شناسهٔ خبر: 42075418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عبدالله:

نشست دولت افغانستان با طالبان در روز‌های آینده برگزار می‌شود

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اعلام آغاز مذاکرات دولت با طالبان طی روز‌های آینده، تاکید کرد که این کشور بیش از هر زمان دیگری به صلح نزدیک شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با صدور پیامی به مناسبت یکصدویکمین سالروز استرداد و استقلال این کشور تاکید کرد مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به پایان منازعه و درگیری ۴۲ ساله و برقراری صلح و ثبات نزدیک شده‌اند.

عبدالله گفت: در روز‌های پیش رو شاهد نخستین نشست تاریخی مذاکرات بین‌الافغانی خواهیم بود. انتظار داریم از فرصت پیش آمده استفادهٔ بهینه نماییم و با صداقت برای دست‌یافتن به صلح دایمی تلاش کنیم.

وی در مورد روز استقلال افغانستان نیز گفت: این روز پُر افتخار و تاریخی را به منظور ارج‌گذاری و پاسداشت از مبارزات آزادی‌طلبانه و عدالت‌خواهانهٔ مردم افغانستان و شهدای راه آزادی در دوره‌های مختلف به ویژه دوران جهاد و مقاومت گرامی می‌داریم.

به گفته عبدالله، فرزندان این مرز و بوم، امروز نیز در سنگر‌های نبرد با تروریسم برای آزادی و پاسداری از منافع ملی می‌رزمند و قربانی می‌دهند. مبارزات سراسری و فداکارانهٔ مردم افغانستان در دور‌ه‌های جهاد، مقاومت ملی و جنگ در برابر تروریسم مصداق بارز این ادعا است.

پیش از این قصر سپیدار اعلام کرده بود که عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور به نخستین نشست مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر دعوت شده‌است.

اما؛ از سوی دیگر، کابل گفته تاکنون تاریخ دقیق آغاز مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان مشخص نشده است.

روند آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان هم با مشکل مواجه شده و استرالیا و فرانسه ملاحظاتی را در مورد آزادی شش تا هفت زندانی که به قتل شهروندان این کشور‌ها متهم اند، مطرح کرده‌اند. اما دولت افغانستان گفته که تلاش دارد راه حلی در این مورد نیز پیدا شود.

عبدالله در حالی این اظهارات را بیان کرد که دو روز گذشته طالبان اعلام کرده بود دولت افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و با آن مذاکره نمی‌کند.

نظر شما