شناسهٔ خبر: 42023802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۲۰۲۰: ترامپ و جمهوریخواهان به تقلب می اندیشند

تهران-ایرنا- با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با حمایت هم‌حزبی‌های جمهوریخواه خود با اقداماتی همچون تهدید کاهش بودجه اداره پست و ادعای نادرست بودن نتایج نظرسنجی‌ها، عزم خود را برای تقلب در انتخابات و مصادره آرای مردمی به نفع خود جزم کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ترامپ به تازگی انتخابات پستی بزرگترین کلاهبرداری دانست و نمی‌خواهد برای هفته‌ها منتظر اعلام نتیجه بماند. آلن لیچمن استاد تاریخ ۷۳ ساله،  چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش بینی کرد که ترامپ در این انتخابات بازنده است. بحران‌های اخیر آمریکا در دولت ترامپ از جمله تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی و همچنین شیوع ویروس کرونا، باعث عقب افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها نسبت به رقیب دموکراتش جو بایدن شده و این عامل احتمال پیش بینی لیچمن را تقویت کرده است.

روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی، فریب دادن رای دهندگان و ناامید کردن آنها را از جمله اقدامات ترامپ برای تقلب در انتخابات توصیف کرده و نوشت: «همزمان با جنگ ترامپ بر سر رای گیری پستی و دفاتر پست، لازم است روسای جمهوری پیشین آمریکا که در قید حیات هستند با صدور بیانیه هایی هدایت تلاش های دوحزبی برای تضمین عادلانه بودن انتخابات را برعهده بگیرند.»

این رسانه افزود: «دیگر اعتمادی به دولت فدرال برای نظارت بر انتخابات نوامبر (آبان) نداریم. جملات و اقدامات تکراری رئیس جمهوری آمریکا، دادستان کل او و رهبران حزب جمهوریخواه نشان می دهد که نه تنها به دنبال فریب رای دهندگان هستند تا پیروزی خود را تضمین کنند. ترامپ و متحدانش در داخل به شیوه های متعددی و به عنوان بخشی از تلاش های گسترده و نظام مند فریب رای دهندگان آمریکایی و تضعیف دموکراسی در این کشور را هدف قرار داده اند. تلاش ها برای تضمین نتایج انتخابات باید با صدور بیانیه هایی از سوی روسای جمهوری سابق آمریکا در تاکید بر واقعی بودن خطر تقلب در انتخابات و حمایت از تلاش های ملی برای تضمین انتخابات عادلانه باشد. درگذشته این که رئیس جمهوری یا یک حزب تلاش کند انتخابات ملی را به نفع خود مصادره کند موضوعی بود که حتی نمی شد به آن فکر کرد اما چنین مسائلی دیگر فقط مربوط به گذشته است.»

یو اس ای تودی تلاش ترامپ برای ارتباط با یک دولت خارجی  به منظور خدشه دار کردن وجهه جو بایدن و نیز درخواست تاخیر در زمان برگزاری انتخابات را شواهدی برای اثبات قصد ترامپ جهت تقلب در انتخابات عنوان کرده است.

کمپین گسترده ترامپ علیه رای گیری پستی تازهترین اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای مانع تراشی در مقابل روند انتخابات است. تغییر در مقامات ارشد اداره خدمات پستی آمریکا از جمله انتصاب حامی مالی ترامپ به عنوان رئیس این اداره بخشی از تلاش ترامپ برای جایگزین کردن افراد مطیع تر در مقابل اهداف وی از جمله دشوارتر کردن رای گیری پستی است.

ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس بیزنس گفت هدف دموکرات ها از طرح بسته حمایتی کرونا تامین نیاز مالی ایالت ها برای پرداخت هزینه های رای گیری پستی و کمک به اداره خدمات پستی برای برگزاری انتخابات پستی است که ترامپ آن را «مزخرف» توصیف کرده است.

به رغم آن که انتخابات پستی روشی امن برای برگزاری انتخابات ها در طول چندین دهه بوده است، ترامپ، ویلیام بار دادستان و دیگر جمهوریخواهان مدعی اند این روش رای گیری در معرض خطر دخالت در انتخابات قرار دارد.

بار در پاسخ به سوال اعضای کنگره درباره شواهد خود برای طرح این ادعا تصدیق کرد شاهدی ندارد. با این حال ترامپ هر روز هشدار می دهد که انتخابات پستی به «تقلب» در انتخابات منجر می شود.

بحران پستی پلوسی را به تکاپو انداخت

تارنمای آمریکایی پولتیکیو نیز به تازگی به نقل از مشاور دموکرات کنگره تایید کرده که ممکن است پلوسی در اواخر این ماه نمایندگان را به حضور در مجلس فراخواند. مجلس نمایندگان طرحی برای رای گیری تا اواسط ماه سپتامبر (شهریور) ندارد ولی ممکن است پلوسی تعطیلات نمایندگان را کوتاه کرده و آنها را زودتر از موعد به صحن کنگره بازگرداند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در تعطیلی تابستانی به سر می برند و قرار نیست تا ۱۵ سپتامبر درباره موضوع خاصی رای گیری داشته باشند.

پلوسی و چاک شومر رهبر اقلیت سنا روز جمعه با صدور بیانیه ای ترامپ و جمهوریخواهان را به حمله همه جانبه به خدمات پستی و نقش آن در تضمین یکپارچگی انتخابات متهم کردند.

کارشناسان تائید کرده اند که سیستم رای گیری پستی، روشی امن در برابر تقلب است و حتی ترامپ و اعضای خانواده وی بارها از این روش استفاده کرده اند.

ترامپ در تلاش برای دلسرد کردن رای دهندگان و زیر سوال بردن نتایج نظرسنجی ها بارها گفته که نتایج نظرسنجی ها را قبول ندارد با این حال تازه ترین نتایج سنجش افکار از سوی شبکه فاکس نیوز از پیشتازی هفت درصدی بایدن نسبت او خبر می دهد.

جمهوریخواهان نزدیک به ترامپ نیز درباره سلامت انتخابات پیش رو ابراز تردید کرده اند به طوری که طبق نظرسنجی مشترک ای بی سی نیوز و هفته نامه سِروی مانکی ۶۵ درصد از افراد بالغ آمریکایی که خود را جمهوریخواه یا «دارای گرایش به جمهوریخواهان» معرفی کرده اند گفتند که درباره نحوه برگزاری انتخابات هیچ اطمینانی ندارند.

 انتخابات ۲۰۲۰ برای انتخاب پنجاه و نهمین رئیس جمهوری آمریکا و معاون او در سایه گمانه زنی ها درباره نحوه برگزاری انتخابات، احتمال دخالت خارجی در آن و چانه زنی ترامپ درباره صحت و اعتبار نتایج در صورت شکست در انتخابات سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان ماه در آمریکا برگزار می شود.

نظر شما