شناسهٔ خبر: 42074493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوتین از سران اروپا خواست در امور بلاروس دخالت نکنند

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رئیس اتحادیه اروپا، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه از آنان خواست در امور داخلی بلاروس دخالت نکنند.

صاحب‌خبر -

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین در گفت وگوی تلفنی با شارل میشل رییس شورای اروپا که در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا صورت گرفت، درخصوص سیر اوضاع در بلاروس گفت وگو کرد.

طرف روسی در رابطه با تلاش برخی از کشورها برای فشار بر رهبر بلاروس و تلاش همه جانبه برای بی ثبات کردن اوضاع این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این گفت وگوی تلفنی برای جلوگیری از حالت رویارویی و مناقشه در بلاروس ابراز علاقه مندی شد.    

ناآرامی ها در بلاروس در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آغاز شد و به بخش هایی از جامعه سرایت کرد که به طور معمول وفادار به رئیس جمهوری تلقی می شدند، به طوری که کارگران کارخانه های بزرگ دست از کار کشیدند و بخشی از بدنه پلیس، روزنامه نگاران رسانه های دولتی و یکی از سفیران بلاروس به صف معترضان پیوستند.

پوتین امروز در راستای تلاش های دیپلماتیک برای حل مساله بلاروس با صدراعظم آلمان گفت وگو کرد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین با اعلام این خبر با اشاره به اینکه گفت وگوی تلفنی به ابتکار طرف آلمانی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل بطور مفصل در خصوص اوضاع بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری روسیه، هر گونه تلاش برای مداخله در امور داخلی بلاروس را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد که چنین اقدامی منجر به تشدید بحران در این کشور خواهد شد.

در گفت وگوی تلفنی برای بهبودی اوضاع بلاروس ابراز امیدواری شد.

رئیس جمهوری روسیه امروز همچنین با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود درباره اوضاع بلاروس و بحران سیاسی در این کشور مذاکره تلفنی کرد. 

 پوتین در مساله بلاروس بر لزوم عدم مداخله در امور داخلی این کشور و خودداری از فشار بر رهبری این کشور تاکید کرد.

دو طرف برای حل و فصل فوری مسائل پیش آمده در بلاروس ابراز علاقه کردند. 

دو طرف در ادامه گفت وگوی تلفنی درباره اوضاع لیبی مذاکره کرده و برای ادامه تماس ها در سطوح مختلف توافق کردند. 

مخالفان لوکاشنکو مدعی اند که وی در انتخابات ریاست جمهوری تقلب کرده است تا ماندن خود در قدرت را تضمین کند. اما لوکاشنکو با استناد به نتایج رسمی اعلام شده که از تصاحب بیش از ۸۰ درصد آرا از سوی وی حکایت دارد، شکست در انتخابات را رد کرده است.

قدرت نمایی خیابانی معترضان طی  یکشنبه گذشته در مینسک تردیدهای زیادی را در خصوص انتخابات این کشور و آینده تحولات سیاسی در بلاروس بوجود آورده است.

اگر چه لوکاشنکو اعلام کرده که پوتین از وی حمایت خواهد کرد اما تاکنون موضع رسمی روسیه در خصوص نتیجه انتخابات بلاروس اعلام نشده هر چند که ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه به شدت از امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای اظهار نظر در خصوص تحولات بلاروس انتقاد کرد و خواستار توجه وی به مشکلات جلیقه زردها در فرانسه شده است.

روسیه تا امروز بر عدم مداخله خارجی در بلاروس تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا از معترضان در بلاروس حمایت می کند و خواستار توجه به خواسته های آنان از طرف حکومت الکساندر لوکاشنکو شده است. 

نظر شما