شناسهٔ خبر: 42042486 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکست آمریکا در قطعنامه و تلاش نافرجام برای مکانیسم ماشه

تهران- ایرنا- در حالی طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت بالا شکست خورد که برخی از اعضای برجام با فعال‌سازی مکانیسم ماشه نیز مخالف هستند. شکست‌هایی که انزوای واشنگتن را برجسته کرده است.

صاحب‌خبر -

طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورد؛ شکستی تحقیرآمیز در سازمان ملل که محدودیت‌های «قلدری و یکجانبه‌گرایی» واشنگتن در جهان را افشا کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش از این رای‌گیری لابی تهاجمی و سنگینی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انجام داده بود اما در نهایت شکست خورد. اگرچه درمورد استفاده از مکانیسم ماشه که مایک پمپئو روز جمعه از فعال شدن آن خبر داد، دونالد ترامپ اعلام کرد آن را طی هفته آینده فعال خواهد کرد.  بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به رد قطعنامه و گفته مقام های آمریکایی در مورد مکانیسم ماشه پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

این برجام نمرده بود

روزنامه ایران در گزارشی می نویسد: جلسه تودیع و معارفه سخنگویان قدیم و جدید وزارت خارجه فرصتی شد تا محمدجواد ظریف توضیحات مبسوط‌تری درباره آنچه این روزها موفقیت دیپلماسی ایران در شورای امنیت و شکست تاریخی امریکا می‌خوانند بدهد. حالا ظریف معتقد است که از طریق دیپلماسی عمومی باید این موفقیت بزرگ تبیین شود. او البته طیف‌های داخلی برجام را هم تلویحاً خطاب قرار داد همان‌ها که خیلی پیش‌تر حکم باطل شد به برجام زده بودند اما حالا به گفته رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همین سند نیمه جان در برابر امریکا ایستاده و او را شکست داده است.  وزیر امور خارجه در ادامه به شکست بی‌سابقه دولت واشنگتن در جلسه اخیر شورای امنیت جهت بررسی قطعنامه پیشنهادی امریکا به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران اشاره کرد و گفت: فقط یک کشور همسو با امریکا رأی مثبت به این قطعنامه داد و ما نباید اهمیت اتفاقی که افتاد را فراموش کنیم. در شرایط کنونی روشن کردن افکار عمومی چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان یک وظیفه بسیار خطیر برای دیپلماسی است. درواقع این موضوع قسمت عمده از دیپلماسی کشور را در بر می‌گیرد.

تلاش‌های مجازی پوتین برای حمایت از برجام

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه جهت برگزاری نشستی مجازی بین سران ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان و ایران، با هدف پیشگیری از تقابل‌های غیرضروری با واکنش سرد آمریکا روبه‌رو شده است. ولادیمیر پوتین در بیانیه خود تاکید کرده است که برگزاری این نشست می‌تواند از شدت اختلافات موجود بکاهد و یک حمایت جمعی را برای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پشتوانه‌ای برای برجام محسوب می‌شود، فراهم کند. با این وجود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با اشاره به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین پیشنهاد پوتین اعلام کرد که احتمالا در کنفرانس پیشنهادی رئیس جمهور روسیه در باره ایران شرکت نخواهد کرد. پس از آن که قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با ۱۱ رای ممتنع و دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و دو رای مخالف چین و روسیه با شکست سنگینی روبه‌رو شد، حساب کاربری توئیتر وزارت خارجه روسیه با ضمیمه کردن حساب کاربری دونالد ترامپ، طرحی را برای تضمین امنیت در منطقه پیشنهاد داد. وزارت خارجه روسیه در این پیام توئیتری از ترامپ خواسته بود که آرامش خود را حفظ کند و پشنهاد پوتین را در نظر بگیرد. پوتین در بیانیه خود تصریح کرده است که بحث درباره موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل بسیار پرتنش شده است و دامنه این تنش‌ها همچنان درحال افزایش است. در این بیانیه اضافه شده است که در این زمینه اتهامات بی‌اساسی علیه ایران مطرح می‌شود و پیش‌نویس قطعنامه‌ها با هدف از بین بردن مصوبات متفق‌القول پیشین شورای امنیت تهیه می‌شوند.

چالش جهانی ترامپ برای مقابله با ایران

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم یوسف مولایی تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل می آورد: در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا و رای‌گیری در خصوص آن تاکنون تقریبا وضعیت مشابهی نداشتیم. معمولا پیشنهادهای آمریکایی‌ها با حق وتو از سوی سایر اعضای دائم شورای امنیت رد شده اما هیچ‌وقت بدین صورت در رای‌گیری منزوی نبودند. این مساله است که به نظر می‌رسد کارشناسان باید بدان دقت کنند. برای اینکه آمریکایی‌ها قطعا می‌دانستند که پیشنهادشان رای نمی‌آورد. همانطور که در بین تمام کارشناسان نیز حتی یک نفر هم در رد شدن پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی‌ها تردیدی نکرده بود. به اضافه اینکه معمولا در رای‌گیری طرف پیشنهاددهنده مخصوصا اگر از اعضای دائم شورای امنیت باشد به رایزنی می‌پردازد و اوضاع را سبک و سنگین کرده و میزان رای خود را می‌سنجد و بعد وارد این کارزار می‌شود. لذا بعید است که فکر کنیم آمریکایی‌ها قبلا این کار را انجام ندادند و نمی‌دانستند که این رای‌گیری با چنین خروجی مواجه خواهد شد. از این رو باید مساله را با نگاهی متفاوت بررسی کنیم که چرا آمریکا در شرایطی که می‌دانسته رای نمی‌آورد و در حمایت بسیار منزوی است به این کار مبادرت ورزیده است. به نظر می‌رسد کارشناسان باید به ماورای آنچه عادی دیده می‌شود نیز نگاهی بیندازند. از طرف دیگر شاید برای نخستین بار است که اعضای غیردائم شورای امنیت نقش تعیین‌کننده ایفا کردند و به‌خاطر عدم همکاری آنها است که آمریکا با ناکامی مواجه شده است. سابق بر این نیز می‌گفتم که اعضای غیردائم شورای امنیت نیز به نوعی حق وتو دارند و اگر ۱۰ عضو با یکدیگر اتفاق‌نظر داشته باشند می‌توانند مانع تصویب یک قطعنامه شوند.

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون نوشت: ترامپ آن چه را به ذهنش خطور می‌کند بدون آنکه در آن باره فکری کند، می‌گوید. این گفته‌ها معمولاً براساس حرف‌هایی است که اطرافیانش به او گفته‌ان یا اینکه چیزی را اخیراً در تلویزیون دیده باشد. اصلا استراتژی و منطقی برای گفته‌های خود ندارد از سوی دیگر به دلیل وجود افرادی که او را در محاصره خود قرار داده‌اند او تصمیماتی برای ادامه فشار بر ایران می‌گیرد، با این حال، من انتظار ندارم او از کمپین فشار حداکثری تا پایان دوراه‌اش دست بکشد. این شکست نمایانگر دوران تاریک ایالات متحده در زمان ترامپ است. من دعا می‌کنم بعد از چهار سال از مدیریت ترامپ یکپارچگی کافی در سیستم ما باقی بماند تا بتوانیم انتقال قدرت را مدیریت و شرایط را برای آمریکا بهتر کنیم. تصور می‌کنم تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی این است که برجام را تضعیف و نابود کند و در نتیجه بازگشت به برجام را برای بایدن سخت نماید.

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با فریدون مجلسی دیپلمات سابق می نویسد: خود ترامپ نیز به خوبی می‌دانسته که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نخواهد شد. با این وجود ترامپ تصور می‌کرد کشورهایی که از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت کردند با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز موافقت خواهند کرد. این در حالی است که تبعیت کشورهای دیگر از تحریم‌های آمریکا بر اثر زور و فشار بود و این تبعیت به معنای موافق نبود. در چنین شرایطی بود که ترامپ گمان می‌کرد تعداد زیادی از این کشورها علیه ایران رأی خواهند داد تا روسیه و چین مجبور شوند از حق وتوی خود استفاده کنند  و این دو کشور برخلاف افکار عمومی جهان اقدام کرده باشند. این اتفاق حداکثر دستاورد ترامپ از  تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود. در مرحله بعد ترامپ قصد داشت همکاری کشورهای دیگر با آمریکا علیه ایران را به رخ بکشد. این در حالی است که این کشورها نشان دادند به هیچ عنوان با ترامپ همراه نیستند و رویکرد دیگری در پیش گرفته‌اند. تنها کشوری که با آمریکا همراهی کرد دومینیکن بود که زیر سایه آمریکاست و با توریسم آمریکا ارتزاق می‌کند. این کشور هیچ ارتباطی با ایران ندارد. به همین دلیل نیز مصلحت خود را در این‌ دید که با آمریکا در این زمینه همراهی کند. نکته مهم دیگر اینکه ایران نیز باید این هشدار را جدی بگیرد که هیچ کشوری نیز به سود ایران رأی نداده است. ۱۱ رأی ممتنع برای ایران نگران‌کننده است.

روزنامه همدلی در گزارشی آورد: با رد قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران وارد فاز تازه‌ای شده است. پس از جلسه مجازی رای‌گیری ۱۵عضو شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در روز جمعه، و عدم تصویب آن، آمریکا وارد مرحله بعدی تلاش‌های خود در مقابل ایران شده است. در همین زمینه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با اشاره به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، گفته است که از هفته آینده برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، اقدام خواهد کرد. این در حالی است که ساعاتی بعد از رد قطعنامه آمریکا، کلی کرافت سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز با انتشار یک بیانیه نسبتا طولانی، صریحا اعلام کرد که آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه اقدام خواهد کرد. در بیانیه کرافت آمده است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱، ایالات متحده قطعا حق دارد که فعال‌سازی مکانیسم ماشه را مطابق بندهای قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت در دستور کار قرار دهد. او ادامه داده است که در روزهای آینده، ایالات متحده این وعده را عملی خواهد کرد و برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان نوشت: بعد از ناکامی آمریکا در همراه کردن اعضاء دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر منع خرید و فروش سلاح توسط ایران بعد از انقضای مدت آن در برجام که در مهرماه به پایان می‌رسد، دونالد ترامپ از مکانیسم ماشه یاد می‌کند. در ضمن مذاکرات وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ با ایران که منتهی به برجام شد پیش‌بینی شد اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات مورد توافق در برجام پایبند نیست می‌تواند به کمیسیون مشترکی که در توافقنامه برجام برای رفع اختلاف در نظر گرفته شده رجوع و موضوع شکایت خود را در کمیسیون مطرح کند، کمیسیون در نظر گرفته‌شده در برجام که با هدف نظارت بر اجرای موارد ذکرشده تشکیل شد در یک بازه زمانی ۳۵ روزه به موضوع شکایت آنگونه که طرف شاکی طرح می‌کند رسیدگی و موضوع را حل و فصل می‌کند، اگر در بازه زمانی ۳۵ روزه موضوع اختلاف بین شاکی و طرفی که تعهد یا تعهدات برجامی خود را انجام نداده است حل و فصل نشد، شاکی مخیّر است به کمیسیون حل اختلاف، می‌تواند شورای امنیت سازمان ملل را مطلع گرداند که موضوع مورد شکایت حل نشده است و درخواست کند شورای امنیت سازمان ملل در فرصت ۳۰ روزه به دلایل شاکی و عدم انجام تعهدات برجامی طرف مقابل رسیدگی و نظر نهایی شورای امنیت را درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آنها را در قطعنامه اعلام کند.

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: به نظر می‌رسد دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده که اخیرا در شورای امنیت سازمان ملل شکست تحقیرآمیزی را متحمل شد و نتوانست اعضای شورا را قانع کند به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران رای دهد، از این شکست درس نگرفته و می‌خواهد شانس خود را برای استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران امتحان کند. تلاش امریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در حالی است که این اقدام نیز مثل تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در میان اعضای شورای امنیت طرفداری ندارد. در رای‌گیری روز جمعه شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، تنها یک کشور در کنار امریکا ایستاد؛ آن یک کشور هم جمهوری دومینیکن بود که صرفا تلاش کرد با رای دادن به قطعنامه پیشنهادی امریکا، برای مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور در سفر روز یکشنبه وی به کاراییب میزبان خوبی باشد.

رسانه‌های اصولگرا

روباه پیر یا کفتار لاشه‌خوار برجام!؟

روزنامه جوان در سرمقاله به قلم غلامرضا صادقاین نوشت: اروپا را یا دست‌کم یکی از کشورهای اروپایی را در سیاست خارجی و مواجهه با مستعمره‌های قدیم، «روباه» می‌نامند. به انگلیس می‌گویند روباه پیر! پیر بودن هم نه از جهت قدمت تمدنی بلکه از این جهت که روباه هرچه پیرتر می‌شود، حقه‌بازی‌هایش قوی‌تر می‌شود. حالا به نظر می‌رسد اروپا به‌ویژه در رفتاری که با برجام کرد و اکنون در موضوع تحریم تسلیحاتی ایران دنبال می‌کند، دنبال صفت برازنده «کفتار لاشه‌خوار» است! اگر به موضع‌گیری‌های اروپا درباره تلاش امریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران نگاه کنیم، دقیقاً این روباه پیر دنبال لاشه‌خواری از جنازه برجام است. دیروز سخنگوی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا -نه خود جوزف بورل و نه هیچ یک از سران اروپا- گفت: «از آنجا که امریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.»‌این جمله حقیر از یک فرد احقر در اتحادیه اروپا قرار است احتمالاً به قیمت گزاف به ایران فروخته شود، آن هم در حالی که نه رأی ممتنع انگلیس و فرانسه به قطعنامه ضد ایرانی امریکا و نه این تک‌جملات دیپلماتیک، هیچ یک به کار ایران نیامده و نخواهد آمد. آن رأی ممتنع با وجود آمادگی چین و روسیه برای وتو، بی‌ارزش و فقط یک ژست برجام‌خواهانه از سوی اروپا بود و این ناله ضعیف اتحادیه اروپا هم کمکی به موضوع مکانیسم ماشه نخواهد کرد.

انزوای آمریکا و تهدید ماشه

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به قلم علی جمشیدی دبیر گروه سیاسی روزنامه می آورد: از آنجا که اولا دستاویز حقوقی محکمه‌پسندی برای واشنگتن وجود ندارد و ثانیا طرف‌های عضو برجام که همگی عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند با این تصمیم مخالفند (و البته روز جمعه هم یک‌بار نشان دادند که آمادگی اقدام عملی و همراهی نکردن با کاخ‌سفید را دارند) کار آمریکا برای گرفتن نظر موافق و همراه کردن اعضای شورای امنیت بسیار دشوار و شاید نشدنی خواهد بود (هرچند ممکن است روی برخی اعضا فشارهای سنگین کاخ‌سفید و تهدیدهای ترامپ جواب دهد). از طرفی احتمالا اگر تا دو ماه آینده وضعیت سیاسی و فنی برجام به همین منوال باشد یعنی ایران مجری تعهدات کنونی خود باقی بماند و بیش از این هم در مسائل فنی از محدودیت‌ها تخطی نکند، امکان موفقیت آمریکا ضعیف خواهد بود، هرچند نمی‌توان اطمینان قطعی حاصل کرد. ازاین‌رو برای افزایش اطمینان حتما لازم است که در این مدت ایران به‌صورت فعالانه در میدان حضور داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی می نویسد: "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه، در پیامی توئیتری، دیدگاه خود درباره عدم موفقیت آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را بیان کرد. روز جمعه، شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران که مقامات واشنگتن به‌طور جدی بر آن اصرار دارند، حمایت نکرد. فقط هیئت نمایندگی آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت دادند. روسیه و چین با این سند مخالفت کردند و ۱۱ عضو باقی‌مانده شورای امنیت هم به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند.  پس از این رأی‌گیری، "رابرت اوبراین" مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اعتراف کرد که واشنگتن "شکست خورد"، در عین حال گفت که "این پایان ماجرا نیست".

روزنامه جوان در گزارشی آورد: به جز امریکا، تقریباً همه شش عضو باقی مانده در برجام تأکید می‌کنند که امریکا به دلیل خروج از این توافق، دیگر شریک برجام نیست و حقی برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه ندارد. این موضوع را دیروز «آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا در امور سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه امریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در یک پیام توئیتری مطرح کرد و گفت که در برجام نیستیم که از مکانیسم ماشه استفاده کنیم. توئیت بلیکن در واقع پاسخی به استدلال‌های «ریچارد گلدبرگ» عضو سابق شورای امنیت ملی امریکا بود که مدعی شده امریکا صلاحیت فعال‌سازی مکانیسم ماشه را دارد. مشاور بایدن گفته است: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه (۲۲۳۱) در اختیار کشورهای «مشارکت کننده» (اعضای برجام) است. کاخ سفید در زمان خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام» قرار داد. عاقلانه خواهد بود که به توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود.» دیروز سخنگوی جوزف‌بورل کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که امریکا از برجام خارج شده و توانایی فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

خبرگزاری مهر در گفت و گو با پیتر جنکینز سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی می نویسد: ۱۱ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت رای ممتنع دادند. ممکن است برخی از آنها طرفدار تمدید تحریم تسلیحاتی بودند اما هیچ دلیلی برای رای دادن به قطعنامه‌ای نداشتند که روسیه و چین قصد داشتند آن را وتو کنند. ممکن است برخی از آنها طرفدار تحریم تسلیحاتی علیه ایران بودند اما از حمایت از قطعنامه ایالات متحده خودداری کردند زیرا آنها فهمیدند که این قطعنامه برای ایران قابل اعتراض است و به همین دلیل، مشارکت بیشتر ایران در برجام را در معرض خطر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد احتمالاً ایالات متحده سعی خواهد کرد مکانیسم ماشه پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را به منظور اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران فعال کند. این قطعنامه باعث برداشته شدن آنها شده بود و در نتیجه این اقدام باعث تخریب برجام می‌شود. این تلاش احتمالاً ناکام خواهد بود. به این دلیل که اعتقاد بر این است که با عقب نشینی از برجام در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده امریکا حق خود را برای استفاده از مکانیسم ماشه از دست داده است.  

ظریف و مکانیسم ماشه

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  یکشنبه شب در توئیتی با اشاره به اظهارات روز یکشنبه جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا عنوان کرد که توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است. ترامپ طی سخنرانی در باشگاه گلف خود در شهر «بدمینستر» پس از عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا با اذعان به اینکه واشنگتن از قبل می‌دانست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رأی نمی‌آورد، گفت: «ما می‌دانستیم که نتیجه رأی‌گیری چه می‌شود، ولی بازگشت تحریم‌ها را امتحان می‌کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید».

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ‌ترامپ طی سخنرانی در باشگاه گلف خود در شهر «بدمینستر» با اذعان به اینکه واشنگتن از قبل می‌دانست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رأی نمی‌آورد، مدعی شد: ما می‌دانستیم که نتیجه رأی‌گیری چه می‌شود، ولی بازگشت تحریم‌ها را امتحان می‌کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعا کرد که ایران بسیار مشتاق است تا او در انتخابات شکست بخورد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در مراسم تودیع و معارفه سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه همه ما می‌دانیم گام بعدی آمریکا اسنپ‌بک(مکانیسم بازگشت تحریم‌ها در برجام) است، گفت: آمریکا در این مورد هیچ حق قانونی ندارد؛ اگر اسنپ‌بک(مکانیسم ماشه) اینقدر برای آمریکا ساده بود چرا دو سال پیش و یا دیروز و همچنین به جای به رأی گذاشتن تمدید تحریم تسلیحاتی از آن استفاده نکرد. ظریف با تأکید بر اینکه اسنپ بک آمریکا آن‌قدر غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست، افزود: آمریکایی‌ها این را می‌دانند. نباید فکر کنیم، چون آمریکایی‌ها دائم این را تکرار می‌کنند پس می‌توانند از اسنپ‌بک استفاده کنند.

دست خالی قمارباز

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: بعد از آنکه قطعنامه آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی نیاورد و حتی نتوانست نظر متحدان خود را برای رای دادن به این قطعنامه ضدایرانی جلب کند، حال درصدد استفاده از اسنپ‌بک(مکانیزم ماشه) برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است، یعنی با وجود آنکه در برجام نیست اما می‌خواهد از ظرفیت برجام علیه ایران استفاده کند. شنبه ۲۵ مرداد (چهاردهم آگوست) طرح ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت بالا شکست خورد؛ شکستی تحقیرآمیز در سازمان ملل که محدودیت‌های «قلدری و یکجانبه‌گرایی» واشنگتن در جهان را افشا کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش از این رای‌گیری لابی تهاجمی و سنگینی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انجام داده بود اما در نهایت شکست خورد؛ شکستی که به تعبیر از رسانه‌های غربی انزوای واشنگتن را برجسته کرد.

نظر شما