامی مومنان عرض میدارم.

وی افزود: خداوند خسارت فقدان ایشان برای دین و امت را جبران نماید که وی عالمی عامل، مجاهد و الگویی در عشق به حق و ایثار در راه آن بود. او از لحاظ عقل و فهم، ایمان، اخلاق، صداقت، صالحیت، اصلاحگری و جدیت در امور خیر، بزرگ و عظیم بود.  خداوند او را رحمت نماید، در قبر و برزخ و حشر و آخرت چشمش را روشن بدارد و او را همنشین مجالس انس و سرور در زمره محمد و آل محمد ص قرار دهد.

تسخیری برای صلح و احترام به عقاید انسانها مبارزه کرد

دکتر عزیز حسنوویچ مفتی اعظم و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی در پیامی نوشت: شهادت می دهم ایشان برای صلح و احترام به عقاید انسانها مبارزه کرد.
وی افزود: برای سال های متمادی، ایشان مجدانه همت خود را صرف ترویج ارزشهای انسانی و جهانی که جزو اعتقادات همه ما هستند، نمود.
مفتی اعظم کرواسی ضمن ابراز تسلیت به "خانواده آیت الله تسخیری، دولت و برادران و خواهران دینی خود در ایران"، نوشته است: من بارها افتخار دیدار با آن مرحوم را داشتم و در این جهان و جهان دیگر شهادت می دهم که او در جهت ترویج صلح، ثبات و احترام به تنوع عقاید انسانها مبارزه کرد.

تسخیری بیشتر عمر خود را برای حمایت از حقوق ملت های مستضعف گذراند

شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نوشت: آن دانشمند فقید، مشاور عالی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در امور جهان اسلام و رئیس پیشین مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، بیشتر عمر خود را در راه خدمت به دین اسلام و حمایت از حقوق ملت‌های مستضعف گذراند و در تقویت نزدیکی مذاهب اسلامی نقش برجسته‌ای داشت.

وی تأکید کرد: ما برادر عزیزی را از دست دادیم که با هم در مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی کار می‌کردیم و او را فردی باهمت عالی در خدمت به اسلام و نشر تعالیم آن و پشتیبانی از مستضعفان بویژه مردم فلسطین دیدیم. آن عالم بزرگ با تالیفات و پژوهش‌های خود که در زمینه علمی و عقیدتی بود، به علوم اسلامی خدمت کرد و مراکز دینی با فقدان وی، دچار خسران بزرگی شدند.
آیت الله تسخیری دیروز (سه‌شنبه، ۲۸ مرداد) در سن هفتاد و شش سالگی در اثر عارضه قلبی در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت.  پیکر این عالم ربانی به دلیل شرایط کرونایی به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعداز ظهر پنج‌شنبه در  جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده خواهد شد.

پیام تسلیت اتحادیه علماء اهل بیت اروپا  

اتحادیه علماء اهل بیت(ع) اروپا: آیت الله تسخیری منادی وحدت بین مسلمانان جهان بود
در پی درگذشت آیت الله «محمدعلی تسخیری» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اتحادیه علماء اهل بیت اروپا پیام تسلیتی صادر کرد.
متن پیام تسلیت اتحادیه علماء اهل بیت اروپا به شرح زیر است:
رحلت عالم ربانی، خدوم و پرتلاش حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری (ره) موجب تاثر فراوان گردید. وی شخصیتی فعال و چهره مشهور در عرصه بین الملل و منادی وحدت بین مسلمانان جهان اسلام بود.

این اتحادیه رحلت این عالم فاضل، مبارز، فقیه تقریبی ولایتمدار، شخصیت مقبول و محبوب جهان اسلام را به رهبر عظیم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید جهان تشیع و علماء اسلام و بالأخص فرزندان والا مقام و بازماندگان آن مرحوم و مغفور تسلیت عرض نموده از خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل خواستاریم و امیدواریم که مهمان اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد.

پیام تسلیت اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه در پی رحلت آیت الله تسخیری

اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه در پیام های جداگانه ای رحلت آیت الله تسخیری را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تسلیت گفت.

رحلت عالم فرهیخته و فقیه بزرگوار،   مشاور امین رهبری و خدمتگزار نستوه مکتب اهل بیت، شخصیت نام آشنا و محبوب دوستداران اهل بیت و انقلاب حضرت آیة الله تسخیری رضوان الله تعالی علیه را به آن رهبر عزیز و فرزانه مان تسلیت عرض نموده عزت و طول عمر آن وجود شریف را از خداوند متعال خواستاریم.
رحمة الله  و برکاته علیه و ادخله فی فسیح جنانه و حشره مع انبیائه و اولیائه.

پیام تسلیت مؤسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه
رحلت جانگدازشخصیت نام آشنا و محبوب، حضرت آیة الله تسخیری رضوان الله تعالی علیه  موجب حزن و اندوه عمیق جامعه بزرگ دوستداران اهل بیت در سراسر عالم، بویژه شیعیان و علمای اهل  بیت ترکیه گردید.
این فقدان جانسوز و بزرگ را به مولایمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و قاطبه پیروان مکتب اهل بیت، بویژه خاندان مکرم  و معظم  آن بزرگوار تسلیت عرض نموده، علو درجات آن بزرگ مرد میدان  خدمت و جهاد و انقلاب  و یار دیرین و مشاور امین رهبری را از باری تعالی خواستاریم.
مؤسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه در پیام های جداگانه ای رحلت آیت الله تسخیری را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تسلیت گفت.

پیام تسلیت اتحادیه جهانی زنان مسلمان

مردی از تبار ایمان، شرف، اخلاق، اخلاص، نجابت، شجاعت، مجاهدت، فقاهت، پاسدارشریعت و حامی ولایت به آسمان پرواز کرد.

خدا گفت و بر پایش ایستاد، انقلاب اسلامی را خواست و برایش جان سرمایه کرد. ولایت فیقه را شناخت و بر آن ایستادگی نمود. زبان گویای اسلام بود و صدای انقلاب اسلامی. عالم بود و اهل عمل و هرگز علمش حجاب اکبرش نگردید. سلیم النفس بود و جهادگر، او قطره نبود که دریا بود. او ستاره نبود که یک آسمان بود امّا بی منّت و بی ادعا.
رفت اما جان‌هایی را سوخت. جایش خالی است ولی یاد و خاطره همه خوبی‌ها و نیکی‌هایش در دل انسان‌های مؤمن باقی است.
عمری پیشانی در پیشگاه معبودش بر زمین سایید و اکنون صورت تن بر خاک می‌نهد تا روح ملکوتی‌اش پرواز بلندتری داشته باشد و فرشته‌ای از فرشتگان بهشت شود و با انبیاء و اولیاء به دیدار آید.
رفتنش نه فقط بر همکاران و یارانش، نه بر خانواده معززش که بر همه مسلمین و آزادگان جهان و رهبری معزز حضرت امام خامنه ای(دام عزه العالی)   تسلیت باد.

تسلیت اتحادیه های جهانی تقریب نهاد و جمعیت های مردم نهاد تقریبی

خبر ارتحال جانگداز عالم وارسته، ادیب و متفکربرجسته و طلایه دار بزرگ وحدت اسلامی حضرت آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در جهان اسلام  و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی موجب تاثر و تالم فراوان گردید.
آن مجاهد نستوه، عالم بود و اهل عمل و عمر با برکت خویش را در راه  وحدت جهان اسلام و اعتلای انقلاب اسلامی و در راستای آرمان های امام راحل و فرامین مقام معظم رهبری سپری کرد و با وجود مشکلات جسمی در سنگرهای مختلف با خلوص نیت و پشتکار فراوان گام های موثری برداشت به گونه ای که می توان از ایشان به عنوان یکی از پیشگامان وحدت و اتحاد مسلمانان در جهان اسلام یاد کرد که بجهت خدمات ارزشمند  در کنار اخلاق ستودنی چهره ای محبوب و اثر گذار در میان جوامع اسلامی و شخصیتهای برجسته ادیان مختلف داشتند.
فقدان جبران ناپذیر این روحانی مبارز و منادی همگرائی مسلمین را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع و علما، اندیشمندان و فرهیختگان و خصوصاً بیت شریف ایشان و دیگر اقشار جهان اسلام تسلیت عرض کرده. برای آن فقید سعید رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسالت می نماییم.

محمد گورمز و اکرم کلش رحلت آیت الله تسخیری را تسلیت گفتند

محمد گورمز و اکرم کلش طی تماس های تلفنی جداگانه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب، رحلت آیت الله تسخیری را تسلیت گفتند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی "محمد گورمز" عضو مجمع عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه طی تماس تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری درگذشت آیت الله تسخیری را تسلیت گفت.

همچنین "اکرم کلش" رئیس شورای عالی امور دینی در سازمان دیانت ترکیه طی تماس تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ضمن ابراز همدردی درگذشت آیت الله تسخیری را تسلیت گفت.

پیام تسلیت رجب طیب اردوغان در پی درگذشت آیت الله تسخیری

سفیر ترکیه در تهران طی تماس تلفنی با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مراتب تسلیت رییس جمهور ترکیه را اعلام کرد.
 
 به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در پی رحلت آیت الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، "دریا اورس" سفیر جمهوری ترکیه در تهران طی تماس تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین "حمید شهریاری" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مراتب تاسف و پیام تسلیت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را ابلاغ کرد.

اسقف اعظم گرجستان ارتحال آیت الله تسخیری  را تسلیت  گفت

ایلیای دوم اسقف اعظم گرجستان با صدور پیامی درگذشت آیت الله تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام را به مردم، دولت جمهوری اسلامی ایران و دوستان آیت الله تسخیری تسلیت گفت.

به  گزارش ایرنا به نقل از رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان  در پیام تسلیت اسقف اعظم  گرجستان آمده  است  : " بدینوسیله، مراتب تألم و تأثر عمیق خود را بخاطر درگذشت آیت الله تسخیری مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور جهان اسلام، نماینده مجلس خبرگان و رئیس پیشین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ابراز می نمائیم. با این شخصیت بزرگ هنگام سفر هیئت کلیسای گرجستان به ایران آشنا شدیم. ایشان میزبان ما بودند و با دانش، محبت و مهمان نوازی ویژه خود، ما را متعجب می ساختند.

ایشان در ضیافت رسمی‌شام که به احترام هئیت گرجی با حضور صد ها نفر از رهبران دینی مسلمانان برگزار شد، مسئولیت را برعهده گرفت و بنظر اینجانب یک رویداد مهم را نه فقط در تاریخ ایران و گرجستان بلکه در تاریخ روابط اسلام و مسیحیت رقم زد و افتخار داد که دعای ضیافت شام توسط رهبر کلیسای گرجستان خوانده شود.

واقعاً اینگونه شخصیت ها می‌توانند جهان را متحول نموده و دیوار دشمنی بین کشور ها و ملت ها را تخریب کنند. از درگذشت ایشان بسیار متاثر هستیم و این مصیبت را به مردم و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و دوستان آیت الله تسخیری تسلیت عرض می نمائیم. "

نظر شما