شناسهٔ خبر: 42064941 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

برگزاری مراسم محرم در فضای بسته ممنوع است/ واکسن کرونای ایرانی احتمالا آبان سال آینده تولید می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت هر گونه برگزاری مراسم محرم در فضای بسته را ممنوع اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی روز چهارشنبه گفت: در سطح کشور پروتکل‌ها بهتر پیش می‌رود و از مردم می‌خواهیم در استفاده از وسیله‌های نقلیه بیشتر مراقب باشند.

وی ادامه داد: هفته‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و میزان بستری و مرگ و میر افزایش پیدا کرد اما مدیریت مسوولان باعث شد این شیب سیر نزولی پیدا کند و آخرین بررسی ما این است که میزان بستری در استان‌های که ابتلا رو به افزایش بود حالا رو به کاهش برود، زمانی که پروتکل رعایت نشود ما دو هفته بعد از آن شیب تند را در پیش داریم اما وقتی رعایت شود دو هفته بعد با کاهش روبه رو هستیم، پس اگر درست رعایت کنیم اثر آن را خواهیم دید که خوشبختانه روند بستری‌ها سیر ملایم‌تری را طی می‌کند.

رئیسی در ادامه افزود: امیدوارم شاهد یک کنکور بی‌خطر باشیم و اتفاقی هم پیش نخواهد آمد و بیشترین نگرانی ما از تجمع والدین پشت درهای کنکور است که خواهشمندیم از تجمع پشت در‌های سالن امتحان خودداری کنند.

وی بیان کرد: موضوع بعدی مراسم محرم است که این مراسم با احترام و دلدادگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. البته هرگونه مراسم در فضای بسته ممنوع است. توجه کنید هر گونه اشتباه می‌تواند باعث افزایش شیوع ویروس شود.

او با تاکید بر هر خانه یک حسینیه ادامه داد: عزیزان می‌توانند مراسم ماه محرم را از صدا و سیما و پخش زنده تماشا کنند.

وی درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران نیز گفت: اکنون واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و در این مرحله است که فاز یک یا دو را آغاز می‌کنند. باید توجه کرد که حداقل یکسال دیگر برای تولید واکسن زمان می برد و اگر واکسن ایرانی هم مراحل را پاس کند، ممکن است آبان سال آینده به دست آید.

رئیسی ادامه داد: باید بدانیم که کرونا ماندگار است و هر شرایطی پاندمی حداقل تا دوسال دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر واکسن این ویروس هم در دسترس قرار گیرد باز این ویروس با ما خواهد ماند همچنان که ویروس ایدز وجود دارد و در این شرایط فقط ما باید سبک زندگی را تغییر دهیم.

وی افزود: بنده به عنوان یک کارشناس می گویم که اصلاً اصطلاح پسا کرونایی وجود ندارد و کرونا همیشه با ما خواهد بود.

آنفلونزای پاییز احتمالا خفیف است

رئیسی در ادامه گفت: پیش بینی من این است که آنفولانزای پاییز ماه خفیف تر از سال‌های قبل باشد به این دلیل که سبک زندگی مردم تغییر کرده مردم مواردی همچون ماسک زدن شست‌وشوی دست و حتی فاصله اجتماعی را بیشتر از سال‌های قبل رعایت می‌کنند.

وی در مورد مجازات ها در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های ماه محرم افزود: ما نباید برای عزاداران سید الشهدا مجازاتی تعیین کنیم اما با افراد هنجارشکن که آگاهانه این کار را می‌کنند باید برخورد شود، اگر هیئتی به هشدارها توجه نکند اول امکانات آن مثل برق و آب قطع می‌شود و بعد از آن اگر بازهم دستورالعملهای بهداشتی رعایت نشود برخورد جدی تری با آنها می کنیم.بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند که فقط از روی جهل است و باید به حرف‌های رهبری توجه کنیم که نظرشان را خیلی دقیق دادند.

رئیسی تصریح کرد: هیئت ها فقط در صورتی امکان برگزاری مراسم دارند که در سایت ثبت نام کرده باشند و باید این هیئت‌ها در نظر بگیرند.

تولید واکسن آنفلونزا از مهر ماه

وی بیان کرد: واکسن آنفولانزا فقط برای افراد پرخطر مثل کسانی که بیماری تنفسی دارند، مسن هستند، دیابت غیرقابل کنترل دارند و بیماری هایی از این دست دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای بقیه افراد اصلاً توصیه نمی شود چون به صورت کلی در جهان ۳۵۰ میلیون دوز تولید می شود و نمی توان برای همه استفاده کرد البته تولید داخل هم قول داده که واکسن آنفولانزای داخلی از مهر ماه مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای مختلف گفت: تهران جزو بدترین شهر ها محسوب می شود البته بهتر شده است اما باز هم شرایط خوبی ندارد و با ارفاق و در نظر گرفتن بعضی مسائل رعایت موارد بهداشتی به ۵۰ درصد می‌رسد و بقیه استان‌ها مثل یزد، شیراز، مرکزی، بوشهر، آذربایجان شرقی و بخشی از آذربایجان غربی رعایت خوبی را در پیش گرفتند، اما در تهران، خراسان و قسمتی از اصفهان رعایت درستی را در پیش نگرفته اند.

وی ادامه داد: به صورت کلی میانگین کشوری در رعایت موارد بهداشتی به ۷۹ درصد رسیده اما تهرانی‌ها درست رعایت نمی‌کنند، حتی زمانی که به شمال کشور می‌روند هم باعث آلودگی آن منطقه می‌شوند.

مجازاتهای تخلف در پروتکل‌ها مصوب و اجرا می‌شود

رئیسی گفت: چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم زمانی که می‌گوییم ۸۰ درصد دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود یعنی ۲۰ درصد آن را رعایت نمی‌کنند که این ۲۰ درصد از یک جامعه هشتاد میلیون نفری حدود ۱۶ میلیون می‌شود که این جمعیت کم نیست و اگر کسی در یک جمع ماسک نزند می‌تواند افراد بسیار زیادی را مبتلا کند، چون شدت سرایت این ویروس بیشتر شده است. به عنوان مثال در برخی از ایرلاین‌ها با وجود ابلاغ پروتکل‌ها برخی موارد رعایت نمی‌شود این موضوع را ما به دادستانی اعلام کردیم تا پیگیری شود.

وی در ادامه افزود: مجازات‌های مربوط به رعایت پروتکل‌ها در سه سطح مصوب و اجرا می‌شود که شامل موسسات دولتی و ادارات، اصناف و عموم مردم می‌شود که این جرایم به زودی ابلاغ خواهد شد. ما راهی جز این سخت‌گیری‌ها نداریم چون واقعاً همکاران ما در بیمارستان از خستگی و فرسودگی بریدند و امیدواریم هرچه زودتر روند ابتلا کاهش پیدا کند چون با کوچکترین غفلت ما دچار مشکلات خیلی بزرگ می‌شویم.

رئیسی با اشاره به بازگشایی مدارس اعلام کرد: مناطقی که وضعیت سفید دارند و کم جمعیت هستند می توانند به مدرسه بروند و مناطقی که در شرایط زرد قرار دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی و مثلاً چند روز در هفته به مدرسه بروند اما آنهایی که در شرایط قرمز قرار دارند همچنان آموزش آنلاین ببینند، اما در مجموع مدارس باید به صورت مجازی و آنلاین فعالیت داشته باشند.

گروه سنی مبتلایان و فوتی‌ها

وی در مورد نسبت و میانگین مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا گفت: در گروه سنی زیر ۱۰ سال حدود ۴ درصد مبتلا و در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال حدود ۹ درصد ابتلاء و در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال حدود ۱۵ درصد و همچنین در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۸ درصد ابتلاء وجود دارد که بقیه مبتلایان بالای ۵۰ سال خواهند بود و توجه داشته باشید که ۸۲ درصد فوتی های بیماری کرونا یک الی ۴ بیماری زمینه ای داشتند.

نظر شما