شناسهٔ خبر: 42061661 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ورود کانون‌های دانشجویی به موضوعات اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به افزایش حساسیت کانون های دانشجویی به موضوعات و مشکلات اجتماعی طی سال های اخیر گفت: تشکیل پویش سیل مهربانی، مجموعه کانون های خیریه و امداد نمونه ای از کنشگری هوشمندانه دانشجویان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غلامرضا غفاری در آیین اختتامیه جشنواره ملی رویش که در دانشگاه شهید بهشتی و ب صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه برنامه‌ریزی به منظور برگزاری جشنواره ملی رویش متناسب با شرایط کرونایی از چند ماه قبل آغاز شد، اضافه کرد: فراخوان ثبت آثار و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی از ۲۰ تیر ماه سال جاری منتشر و پس از یک بار تمدید، سرانجام صبح روز ۶ مرداد ماه به اتمام رسید.

وی در ادامه  گفت: در بخش آثار جشنواره، بیش از ۸۰۰ «اثر فردی» شامل شعر و ادبیات، صنایع دستی، هنرهای تجسمی فیلم نامه، نمایش نامه و موسیقی ارسال و بیش از ۱۴۰ «اثر گروهی» شامل فیلم کوتاه، تئاتر، موسیقی به دبیرخانه واصل شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: ۱۰۰ ایده کانونی برای شرکت در بخش «ایده های برتر» و ۸۰ نفر از فعالان کانون ها به عنوان «چهره موفق کانونی» در سامانه جشنواره ثبت شده است. در این مرحله از جشنواره و با آغاز فرآیند داوری، بیش از ۹۰ نفر از برجسته ترین استادان، صاحب نظران و فعالان موضوعات مرتبط با رشته های جشنواره دعوت به عمل آمده تا نسبت به داوری و ارزیابی آثار و فعالیت های کانونی همکاری نمایند.

عفاری با بیان اینکه دانشجویان فعال عرصه کانون های فرهنگی دانشجویی، بخش مهمی از فعالیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را انجام می دهند، تصریح کرد: این جشنواره از سال ۱۳۹۷ با یک وقفه سه ساله آغاز به کار کرد و سال گذشته هفتمین جشنواره آن در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. این جشنواره قرار بود امسال در گیلان برگزار شود که با شرایط فعلی و شیوع کرونا این امکان فراهم نشد.

به گفته وی، اقدامات کلیدی طی دو سال اخیر در مقیاس ملی برای فعالیت های کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاهی انجام شده است به گونه ای که در این دو سال نسبت به برگزاری جشنواره های تخصصی که از سوی کانون های دانشگاه های انجام می شد، اهتمام داشتیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: توانمندسازی و ارتقای دانش دانشجویان از طریق کانون ها یکی از اهداف برگزاری جشنواره بود به طوریکه کارگاه های آموزشی در کنار جشنواره و چهار کارگاه به منظور توانمندسازی و ارتقای دانش مجموعه های کانونی انجام شده است. ضمن اینکه هوشمندی فعالان دانشجویی و کنشگری مجموعه دانشجویان به ویژه دانشجویان کانونی بسیار قابل توجه است و در این زمینه تشکیل پویش سیل مهربانی در سال گذشته، مجموعه کانون های خیریه و امداد در امسال نمونه کنشگری هوشمندانه دانشجویان است.  

وی با بیان اینکه جشنواره هشتم رویش با شرکت ۸۷ دانشگاه برگزار شد، افزود: برخی دانشگاه ها به صورت برخط پس از بروز کرونا و برخی دیگر پیش از کرونا این جشنواره را ادامه دادند و پنج هزار و ۳۸۰ کانون فرهنگی، هنری، دینی، اجتماعی در این جشنواره شرکت کردند. همچنین ۱۶ هزار و ۴۰۰ فعالیت در این دوره ثبت شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه برخی از فعالیت ها به صورت فردی و برخی دیگر به صورت گروهی انجام شد، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ ایده در این دوره از جشنواره به ثبت رسید و در این جشنواره دانشگاه ها را به سه دسته دانشگاه های بیش از ۱۰ هزار نفر، دانشگاه های بین ۳ تا ۱۰ هزار نفر و دانشگاه های کمتر از ۳ هزار نفر دسته بندی کردیم در نهایت شاخص هایی برای ارزیابی کارهای دانشجویان تعیین شد که فعالیت های دانشجویان باید حداقل ۵۰ درصد امتیازهای را کسب کنند.

نظر شما