شناسهٔ خبر: 42011692 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فناوران | لینک خبر

وزیر علوم: اینترنت رایگان دادیم دانشجویان: اینترنت رایگان نداشتیم

وزیر علوم می گوید که اینترنت رایگان در اختیار دانشجویان قرار داده شده است در حالی که دانشجویان نه تنها چنین ادعایی را رد می کنند، بلکه نسبت به هزینه زیاد این نوع آموزش و گران شدن بسته های اینترنتی اعتراض دارند.

صاحب‌خبر -


فناوران - آموزش حضوری در دانشگاه ها با شیوع کرونا جای خود را به آموزش مجازی داد. ضعف زیرساخت های اینترنتی کشور و کمبود ظرفیت پهنای باند کشور مشکلات زیادی برای آموزش و امتحانات غیرحضوری دانشجویان به وجود آورد. درحالی که به دانشجویان وعده اینترنت رایگان داده شده بود، این وعده عملی نشد و آموزش مجازی هزینه های مضاعفی نیز بر دانشجویان تحمیل کرد.
  وعده اینترنت رایگان وزیر ارتباطات
بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به خاطر شیوع کرونا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یک توییت وعده رایگان شدن کلاس های آموزشی مدارس و دانشگاه ها را داد و نوشت: «با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه ای را جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیونها دانش آموز و دانشجوی عزیز، ضمن حفظ سلامت خود از تحصیل علم جا نمانند.»
آذری جهرمی گفته بود؛ ترافیک تمام کلاس های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده برای کاربران رایگان خواهد بود.
وی در 31 اردیبهشت ماه در توییتی نوشت: «استفاده رایگان دانشگاه ها، حوزه ها ی علمیه، اساتید و دانشجویان عزیز از سامانه های آموزش مجازی، برای یک ماه دیگر تمدید شد.» این توییت با واکنش طنز بسیاری از کاربران مواجه شد و برای دانشجویان این سوال پیش آمد که اینترنت از چه زمانی رایگان شد که حالا تمدید شده باشد.
 حرف های ضد ونقیض وزیر علوم
از سوی دیگر منصور غلامی وزیر علوم در نشست خبری خود که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: «ترم قبل در وضعیت اضطرار بودیم و با تمام این شرایط اینترنت رایگان را در اختیار دانشجویان قرار دادیم» این درحالی است که چندی پیش وی در نامه ای به وزیر ارتباطات از محقق نشدن وعده اینترنت رایگان برای دانشجویان خبر داده بود و در این نامه خطاب به آذری جهرمی نوشت: «بررسی های میدانی از دانشگاه ها نشان می دهد؛ ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتور های ارایه دهنده خدمات پهنای باند هنوز جنبه عملیاتی نیافته است».
وزیرعلوم در حالی از ارایه اینترنت رایگان به دانشجویان در ترم گذشته خبر می دهد که یکی از خواسته های روسای دانشگاه های کشور در نشستی که با وزیر علوم در تیر ماه داشتند، اینترنت رایگان برای آموزش مجازی بود. میررضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز در این نشست بیان کرده بود: فراهم کردن اینترنت رایگان، افزایش پهنای باند و تقویت زیر ساخت ها از بسترهای مهم در ارایه خدمات آموزش غیرحضوری است و تخصیص بودجه ویژه در این ایام کرونایی به ما کمک می کند که بهتر و قوی تر در این مسیر قدم برداریم.
سعید حبییا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم پیش از این درباره وضعیت اینترنت رایگان دانشگاه ها به ایرنا گفته بود: قرار بود اپراتورها برای واگذاری اینترنت رایگان با دانشگاه ها همکاری کنند، ولی وعده های داده شده به خوبی عمل نشد.
 دانشجوها: اینترنت رایگان نداشتیم
ایسکانیوز برای بررسی وضعیت اینترنت رایگان دانشجویان با دبیران شورای صنفی تعدادی از دانشگاه ها در نقاط مختلف کشور گفت وگو کرده است. این دانشجویان نه تنها داشتن اینترنت رایگان را در دانشگاه خود رد می کنند که نسبت به وعده محقق نشده و هزینه های زیادی که آموزش مجازی برای دانشجویان به همراه داشته، معترض هستند.
مجتبی رودگر دبیر شورای صنفی دانشگاه قم با بیان هزینه زیاد اینترنت برای استفاده از آموزش مجازی، گفت: با وجود وعده وزارت علوم و ارتباطات برای رایگان شدن اینترنت، در این زمینه ضعیف عمل شد و اینترنت مصرفی دانشجویان برای آموزش مجازی رایگان نشد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در ارایه تسهیلات اینترنتی به دانشجویان ضعیف عمل کرده، گفت: با درخواست وزارت علوم IPسامانه های آموزش و امتحانات دانشگاه در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت؛ اما اینترنت مصرفی دانشجویان رایگان نشد. حجم زیاد فایل هایی که باید برای آموزش مجازی دانلود می شد، آن هم در شرایطی که تعرفه بسته های اینترنتی افزایش یافت، هزینه آموزش مجازی برای دانشجویان را بسیار زیاد کرد. زهرا زمانی دبیر شورای صنفی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز درباره رایگان شدن اینترنت برای دانشجویان گفت: بعد از اعلام وزارت علوم مبنی بر رایگان شدن اینترنت برای دانشجویان، این موضوع را پیگیری کردیم اما چنین اتفاقی رخ نداد. کلاس های مجازی حجم زیادی از اینترنت مصرف می کرد و همه این هزینه ها به دانشجویان تحمیل شد. مسوولان دانشگاه در پاسخ به پیگیری شواری صنفی هم می گفتند که این موضوع از عهده دانشگاه خارج است. فاطمه میرقاسمی عضو شورای صنفی دانشگاه ارومیه هم با تاکید بر اینکه در ترم گذشته اینترنت ارزان و رایگان در اختیار دانشجویان قرار نگرفته است، افزود: سیستم آموزش مجازی دانشگاه نیز عملکرد بسیار بدی داشته است و دانشجویان هزینه زیادی برای ارتقای سیستم رایانه ای و تلفن همراه خود داشته اند تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند و هیچ حمایتی هم از سوی وزارت علوم صورت نگرفته است.
خشایار یعقوبی دبیر شورای صنفی دانشگاه اراک با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه اراک هم مثل سایر دانشگاه ها از اینترنت رایگان بهره ای نبردند، اظهار کرد: این موضوع در شورای صنفی کلان منطقه مطرح شد و آن را پیگیری کردیم اما یک دوگانگی بین وزارتخانه های علوم و ارتباطات وجود دارد، وزارت ارتباطات می گوید که اینترنت برای دانشجویان رایگان شده و وزارت علوم چنین چیزی را رد می کند. مسوولان دانشگاه هم در این زمینه فقط قول پیگیری دادند اما اتفاقی نیفتاد. میترا شاهی زاده دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بیان این مطلب که اینترنت برای دانشجویان این دانشگاه رایگان نشد، گفت: هرمزگان استان محرومی است، بسیاری از دانشجویان از شهرها و روستاهای محروم به این دانشگاه آمده اند. برخی از این دانشجویان در روستای محل زندگی خود امکان اتصال به اینترنت را نداشتند، برخی هم به خاطر مشکلات اقتصادی توانایی هزینه کردن برای خرید بسته های اینترنتی را ندارند.
وی با بیان اینکه قرار است کلاس های ترم آینده نیز به صورت مجازی برگزار شود، افزود: با توجه به گران شدن تعرفه بسته های اینترنت، برای ترم آینده وضعیت نگران کننده ای داریم.
طبق صحبت دانشجویان و مسوولان دانشگاه ها، روشن است که ترم گذشته اینترنت رایگان به صورت گسترده در اختیار دانشجویان قرار نگرفته و مشخص نیست، ادعای وزیر علوم در این رابطه بر چه اساسی است. به علت ادامه دار بودن شرایط به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، آموزش دانشگاه ها در ترم آینده نیز به صورت مجازی خواهد بود، از طرفی با توجه به گران شدن تعرفه اینترنت و حجم زیاد فایل های آموزشی که دانشجویان باید در طول یک ترم دانلود کنند، لازم است؛ وزارتخانه های ارتباطات و علوم برای اینترنت رایگان دانشجویان در ترم آینده فکری جدی کنند و به جای وعده دادن ، یک برنامه عملیاتی برای این کار در نظر بگیرند.
   برنامه های وزارت ارتباطات برای اینترنت ترم آینده 
در همین حال و در گزارشی دیگر معاون وزیر ارتباطات از برگزاری جلسه با وزارت علوم برای بررسی مشکلات فنی آموزش مجازی دانشگاه ها خبرداد و گفت: امکان استفاده از تعرفه ترجیهی برای ترافیک آموزش مجازی این مراکز پیش بینی شده است.
ستار هاشمی در خصوص برنامه وزارت ارتباطات برای رایگان سازی ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی در ترم آینده تحصیلی به خبرنگار مهر گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز دانشگاهی، به منظور کمک و مساعدت حداکثری به امر آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه کشور در شرایط ویژه اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسفند ماه سال گذشته در اقدامی داوطلبانه، تشریک مساعی برای ارایه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی شامل اساتید و دانشجویان را در دستور کار قرار داد.
وی گفت: در اثر اقدامات انجام شده در سطح وزارت ارتباطات و با همکاری اپراتورهای تأمین کننده خدمات دسترسی، رایگان سازی تعرفه ترافیک برای بیش از ۱۸۸۰ سامانه اعلام شده از سوی وزارت عتف (مربوط به ۸۵۰ مرکز دانشگاهی) صورت پذیرفت و این طرح تا پایان تیرماه ادامه داشت. هاشمی افزود: پیش بینی امکان استفاده از تعرفه ترجیهی برای ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی (در کلیه مراکز آموزشی کشور) نیز یکی از اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اجرای آن نیز صرفاً منوط به درج مشخصات سیستم های مربوطه (توسط نمایندگان وزارت عتف) در سامانه ای است که به منظور اعمال تعرفه ترافیک ترجیهی پیش بینی شده است. معاون وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر پهن باند شبکه های سیار در نقاط شهری و روستایی، دارای پوشش بسیار مناسبی است و توسعه پهنای باند ارتباطی و گسترش پوشش پهن باند ثابت و سیار جهت تکمیل پوشش پهن باند در نقاط باقیمانده نیز در حال انجام است. در این صورت در صورت اتخاذ تصمیم نهایی دال بر رایگان شدن تعرفه ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی و آموزشی، با مشارکت اپراتورها، اجرای آن انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در روز ۲۱ مردادماه جاری، نشست مشترکی با نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تبادل تجربیات و بررسی مشکلات زیرساخت های فنی، چالش ها و چشم اندازهای مرتبط با برگزاری آموزش الکترونیکی و دوره های مربوطه داشتیم. مقرر شد نمایندگان وزارت عتف، با استفاده از بازخوردهای دانشجویان، مناطقی را که دسترسی پهن باند آن ها دارای مشکل بوده مشخص کنند تا توسعه آنها با اولویت بیشتری، در دستور کار قرار گیرد.
هاشمی گفت: کیفیت آموزش مجازی و رضایت کاربران، مستلزم عملکرد مناسب المان های مختلف است که مهمترین آنها «زیرساخت های ارتباطی، پلتفرم های کارآمد آموزش مجازی، پیکربندی سامانه ها و بارگذاری مناسب و صحیح محتواهای آموزشی» است. از بین المان های یاد شده صرفاً مسوولیت توسعه زیرساخت های ارتباطی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه های آن است که اقدامات لازم جهت توسعه و ارتقا آن، پیش بینی و در حال انجام است.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: به دلیل اهمیت امر آموزش و به واسطه وظیفه مدنی خود، مشارکت در ارتقا کیفیت سایر المان ها را نیز بر خود واجب دانسته ایم و به منظور رضایت حداکثری کاربران این حوزه اعم از اساتید و دانشجویان، وزارت ارتباطات و مجموعه های خصوصی حوزه فاوا، در راستای توسعه پلتفرم های آموزش مجازی و ارتقا کیفیت آن ها، آماده هر گونه همکاری هستند.
منبع:ایسکانیوز

نظر شما