شناسهٔ خبر: 42011946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران

صاحب‌خبر -

اعضای دایم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که رای مخالف یا ممتنع به قطعنامه ضدایرانی امریکا دادند، حمایت از برجام و اقدام غیرقانونی امریکا را دلیل رای خود دانستند.

به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، عصر روز جمعه (به وقت محلی) نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه امریکا به ثبت رساند. این قطعنامه با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق ( امریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ رای مخالف روسیه و چین شکست خورد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، رای شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را انزوای امریکا در عرصه بین‌الملل دانست و گفت این رای نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.

مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: رای شورای امنیت انزوای کامل امریکا است، اینها تبلیغ می‌کردند که نیاز به وتو است در حالیکه رای امروز نشان داد که به وتو نیاز نبود و آرا به حد نصاب نرسید. وی ادامه داد: تلاش امریکایی‌ها، یک سیاست شکست خورده است که باید از این کار درس بگیرند، سیاستی که در دنیا نشان داد که در انزوا هستند و حتی شرکای نزدیکشان هم با آنها همراهی نکردند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در واقع باید گفت دولت امریکا هیچ سیاستی ندارد، یعنی نمی‌شود نام آن را دیپلماسی گذاشت، یعنی ماه‌ها تلاش کردند اما نتیجه آن چنین رایی شد. تخت‌روانچی درباره گام بعدی امریکایی هم گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ می‌روند، رای امروز نشان داد که سیاست امریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می‌خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از ۲۲۳۱ ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین‌المللی مقبولیت دارد. وی تصریح کرد: رای امروز نه تنها پروژه امریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین‌الملل با سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ که می‌خواهد در چارچوب آن از مکانیسم ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان‌دهنده انزوای امریکا در استفاده از این مکانیسم بود. تخت‌روانچی اضافه کرد: این نشان‌دهنده این است که اینها هیچ ارزشی برای حقوق بین‌المللی و تصمیمات شورای امنیت قایل نیستند، قطعنامه ۲۲۳۱ با اجما ع در شورا تصویب شده است و بیشتر اعضای شورای امنیت، به غیر از امریکا حامی اجرای آن هستند. وی تاکید کرد: بر این اساس از نظر حقوقی پایه‌ای ندارد، از نظر سیاسی هم که رای امروز نشان داد در چه وضعیتی هستند، در نتیجه تلاش بی‌ثمر امریکایی انزوای آنها را تشدید می‌کند.

تشکر از چین و روسیه

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره رای منفی روسیه و چین هم گفت: من از رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه تشکر کنم. این دو کشور از شرکای نزدیک ما هستند و روابط تجاری- سیاسی بسیار خوبی داریم.تخت‌روانچی افزود: در سطح سازمان‌های بین‌المللی هم همکاری نزدیکی با این کشورها داریم. رای امروز این دو کشور نشان‌دهنده عمق دوستی بین ملت ایران و ملت روسیه، ملت ایران و ملت چین است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره اظهارات همتای فرانسوی خود مبنی بر اینکه ایران باید به طور کامل به تعهدات برجامی عمل کند، گفت: اروپایی‌ها تلاش داشته‌اند که برجام حفظ شود و این را هم مطرح می‌کنند.تخت‌روانچی افزود: اما واقعیت این است که برجام باید توسط کسانی که عضویت دارند هم مورد توجه قرار گیرد. پذیرفتنی نیست بگویند حال که امریکا خارج شده است باید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد اما برجام باید بماند.

وی ادامه داد: کشورهای عضو برجام باید به تعهدات خود عمل کنند، ما در موارد مختلف دیدیم که اروپایی‌ها این کار را نکردند در حالیکه جزو تعهدات بین‌المللی‌شان است. برجام وقتی می‌تواند پایدار باشد که ایران از منافع آن بهره‌مند شود. رای شورای امنیت با واکنش و اظهار نظر اعضای این شورا نیز همراه بود.

روسیه: پیشنهاد امریکا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بود
نمایندگی روسیه در سازمان مل در بیانیه‌ای که در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرد، گفت: پیشنهاد ایالات متحده نقض آشکار ضمیمه B از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که آشکارا تصریح می‌کند تنها راه مشروع برای بازنگری در زمان‌بندی رژیم انتقال سلاح از ایران و به این کشور، اجماع کمیسیون مشترک برجام است. نمایندگی روسیه در ادامه افزود: فرآیند تایید مورد به مورد انتقال سلاح از ایران و به این کشور در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نه به حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز مرتبط شده، نه تحت هیچ شرایط دیگری قرار گرفته است. این محدودیت موقت بود که برای ۵ سال در نظر گرفته شده و هرگز قرار نبود تمدید شود.

 چین: از یکجانبه‌گرایی حمایت نمی‌شود

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در پیامی توییتری نوشت: پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده امروز توسط شورای امنیت سازمان ملل رد شد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از حمایت برخوردار نیست و زورگویی شکست خواهد خورد. هر تلاشی برای اولویت دادن به منافع خود در مقابل منافع مشترک جامعه جهانی به بن‌بست می‌انجامد. نمایندگی چین افزود: اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت بر این اعتقادند که باید از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دفاع و آن را اجرا کرد. ایالات متحده که دیگر از مشارکت‌کنندگان برجام نیست، هیچ حقی ندارد که از شورای امنیت بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند. اگر ایالات متحده اصرار کند، محکوم به شکست است.

 انگلیس: قطعنامه امریکا حمایت لازم را نداشت

نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که این کشور به قطعنامه ضدایرانی امریکا در شورای امنیت به این دلیل رای ممتنع داده که مشخص بود حمایت لازم را ندارد. در این بیانیه که در تارنمای رسمی دولت انگلیس منتشر شد، ضمن اظهار این مطلب، ادعا شد: ما بارها نگرانی خود را درباره رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله انتقال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، ابراز کرده‌ایم. این بیانیه همچنین بدون اشاره به بی‌عملی کشورهای اروپا در ارتباط با برجام و عمل به تعهداتشان در این رابطه، افزود: به همین دلیل ما نیز مانند شماری دیگر از اعضای شورای امنیت که درباره انقضای برنامه‌ریزی‌شده تحریم تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، نگرانی خود را اعلام می‌کنیم.نمایندگی انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: وزیران خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) تصریح کرده‌اند که انقضای این محدودیت‌ها تاثیرات عمده‌ای بر امنیت و ثبات منطقه‌ای خواهد گذاشت.

 فرانسه: تاثیری بر امنیت منطقه نداشت

نمایندگی فرانسه در سازمان ملل دلایل رای ممتنع این کشور به قطعنامه پیشنهادی امریکا را این گونه برشمرد: این قطعنامه کمکی به واکنش مناسب به چالش‌های ناشی از انقضای تحریم [تسلیحاتی علیه ایران] نمی‌کند، بعید است در پیشبرد امنیت و ثبات در منطقه موثر باشد، چنانکه حمایت شورای امنیت را جلب نکرد، و مبنایی کافی برای تلاش به رسیدن به اجماع نیست. نمایندگی فرانسه در سازمان ملل همچنین در این بیانیه بر پایبندی کامل پاریس به حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد و خواستار لغو کاهش تعهدات ایران به برجام و بازگشت به اجرای کامل این توافق از سوی تهران شد.فرانسه همچنین تاکید کرد که به تلاش‌های خود برای بازگرداندن ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام در چارچوب مکانیسم حل اختلاف این توافق ادامه می‌دهد.نمایندگی در سازمان ملل با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران با ارسال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق و بازیگران غیردولتی در منطقه، درباره آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» خواند و انقضای تحریم تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کرد.

نظر شما