شناسهٔ خبر: 42052098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

یک بام و دو هوای غرب درباره حق اعتراضات مردمی اینبار در مینسک تکرار شد

از سرکوب جلیقه ‌زردهای فرانسه تا همراهی با آشوب در بلاروس

صاحب‌خبر -

کشورهای اروپایی که در برابر یک سال تظاهرات جلیقه زردها برای سرنگونی نظام فرانسه سکوت کردند و در ماه‌های اخیر نیز سرکوب گسترده ضد نژادپرستی در آمریکا را مجاز دانسته‌اند در ادامه مواضع دوگانه و بحران سازشان به حمایت از آشوب در بلاروس پرداختند.
پس از اعلام نتایج انتخابات بلاورس و اعلام پیروزی لوکاشنکو، اعتراضاتی خیابانی شکل گرفت و همزمانئ نامزد شکست خورده انتخابات با رویکردی غربی راهی خارج از کشور شد و کشورهای غربی نیز یک به یک از آشوب و بحران در بلاروس استقبال کردند.
رئیس جمهور فرانسه در اقدامی مداخله جویانه خواستار حمایت اتحادیه اروپا از معترضان در بلاروس شد.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در واکنش به تحولات اخیر در بلاروس بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که اتحادیه اروپا باید از معترضان در بلاروس حمایت کند. رئیس جمهور فرانسه در حساب توئیتری خود نوشت: «اتحادیه اروپایی باید برای حمایت از صدها هزار معترض در بلاروس که به صورت مسالمت آمیز به دنبال احقاق حقوق خود، آزادی و حاکمیت هستند یکصدا شود و از آنها حمایت کند.» به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس و پیروزی مجدد «الکساندر لوکاشنکو» مردم بلاروس در مینسک و چند شهر دیگر این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابانها آمده‌اند.
در جریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۶ هزار معترض دستگیر و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان این اعتراضات را تأیید کرده‌اند.الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس یکشنبه در سخنرانی در تظاهرات حامیانش در مینسک، درخواست‌ها برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت ناتو در مرزهای غربی کشورش تانک و هواپیما مستقر کرده است. در این میان «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پیامی در صفحه اجتماعی فیس‌بوک خود از درخواست امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از اتحادیه اروپا برای حمایت از اعتراضات و ناآرامی‌های بلاروس به شدت انتقاد کرد. زاخارووا در این پیام نوشت: «امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بهتر است درخواست حمایت برای آنها‌یی داشته باشد که در اعتراضات در اتحادیه اروپا شرکت می‌کنند، نه برای معترضان بلاروسی.» وی در ادامه نوشت: «چه زمانی او (ماکرون) از اتحادیه اروپا خواست تا در حمایت از صدها هزار تظاهرات‌کننده «جلیقه زرد» پیشگام شوند؛ تظاهرات‌کنندگانی که به طور مسالمت‌آمیز به دنبال احترام به حقوق، آزادی و استقلال خود بودند؟»
از سوی دیگر وزیر امور خارجه انگلیس ضمن مردود دانستن نتایج انتخابات بلاروس، انجام تحقیقاتی بین‌المللی درخصوص خلل موجود در این انتخابات و سرکوب معترضان را خواستار شد.«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره برخورد مأموران با تظاهرات گسترده بلاروس در مخالفت با نتیجه انتخابات گفت، باید تحقیقاتی بین‌المللی درخصوص این «سرکوب مهیب» انجام شود.راب در ادامه گفت: «بریتانیا با شرکای بین المللی خود در خصوص تحریم افراد مسئول در این زمینه تلاش خواهد کرد و مقامات بلاروسی را پاسخگو می‌داند».
از سوی دیگر رئیس شورای اروپا از بر‌گزاری نشستی اضطراری درباره تحولات اخیر بلاروس در روز چهارشنبه خبر داده است.«شارل میشل»، رئیس شورای اروپا از بر‌گزاری نشستی اضطراری درباره تحولات اخیر بلاروس در روز چهارشنبه خبر داد. در این میان «اسوتلانا تیخانوفسکایا»، نامزد ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که تحت حمایت غرب است گفت آمادگی دارد رهبر ملی این کشور شود.

نظر شما